بنیاد سینمایی فارابی اخیرا شرط جدیدی را برای حمایت از فیلم‌های سینمایی اعلام کرده است که در پی آن معرفی کارگردان و تهیه‌کننده مستقل در هنگام دریافت پروانه ساخت الزامی شده است، این شرط جدید این روزها باعث اعتراض و گلایه برخی کارگردانان و بعضا تهیه‌کنندگان شده است. به گزارش ایسنا در پی تصمیم اخیر بنیاد سینمایی فارابی تعدادی از اعضای شورای مرکزی مجمع فیلم‌سازان سینمای ایران، علیرضا داود نژاد، مهدی فخیم‌زاده، کیومرث پوراحمد، مجید قاری زاده، مهرداد فرید، داود موثقی، منوچهرمصیری، محسن امیریوسفی، محمد احمدی وعزیزاله حمیدنژاد در متنی با عنوان «دفاع از حریم سینمای مستقل» نسبت به اتخاذ این تصمیم اعتراض کردند.

در بخشی ازاین بیانیه آمده است: «بنا بر اخبار منتشره در برخی خبرگزاری‌های رسمی، بنیاد سینمایی فارابی طی تصمیمی غیر کارشناسانه اعلان کرده که از این پس تنها از پروژه‌هایی حمایت خواهد کرد که تهیه کننده و کارگردان مجزا از هم داشته باشند و این دو وظیفه در شخصی واحد جمع نشده باشد. مدیر عامل محترم آن بنیاد دلیل این تصمیم را بروز پاره‌ای از مشکلات دانسته که در سال‌های اخیر گریبان تعدادی از این پروژه‌ها را گرفته و باعث «لطمات جبران‌ناپذیر» به کیفیت این آثار شده است. در این جا لازم می‌دانیم به عنوان تشکلی که اکثریت قریب به اتفاق تهیه‌کننده / کارگردانان سینمای ایران را در عضویت خود دارد، نکاتی را به اطلاع افکار عمومی برسانیم.

بزرگ‌ترین افتخار تاریخ سینمای ایران در سال گذشته که موفق به دریافت جایزه اسکار نیز شد، محصول تلاش فیلمسازی بود که هر دو وظیفه تهیه‌کنندگی و کارگردانی را شخصا به عهده داشت. اگر بنیاد سینمایی فارابی به بهانه اینکه این نوع فیلم‌ها «لطمات جبران‌ناپذیر» به سینما زده‌اند، نمی‌خواهد ازاین گروه از فیلمسازان حمایت کند، پس تلاش مدیران آن بنیاد در عکس انداختن با آنها در مراسم استقبال از ایشان چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

و آخر اینکه اگر مدیر محترم آن بنیاد در در دوران مدیریتی خود متوجه مشکلاتی از این ناحیه شده، پیشنهاد می‌کنیم آن را از زاویه نوع مدیریت خود، علت‌یابی کند؛ چراکه در سال‌های دورتر که گروه‌های دیگری از مدیران، هدایت امور سینما را به عهده داشتند هیچ‌گاه با چنین مشکلاتی مواجه نبوده‌اند و حتی موفقیت‌های سینمای ایران را مرهون تلاش‌های همین گروه از فیلمسازان می‌دانسته‌اند.»

به گزارش ایسنا، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اخیرا شرط لازم برای حمایت از آثار سینمایی را معرفی کارگردان و تهیه‌کننده مستقل در هنگام دریافت پروانه ساخت اعلام کرد.