مشابه این حادثه 26 سال قبل در یکی از کامیک های بتمن اتفاق افتاده است
با وجود این حادثه غم‌انگیز فروش فیلم در روز جمعه نزدیک به نود میلیون دلار بوده است

در پی حادثه تیراندازی در سالن یک سینما واقع در شهر آئورا ایالت کلورادو و کشته شدن ۱۲ تن، باراک اوباما رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دستور داد تا پرچم این کشور طی شش روز به حال نیمه افراشته درآید. در همین حال پلیس با انتشار گزارشی اعلام کرد که خانه ضارب به یک تله انفجاری بدل شده بود، اما نیروهای امنیتی پیش از ورود به آپارتمان از این طرح آگاه شده‌اند. دن اوتز، رییس پلیس شهر آئورا با اشاره به ویدئویی که از آپارتمان محل اقامت ضارب تهیه شده است، گفت: «من انبوهی سیم و ظروفی پر از مهمات و مایعات دیدم. برخی از این چیز‌ها شبیه چاشنی‌های خمپاره بود. ما دردسر زیادی برای پاکسازی آن محل داشتیم.» وی در ادامه افزود: «طی شصت روز گذشته، او چهار قبضه سلاح از یک اسلحه فروشی محلی خریده و به‌وسیله اینترنت نیز شش هزار گلوله تهیه کرده است.» علاوه بر شمار کشته شدگان در حادثه شهر آئورا، ۵۹ شهروند نیز که برای تماشای تازه‌ترین فیلم از سری فیلم‌های تخیلی بتمن به سینما رفته بودند، مجروح شده‌اند. در شهر نیویورک نیز تدابیر امنیتی سینما‌ها افزایش یافته است و در شهر پاریس، پایتخت فرانسه به احترام جان باختگان آمریکایی نخستین شب اکران این فیلم سینمایی در سینما‌ها لغو اعلام شد. ضارب ۲۴ ساله که در بازداشت پلیس است جیمز هولمز نام دارد و پیش‌تر در رشته عصب‌شناسی تحصیل می‌کرده است.




ماجرای تیراندازی یک جوان 24 ساله به مردم در حال تماشای جدیدترین فیلم بتمن در سینما که 12 کشته و 50 مجروح بر جای گذاشته، به تیتر اول تمام رسانه‌ها و فاجعه‌ای ملی در آمریکا تبدیل شده است.
لحظه به لحظه خبرهای تازه‌ای از جیمز هولمز عامل اصلی قتل عام کلورادو در رسانه‌ها منتشر می‌شود که باعث کنجکاوی و وحشت مردم دنیا شده‌است. بتمن همیشه یکی از تاثیرگذارترین محصولات دنیای سرگرمی محسوب شده، اما پس از این حادثه قطعا نگاه‌ها به این قهرمان دنیای کتاب‌های کامیک تغییر خواهد کرد. شاهدان محلی و نیروهای پلیس اعلام کردند که هولمز پس از دستگیری خود را جوکر معرفی کرده و بدون هیچ مقاومتی تسلیم شده است. البته جوکر در کتاب‌ها، فیلم‌ها و بازی‌های بتمن برای اقدامات جنون آمیزو بی‌رحمانه خود شهرت دارد؛ اما کمتر کسی به یاد می‌آورد که دشمن همیشگی بتمن در سینما به روی مردم آتش گشوده باشد. نکته جالب اینجاست که قبلا اتفاقی مشابه فاجعه کلورادو در یکی از کتاب‌های کامیک بتمن به وقوع پیوسته‌ است؛ بیست و شش سال قبل و در یکی از معروف‌ترین کامیک‌های بتمن!
همچنین در ادامه واکنش‌ها به این حادثه مخوف سینماهای AMC اعلام کرده‌اند که دیگر به تماشاگران اجازه نخواهند داد با لباس‌هایی که برای مردم ایجاد ناراحتی می‌کنند در سینماها حاضر شوند. همین‌طور استفاده از ماسک و اسلحه‌های تقلبی نیز در این ساختمان‌ها ممنوع خواهد شد.
علاوه بر آن بسیاری از شبکه‌های بزرگ تلویزیونی آمریکا از جمله NBC، CBS و ESPN تبلیغات فیلم را قطع کرده‌اند و برادران وارنر اعلام کرده‌اند که خودشان این تبلیغات را قطع نکرده‌اند؛ اما از این اتفاق استقبال می‌کنند. بسیاری از شبکه‌ها هم پخش برنامه‌هایی که احتمال ناراحتی برای بینندگان دارد را متوقف خواهند کرد. با وجود این حادثه غم‌انگیز فروش فیلم همچنان بالا گزارش شده و فیلم در روز جمعه نزدیک به نود میلیون دلار فروخته است.

واکنش کریستوفر نولان به تیراندازی روز جمعه:
هیچ‌وقت نمی‌توانم عمق اندوهم را نشان دهم
کریستوفر نولان در واکنش به حادثه کلورادو در اولین ساعات روز جمعه اعلام کرد: من از طرف بازیگران و عوامل شوالیه تاریکی به پا می‌خیزد صحبت می‌کنم. می‌خواهم اندوه فراوانی را که نسبت به این تراژدی بی‌معنی که برای جامعه آئورورا اتفاق افتاده اظهار کنم: دیگر نمی‌خواهم چیزی درباره قربانیان حادثه تیراندازی بدانم؛ اما آنها برای دیدن یک فیلم آنجا بوده‌اند.
من معتقدم سینما یکی از فرم‌های مهم هنر آمریکایی است و تجربه دیدن یک داستان سربسته روی پرده یک سرگرمی مهم و لذتبخش می‌باشد. سالن‌های سینما خانه‌ام هستند و این فکر که کسی به این معصومیت و این مکان امن به این شکل غیرقابل تحمل تعرض کند، برایم آزاردهنده است. هیچ‌کدام از ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم عمق احساساتمان را برای کشته‌شدگان بی‌گناه این جنایت مخوف اعلام کنیم؛ اما آنها و خانواده‌هایشان در ذهنمان هستند.
پوشیدن لباس و زدن ماسک ممنوع شد
نمایش خونبار فیلم بتمن موجب شد تا کمپانی سازنده فیلم پوشیدن لباس و همچنین استفاده از ماسک‌های شخصیت های این فیلم را ممنوع کند. به گزارش مهر، این تصمیم در حالی گرفته شده که بسیاری از قربانیان در ابتدای تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور آن را نوعی تبلیغ در فیلم محسوب کرده بودند. کارشناسان از روز گذشته با انتقاد شدید از عدم نظارت دقیق بر تبلیغات خشونت بار فیلم‌هایی چون بتمن مقاله‌های تندی را علیه مسوولان فرهنگی ایالات متحده در رسانه‌های مختلف نوشته‌اند. کمپانی برادران وارنر همچنین تبلیغات این فیلم را محدود به پوستر و تیزر و اعلام کرد برنامه‌ای برای تبلیغ محیطی زنده برای فیلم بتمن نخواهد داشت.
تیراندازی توسط جوانی 24 ساله صورت گرفته که قبل از ورود به سالن به چهره‌اش ماسک شخصیت «بین» فیلم بتمن را زده بود.