بازیگرانی که خواننده شده‌اند

خوانندگی و بازیگری در سال‌های اخیر چنان درهم گره خورده‌اند که هرازگاهی خبر خواننده شدن یک بازیگر یا بازیگر شدن یک خواننده به گوش می‌رسد

یکی از اتفاق‌های رایج هنر کشورمان در سال‌های اخیر، ورود هنرمندان و ورزشکاران از یک عرصه به عرصه دیگر است، اتفاقی که در این سال‌های اخیر به وفور شاهد آن بودیم. به گزارش مشرق نیوز از نمونه این تغییرات می‌توان به ورود بازیگران سینما و تلویزیون به عرصه موسیقی و اجرا، حضور خوانندگان و اهالی موسیقی در فیلم‌های سینمایی و ورود ورزشکاران به صحنه هنر به خصوص هنر هفتم اشاره کرد.

اما آن موردی که در این روزها و ماه‌های اخیر بیش از هر چیز دیگر روی می‌دهد، ورود بازیگران و هنرمندان به عرصه خوانندگی و به اصطلاح ورود به حوزه «بازیگرخوانندگی» است.

برخی از هنرپیشگان کشورمان از همان ابتدا در کنار پرداختن به رشته بازیگری، علاقه شان را به موسیقی نشان دادند و در برخی موارد از خود آثار ماندگاری نیز به یادگار گذاشتند که به عنوان نمونه می‌توان از رضا رویگری یکی از قدیمی‌ترین «بازیگرخواننده»‌های کشورمان نام برد.

مهران مدیری

یکی دیگر از بازیگران که در عرصه موسیقی نیز عملکرد موفقی داشته، مهران مدیری کارگردان و بازیگر سینمای ایران است. مدیری که در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۴۰ از والدینی اراکی در تهران به دنیا آمد، کار خود را در سال ۱۳۵۳ با بازی در تئاتر خرگوش به کارگردانی حمید عالمی آغاز کرد. بازی در سریال مشت‌های کوچک در سال ۱۳۷۱ برای اولین بار مدیری را به تلویزیون کشاند.

مدیری با خواندن دکلمه بر روی اشعار هاتف علیمردانی در سال ۱۳۸۷ وارد عرصه خوانندگی شد؛ خوانندگی تیتراژ فیلم سینمایی همنفس و سریال‌های مهر وماه، شبهای برره و باغ مظفر از دیگر کارهای این بازیگر سینما و تلویزیون است. خوانندگی تک آهنگ آلبوم «دارکوب» و «سریال قهوه تلخ» از جدیدترین کارهای وی محسوب می‌شود. آلبوم «آب، باد، خاک، آتش» اثر جدید گروه «دارکوب» است که مهران مدیری در آلبوم به خوانندگی پرداخته است.

امین حیایی

بی شک امین حیایی یکی از پرکار ترین بازیگران سینمای ایران محسوب می‌شود، به طوری که تاکنون در بیش از ۷۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی نقش آفرینی کرده است. حیایی که متولد ۱۹ خرداد ۱۳۴۹ است کار خود را در سال ۱۳۷۰ با بازیگری در یک تئاتر کودک به کارگردانی ثریا قاسمی آغاز کرد.

روزگار جوانی، همسایه‌ها، کلاه پهلوی، قلب یخی و ساخت ایران از سریال‌های مطرح او در سال‌های اخیر هستند. امین حیایی که پیش از این سابقه فعالیت موسیقایی در گروه «هفت» را داشت، قطعات آلبوم جدید خود را با همکاری برادر همسرش آرش خوش‌خلق ساخت و تاکنون حدود هفت قطعه از این آلبوم آماده شده و با آماده شدن سه تا چهار قطعه دیگر کار ساخت قطعات آلبوم به پایان می‌رسد. آهنگ تیتراژ فیلم‌های «سرود تولد»، «بوی بهشت» از آهنگ‌های خوانده شده توسط حیایی است.

رضا عطاران

رضا عطاران کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون کشورمان در۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۴۷ در مشهد به دنیا آمد. با اینکه او مشهدی است، اما اصلیتش به شهر کاخک که یکی از بخش‌های گناباد در استان خراسان رضوی است، می‌رسد. عطاران کار اصلی خود رادر دهه ۱۳۶۰ در تئاتر مشهد شروع کرد و درسال ۱۳۷۳ با مجموعه ساعت خوش به کارگردانی مهران مدیری در کنار بازیگرانی چون رضا شفیعی جم، نصرالله رادش، ارژنگ امیرفضلی و نادر سلیمانی کارهای کمدی خود را در تلویزیون استارت زد.

این بازیگر طناز کشورمان برای اولین بار با خوانندگی تیتراژ سریال‌ «کوچه اقاقیا» وارد عرصه موسیقی شد. «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» «بزنگاه» و «سه در چهار» از دیگر سریال‌هایی بود که خوانندگی تیتراژ آنها را برعهده داشت. همچنین وی در فیلم‌های سینمایی کلاهی برای باران، خروس جنگی، آقای هفت رنگ، نیش زنبور و سه درجه تب خوانندگی کرده است.

بهرام رادان

بهرام رادان، بازیگر خوش سیمای ایران و فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد اسلامی متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۵۸ است. رادان دوره بازیگری اش را در سال ۱۳۷۸ و در آموزشگاه هیوا فیلم گذراند و در همان سال برای بازی در فیلم شور عشق ساخته نادر مقدس انتخاب شد.

این بازیگر سینمای ایران که کوتاه زمانی است به خوانندگی روی آورده است، اولین آلبوم خود را با نام«روی دیگر» منتشر کرد. این آلبوم از ۱۲ قطعه تشکیل شده که از این تعداد ۹ اثر به زبان فارسی و ۳ قطعه دیگر به زبان انگلیسی ضبط شده‌اند. میکس و مسترینگ این آلبوم در استودیویی در کشور ترکیه انجام شده است.

محمدرضا هدایتی

محمدرضا هدایتی که به خاطر نقش‌های کمدی او در سریال‌های تلویزیونی به کارگردانی مهران مدیری شهرت پیدا کرده است در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۲ در چابهار استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد. هدایتی از دوران کودکی به تئاتر روی آورد، وی در سال ۱۳۷۴ به تهران آمد و در یک انتشارات مشغول به کار شد.

او که چند سالی است وارد عرصه خوانندگی شده و تا حد بسیار زیادی در این عرصه موفق بوده در سال ۸۷ آلبوم موسیقی «برگ و باد» را منتشر کرد و قرار است دومین آلبوم موسیقی‌اش با عنوان «ماه می‌خنده» را تا چند روز آینده منتشر کند.

حامد بهداد

حامد بهداد بازیگر سینمای ایران و خواننده این روزهای کشورمان در ۲۶ آبان ۱۳۵۲ در مشهد متولد شد. وی که دارای تحصیلات لیسانس بازیگری تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است برای نخستین‌بار با بازی در فیلم «آخر بازی» به سینمای ایران معرفی شد و در همان سال نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

نخستین بار سال ۸۰ درتیتراژ سریال تلویزیونی «غریبه» به خوانندگی پرداخت. ۶ سال بعد در فیلم «مجنون لیلی» دوباره این کار را تکرار کرد . وی همچنین در آلبوم گروه «دارکوب» در سال ۱۳۸۹حضور یافت وحتی در کنسرت‌های این گروه نیز در مقام یک خواننده محلی خوان به روی صحنه رفت. سپس قطعه‌ای دو صدایی با رضا یزدانی در آلبوم «ساعت ۲۵ شب» نیزاجرا نمود. سال گذشته هم در فیلم «بی تابی بیتا» و بعد از آن نیز در سریال «مثل یک کابوس» به عنوان خواننده و نه بازیگر حضور یافته است. آلبوم «آب، باد، خاک، آتش» اثر جدید گروه «دارکوب» است که حامد بهداد در آلبوم به خوانندگی پرداخته است.