اخراج جنجالی از جشنواره کن

لارس فون تریر: من یک نازی هستم و با هیتلر ابراز همدردی می‌کنم

لارس فون تریر فیلمساز دانمارکی به خاطر اظهارات خود در نشست مطبوعاتی فیلم «ملانکولیا» و ابراز همدردی با هیتلر از جشنواره فیلم کن اخراج شد. به گزارش خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره کن روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای در تقبیح سخنان فون تریر در نشست مطبوعاتی روز گذشته او صادر کردند.در این بیانیه آمده است: «هیات مدیره جشنواره عمیقا از اینکه لارس فون تریر از جلسه بحث و تبادل نظر برای بیان سخنانی غیرقابل‌قبول، تحمل‌ناپذیر و مغایر با ایده‌آل‌های جشنواره درمورد انسانیت و بلندنظری استفاده کرد، متاسف است.»در ادامه این بیانیه آمده است: «هیات مدیره قاطعانه این سخنان را محکوم کرده و لارس فون تریر را در جشنواره کن «عنصر نامطلوب» اعلام می‌کند.»

خبرنگاران و منتقدان حاضر در جشنواره کن از شنیدن این خبر شوکه شده‌اند، به‌خصوص از آن جهت که فون تریر یکی از چهره‌های محبوب کن است و سال ۲۰۰۰ با «رقصنده در تاریکی» برنده نخل طلای این جشنواره شد. «ملانکولیا»‌ تازه‌ترین ساخته او یکی از ۲۰ فیلم بخش مسابقه این دوره جشنواره و یکی از بخت‌های اصلی برای دریافت بالاترین جایزه است.یکی از سخنگویان جشنواره گفت نمی‌داند پیش از این هم کسی از جشنواره اخراج شده یا اینکه در آینده به فون تریر اجازه داده می‌شود به جشنواره کن بازگردد.او افزود با وجود اخراج فون تریر فیلم او همچنان در بخش مسابقه حضور خواهد داشت.فون تریر در نشست مطبوعاتی فیلم جدیدش به شوخی گفت او یک نازی است و کمی با آدولف هیتلر دیکتاتور نازی ابراز همدردی می‌کند.او درباره هیتلر گفت: «فکر کنم این مرد را درک می‌کنم.

نمی‌توانی او را یک آدم خوب خطاب کنی، اما او را خیلی درک و کمی هم با او ابراز همدردی می‌کنم، اما توجه کنید، من به جنگ جهانی دوم تعلق ندارم و ضد یهود هم نیستم. البته خیلی هم طرفدار یهودی‌ها نیستم. نه خیلی زیاد، چون اسرائیل موی دماغ است.»برگزارکنندگان جشنواره بعد از جلسه از فون تریر خواستند درمورد سخنان خود درباره هیتلر توضیح بدهد و او به ناچار با صدور بیانیه‌ای عذرخواهی کرد. شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن یکشنبه ۲۲ مه (اول خرداد) به پایان می‌رسد.

من همینم که هستم

لارس فون تریر که پس از اظهارنظر درمورد هیتلر از سوی برگزارکنندگان جشنواره کن «عنصر نامطلوب» خوانده شد، جواب مسوولان جشنواره را داد.

کارگردانی که خلاقیتش در سینما زبانزد است از جشنواره اخراج شد. به گفته ژیل ژاکوب، رییس جشنواره این برای اولین بار از دهه ۱۹۶۰ است که کارگردانی از جشنواره اخراج می‌شود.

با این حال درام آخرزمانی فون تریر به نام «ملانکولیا» در گردونه رقابت برای نخل طلای کن که روز یکشنبه برنده آن معرفی می‌شود، باقی مانده است. ۲۰ فیلم از سراسر دنیا برای این جایزه رقابت می‌کنند.

فون تریر در واکنش به این اقدام به روزنامه دانمارکی «اکسترا بلادت» گفت: «از اینکه عنصر نامطلوب خوانده شدم به خودم افتخار می‌کنم و شاید این اولین بار باشد چنین اتفاقی می‌افتد.»

او درباره واکنش جشنواره به صحبت خود گفت فکر می‌کند «یکی از دلایل اخراج او این است که فرانسوی‌ها در جنگ دوم جهانی خیلی با یهودی‌ها بدرفتاری کردند. این موضوع حساسی برای آنها است. من احترام بسیاری برای جشنواره فیلم کن قائل هستم و دلیل عصبانیت آنها را درک می‌کنم.»

کارگردان «داگ‌ویل» و «رقصنده در تاریکی» در مصاحبه با شبکه دانمارکی «TV۲ News» بار دیگر عذرخواهی کرد؛ اما افزود «من همینم که هستم و نمی‌توانم خودم را عوض کنم.»

این کارگردان پس از اظهارنظر جنجالی خود در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: «من به شیوه پرگوشه و کنایه دانمارکی صحبت می‌کنم، همیشه با دوستانم این‌طور حرف می‌زنم و برای یک لحظه فراموش کردم دارم با دنیا حرف می‌زنم.»

بعد از این هم او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من نه تعصب نژادی دارم و نه نازی هستم.» این درحالی بود که فون تریر در نشست خبری «ملانکولیا» گفته بود «من نازی هستم.»