حضور بزرگان سینما برای بردن نخل طلا

گروهی از چهره‌های شاخص سینما با تازه‌ترین ساخته‌های خود در بخش مسابقه شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن حضور دارند. به گزارش خبرآنلاین، جشنواره کن با انتخاب فیلمسازان کهنه‌کار چون لوک و ژان پی‌یر داردن، پدرو آلمودوار، لارس فون تریر و نانی مورتی برای بخش مسابقه و همین طور انتخاب تعدادی فیلم شاخص برای نمایش در بخش خارج از مسابقه، به ریشه‌های خود بازگشته است.

تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن پس از یک سال انتظار بالاخره توانست درخت زندگی تازه‌ترین ساخته ترنس مالیک، فیلمساز کم‌کار آمریکایی را به جشنواره معروف بیاورد. انتظار می‌رود مالیک به همراه ستاره‌های فیلم خود براد پیت و شان پن روی فرش قرمز کن حاضر شوند.

پن امسال یک فیلم دیگر هم در بخش مسابقه کن دارد: فیلم ایتالیایی، اما انگلیسی‌زبان این جا باید باشد به کارگردانی پائولو سورنتینو. او در این فیلم با فرانسیس مکدارمند همبازی است.

هرچند در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۱۱ خبر چندانی از آمریکایی‌ها نیست، اما به لطف حضور رابرت دنیرو به عنوان رییس هیات داوران این بخش، همین طور اولین نمایش دزدان دریایی کارائیب: روی امواج بیگانه استودیو دیسنی با بازی جانی دپت و پنه‌لوپه کروز، بیدستر جودی فاستر با بازی مل گیبسن و فتح به کارگردانی زاویه دورنژه که فیلم زندگی‌نامه‌ سارکوزی است در بخش خارج از مسابقه و انتخاب نیمه‌شب در پاریس وودی آلن با بازی اوون ویلسن، ریچل مک‌آدامز، کارلا برونی، ماریون کوتیار، کتی بیتس و آدرین برودی به عنوان فیلم افتتاحیه، انتظار می‌رود انبوهی از چهره‌های شاخص هالیوود در این رویداد هنری ۱۰ روزه شرکت کنند.

۴۹ فیلم بلند از ۳۳ کشور در بخش رسمی جشنواره کن ۶۴ حضور دارند که در میان آنها ۴۴ فیلم اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کنند. فرمو روز پنج‌شنبه ضمن اعلام فیلم‌های بخش رسمی این را هم گفت که دیگر داوران بخش مسابقه هفته آینده معرفی می‌‌شوند.

او در نشست مطبوعاتی خود در پاریس گفت: فیلمسازان بزرگ فیلم‌های بزرگ می‌سازند و جشنواره کن با آغوش باز به استقبال آنها می‌رود.

پیش از این گفته می‌شد پوستی که در آن زندگی می‌کنم برای نمایش در کن آماده نمی‌شود، اما فیلم جدید پدرو آلمودوار به کن می‌رسد. فرمو به این نکته اشاره کرد که امسال برای اولین بار یک فیلم آلمودوار پیش از نمایش در اسپانیا در کن روی پرده خواهد رفت. پوستی که در آن زندگی می‌کنم از دوم سپتامبر در اسپانیا و ماه نوامبر در آمریکای شمالی اکران می‌شود.

نانی مورتی کارگردان ایتالیایی با ما یک پاپ داریم تولید مشترک ایتالیا و فرانسه به کن می‌آید. میشل پیکولی در این فیلم نقش یک پاپ را به عهده دارد که با مسوولیت‌های خود دست و پنجه نرم می‌کند.

باید درمورد کوین صحبت کنیم ‌به کارگردانی لین رمسی با بازی تیلدا سوئینتن و جان سی. رایلی، نماینده بریتانیا در این دوره جشنواره کن است. نائومی کاواسی کارگردان ژاپنی با پنجمین فیلم خود Hanezu no Tsuki بخت دریافت جایزه نخل طلا را دارد.

رادو میهایلنو فیلم رومانیایی منبع را به کن می‌آورد. - لوک و ژان پی‌یر داردن، برادران فیلمساز بلژیکی با درام پسری با دوچرخه‌ با بازی سسیل دو فرانس و ژرمی رنیه همکار همیشگی‌شان خود برای سومین نخل طلای خود خیز برمی‌‌دارند.

آکی کوریسماکی فیلمساز فنلاندی با دومین فیلم فرانسوی‌زبان خود Le Havre به کن خواهد آمد و لارس فون تریر دانمارکی نیز درام افسانه علمی ملانکولیا با بازی کرستن دانست و شارلوت گینسبورگ را در بخش مسابقه دارد.

نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترک روزی روزگاری در آنتالیا را در کن به نمایش می‌گذارد. او سال ۲۰۰۹ با فیلم سه میمون جایزه بهترین کارگردان را از این جشنواره برد و سال ۲۰۰۳ هم برای Uzak برنده جایزه بزرگ هیات داوران شد.

شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن ۱۱ تا ۲۲ مه (۲۱ اردیبهشت تا اول خرداد) برگزار می‌شود. پارسال عمو بونمی که می‌تواند زندگی‌های‌ گذشته خود را به یاد بیاورد ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول از تایلند برنده جایزه نخل طلای کن شد.