فرانسوا تروفو بهترین فیلم‌ساز تاریخ سینمای فرانسه شد

فرانسوا تروفو، کارگردان پرآوازه فرانسوی به‌عنوان بهترین فیلم‌ساز تاریخ سینمای فرانسه انتخاب شد. نشریه سینمایی «اسکرین» در گزارشی فهرست بهترین کارگردانان تاریخ سینمای فرانسه را منتشر کرد که در رتبه اول فرانسوا تروفو قرار دارد. تروفو متولد شش فوریه ۱۹۳۲ که در سن ۵۲ سالگی درگذشت، از فیلم‌سازان و نظریه‌پردازان بزرگ سینمای فرانسه بود. وی از پیشگامان «موج نو» در سینمای فرانسه محسوب می‌شد که اولین اثر سینمایی وی بانام چهارصد ضربه جزو شاهکارهای سینمای دنیا قرار دارد.

به گزارش اسکرین دیلی، رتبه دوم این فهرست در اختیار رومن پولانسکی، برنده اسکار و نخل طلای کن است که اولین فیلم بلندش را در سال ۱۹۶۲ بانام چاقو در آب ساخت. ژان لوک گدار، دیگر کارگردان نامدار فرانسوی و از پیشگامان «موج نو» سینمای فرانسه در مکان سوم دیده می‌شود. وی اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۹۵۹ بانام از نفس افتاده براساس داستانی از فرانسوا تروفو ساخت.

همچنین لوک بسون، کارگردان خوش‌نام فرانسوی مکان چهارم این فهرست را به خود اختصاص داده است. این فیلم‌ساز ۵۱ ساله کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده‌ مطرح سینما است که در کارنامه او فیلم‌های معروفی چون آبی بزرگ، نیکیتا، لئون، عنصر پنجم و ژاندارک دیده می‌شود.