درس، پرفروش‌ترین تئاتر زمستان
امیر جعفری: نمی‌دانستم پیر می‌شوم. فشار در این کار روی من خیلی زیاد است. دیروز یک لحظه فشارم افتاد و احساس کردم الان است که سکته کنم

در حالی که نمایش «درس» به کارگردانی داریوش مهرجویی روزهای پایانی اجرای خود در خانه هنرمندان را سپری می‌کند، شب گذشته هجوم علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش، باعث ایجاد درگیری فیزیکی شد. در اجرای یکشنبه شب گذشته تعدادی از تماشاگران که قصد خرید بلیت این نمایش را داشتند با هم درگیر شدند و این درگیری حتی به درگیری فیزیکی منجر شد. نمایش «درس» نوشته اوژن یونسکو، داستان دانش‌آموزی است که برای درس نزد پروفسور می‌رود. امیر جعفری (پروفسور)، طناز طباطبایی (دانش‌آموز) و نادر سلیمانی‌فرد (در نقش خدمتکار) سه بازیگر این نمایش هستند.پیش از این رضا درمیشیان مدیر تولید نمایش «درس» درباره استقبال از این نمایش گفته بود : نمایش «درس» اسفند ۸۹ بیست و دو اجرای موفق را پشت سر گذاشت. علاوه بر اینکه عنوان پرفروش‌ترین نمایش فصل زمستان تئاتر را به خود اختصاص داد، مطابق آمار منتشر شده از سوی تماشاخانه ایرانشهر توانست در میان آثار به صحنه رفته در تماشاخانه استاد سمندریان عنوان پرفروش‌ترین اثر در یک نوبت اجرا را به دست آورد.
همچنین مدیر تماشاخانه «ایرانشهر» از ارائه درخواستی برای تمدید اجرای نمایش «درس» داریوش مهرجویی خبر داد. مجید جوزانی به ایسنا گفت: از آنجا که این نمایش مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته و به دلیل تمایل گروه اجرایی برای ادامه اجرا، نامه درخواست تمدید اجرا از سوی تماشاخانه ایرانشهر به مرکز هنرهای نمایشی ارائه شده است و در صورتی که این مجوز صادر شود، اجرای نمایش «درس» ادامه پیدا می‌کند.
امیر جعفری که این روزها نمایش «درس» را روی صحنه دارد، معتقد است اولین تجربه کارگردانی تئاتر داریوش مهرجویی به هیچ عنوان سیاسی نیست و هنر و سیاست هیچ ارتباطی به هم ندارند.
گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با او در تماشاخانه ایرانشهر سالن سمندریان و صحنه نمایش «درس» درست یک ساعت قبل از اجرا، انجام شدکه بخش‌هایی از آن اینجا می‌آید.
سر نمایش مهرجویی پیر شدید.
بله، خیلی.
چرا قبول کردید؟
نمی‌دانستم پیر می‌شوم. فشار در این کار روی من خیلی زیاد است. دیروز یک لحظه فشارم افتاد و احساس کردم الان است که سکته کنم.
برای نمایش «درس» زیاد از خودتان مایه می‌گذارید یا داریوش مهرجویی این را از شما خواسته است؟
من کاری که دوست داشته باشم برایش کم فروشی نمی‌کنم.
فقط به خاطر اسم مهرجویی بازی در «درس» را قبول کردید؟
متن را که 10 سال پیش قرار بود کار کنیم. من کاری به اسم «دل سگ» داشتم که سال 78 یا 79 آقای مهرجویی دید. قرار بود بعد از اجرای آن کار «آوازه خوان تاس» و «درس» را همزمان با هم کار کنم. اما نشد. بعد از 10 سال هم این اتفاق افتاد و این افتخار نصیب ما شد.
شما که در اولین تجربه کارگردانی تئاترمهرجویی با او همکاری کردید فکر می‌کنید انرژی این کار را دارد؟
من اصلا فکر نمی‌کنم از آقای مهرجویی سن و سالی گذشته است. خیلی وقت‌ها ما خسته بودیم، اما او می‌گفت کار را ادامه دهیم. به نظر من هر بازیگری باید این سعادت را داشته باشد که یک بار با آقای مهرجویی همکاری کند. این تجربه‌ای است که دیگر به دست نمی‌آید.
با طناز طباطبایی مشکلی نداشتید؟ به هر حال او تجربه بازی در تئاتر را نداشت.
به هر حال دانشجوی تئاتر است و در دانشگاه کار کرده است. کاملا خام نبود. وقتی کار می‌کرد فکر نمی‌کردم اولین تئاتری است که بازی کرده است.
شما در بازی به طباطبایی کمک نکردید؟
من اگر هنر می‌کردم گلیم خودم را از آب بیرون می‌کشیدم.
ظاهرا سر این کار خیلی بهتان فشار آمده است.
در طول این مدتی که تئاتر کار کردم بعد از «دل سگ» سخت‌ترین نمایشی بوده که بازی کردم.
شما معتقدید هنرمند باید به یک‌وجهی از هنر بپردازد؟
اصلا زیبایی هنر به همین است. یک نقاش خوب چه لزومی دارد کارهای دیگری بکند.
اگر برای شما پیش بیاید که تئاتری را کارگردانی کنید این کار را انجام نمی‌دهید؟
زمانی که در گروه تئاترمان نقشی نداشتم هیچ‌وقت دوست نداشتم اسمم به عنوان دستیار کارگردان بیاید و همیشه می‌گفتم نام من باید به عنوان بازیگر در بروشور نوشته شود. آنهایی که می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند دمشان گرم.
اما نمونه‌های موفقی هم داریم که همه این کارها را با هم می‌کنند و هیچ لطمه‌ای هم نمی‌بینند.
بله مثلا اصغر فرهادی بازیگر بسیار قدری در تئاتر بود. آن آدم نابغه است که هم کارگردانی می‌کند و هم می‌نویسد.
تفاوت مهرجویی در سینما و تئاتر چیست؟ البته شما در سینما با او همکاری نداشتید.
فکر می‌کنم مهرجویی هم یکی از نوابغ است. «درس» از آن کارهایی می‌شود که بیست سال بعد ارزش آن را متوجه می‌شوند. مثل «هامون» که بیست سال بعد متوجه شدند چه اثری بوده و تئاتر «هامون بازان» را کار کردند. فکر کنم بیست سال بعد هم فیلمی با عنوان «درس بازان» ساخته شود.