قاچاق اخراجی‌ها3 و فروش بی‌نظیر جدایی نادر از سیمین
هرچند سینمای ایران نوروزی نسبتا آرام را پشت سر گذاشت، اما در دل این آرامش هیاهویی پنهان رقم خورد.

اکران نوروزی مهمترین عامل خبرساز روزهای اول بهار ۱۳۹۰ بود؛ در شرایطی که سینماگران ایرانی چندان از سوی تلویزیون مورد توجه قرار نگرفتند و کمتر چهره‌ سینمایی به برنامه‌های نوروزی راه پیدا کرد، ابراهیم حاتمی‌کیا به برنامه «راز» رفت تا چندان هم دستان تلویزیون از این جهت خالی نباشد و حرف‌هایی مهم زد که بارها در محافل خبری سینمایی مطرح شد.
اعتراض تهمینه میلانی به برنامه هفت
نظرخواهی برنامه «هفت» در مورد پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی در ابتدای سال موجب دلخوری تهمینه میلانی کارگردان «یکی از ما دو نفر» شد. او که این روزها تازه‌ترین فیلم خود را روی پرده دارد، در روزهای پایانی سال ۱۳۸۹ در مورد نظرسنجی صورت گرفته در برنامه «هفت» اظهار داشت: کار بسیار نادرستی در برنامه «هفت» صورت گرفت. زیرنویسی نوشته شد و در آن پرسیده شد از بین دو فیلم مهم «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها ۳» کدام در اکران نوروز پرفروش خواهد شد. براساس این نظرسنجی اسم فیلم من و دو فیلم دیگر حذف شد. این نظرسنجی بسیار جهت دار و غرض‌ورزانه بود. اگر عدالت اجرا می‌شد و اسامی همه فیلم ها در این نظرسنجی ذکر می‌شد، نمی‌توانستیم به نتیجه آن اعتراض کنیم. شنیدم مسوولان تلویزیون اعتراضی به فیلم من نداشتند و این تحریف از سوی سازندگان برنامه صورت گرفته که جای سوال دارد. گویی دستی در کار است که فیلم من مطرح نشود. بعد از انتشار این خبر اعلام شد تهمینه میلانی برای حضور در برنامه هفت که نوزدهم فروردین ۱۳۹۰ روی آنتن شبکه سوم سیما خواهد رفت دعوت شده است.
فروش‌های خبرساز
یکی از رویدادهای خبرساز سینما در نوروز کم خبر سینمای ایران فروش فیلم‌های سینمایی بود. ارائه آمار فروش، انتشار اخبار میلیاردی شدن «اخراجی‌ها۳» ساخته مسعود ده‌نمکی ، اکران گسترده این فیلم در شهرستان‌ها و تهران و رقابت آن با «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، همگی جزو مهمترین اخبار سینمایی در نوروز ۹۰ بودند. در میان راه فروش فیلم‌ها و انتشار اخبار متفاوتی در مورد میزان استقبال صورت گرفته از آنها خبری در مورد «اخراجی‌ها۳» منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت.انتشار نسخه ویدئویی این فیلم در بازار قاچاق و وجود لینک دانلود آن در اینترنت موجب شد ده‌نمکی در وبلاگ خود یادداشتی بنویسد و به آنانی که گمان می‌برد موجب قاچاق فیلم او شده‌اند سخنانی بگوید و در ادامه علی سرتیپی مسوول پخش فیلم وارد میدان شد و به ایسنا گفت: «انتشار نسخه قاچاق این فیلم هیچ تاثیری روی فروش «اخراجی‌ها۳» نداشته است؛ چرا که کیفیت این نسخه بسیار پایین است و با صدایی خیلی بد که قابل شنیدن نیست، منتشر شده است.»
این در شرایطی است که «اخراجی‌ها» در سال 1386 زمانی که با انتشار نسخه غیرمجاز در بازار قاچاق روبه‌رو شد، عملا از ادامه فروش بازماند و سالن‌های سینما خالی شد و تماشاگران در خانه‌ها به دیدن آن نشستند، اما گویا در مورد «اخراجی‌ها3» عرضه آن هیچ تاثیری روی فروش نداشته است.
وقتی فیلم‌ها می‌فروشند
سعیدی‌پور، مدیر سینما «آزادی» با بیان اینکه «جدایی نادر از سیمین» نسبت به سایر فیلم‌های نوروزی در این سینما از فروش بالاتری برخوردار است، به خبرنگار ایسنا گفت: در سینما «آزادی» حداکثر صندلی‌هایمان برای «جدایی نادر از سیمین» پر می‌شود و بلیت‌های «جدایی نادر از سیمین» از قبل رزرو می‌شوند.
وی با اشاره به میزان استقبال مردم از فیلم‌های نوروزی ادامه داد: در سینما «آزادی» مردم وقتی با تمام شدن بلیت «جدایی نادر از سیمین» مواجه می‌شوند، «اخراجی‌ها۳» را می‌خرند، اگر این فیلم هم تمام شده باشد «یکی از ما دو نفر» را می‌بینند و در مرتبه‌های بعدی به سراغ «زن‌ها شگفت‌انگیزند» و «سه درجه تب» می‌روند.
به اعتقاد مدیر سینما «آزادی» با توجه به نوع مخاطب فیلم‌ها، «جدایی نادر از سیمین» در سینما آزادی خوب می‌فروشد و فیلمی مثل «اخراجی‌ها3» در سینماهای پایین‌شهر فروش خوبی دارد. مدیر سینما فرهنگ هم گفت: اکران نوروزی امسال با توجه به اکران «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها3» یکی از سال‌های خیلی خوب از نظر فروش بوده است.
هیربد با اشاره به استقبال گسترده مخاطبان از «جدایی نادر از سیمین» در سینما «فرهنگ» ادامه داد: سینما «فرهنگ» مخاطبان خاص خودش را دارد. همچنین مخاطبان خاص این فیلم ترجیح می‌دهندکه فیلم را در سینماهای خوب ببینند. حتی زمانی که «درباره الی» هم اکران شد همیشه سالن‌های سینما فرهنگ پر بود.
«جدایی نادر از سیمین» هم همین‌گونه است. حتی حدود 50 درصد از مخاطبان این فیلم چون سالن پر شده و صندلی بیشتری نداریم، دست خالی برمی‌گردند. مدیر سینما فرهنگ درباره فروش «اخراجی‌ها3» نیز در این سینما گفت: روند فروش «اخراجی‌ها3» هم در سینما فرهنگ بد نبوده است. البته کمی کند شد، اما بلیت‌های این فیلم سانس به سانس و روز به روز فروخته می‌شود.
جمع‌آوری نسخه‌های قاچاق «اخراجی‌ها۳»
محمدرضا عباسیان با اشاره به شناسایی سالنی که «اخراجی‌ها3» از روی پرده آن کپی شد، گفت: با تلاش دست‌اندرکاران ستاد مبارزه با محصولات غیرمجاز، جلوی عرضه نسخه قاچاق این فیلم را که با کیفیتی نامطلوب، از روی پرده سینما کپی شده، گرفته‌ایم و دیگر نسخه‌ای از این فیلم برای ارائه به مردم وجود ندارد.«محمدرضا عباسیان» دبیر کل ستاد مبارزه با محصولات غیرمجاز سمعی و بصری در گفت‌وگو با فارس درباره ورود غیرمجاز فیلم «اخراجی‌ها3» به بازار سی‌دی‌ها‌، گفت: طی تحقیقاتی که به عمل آمد مشخص شد فیلمی که به صورت غیرمجاز در بازار پخش شده از روی پرده سینما گرفته شده است که خوشبختانه سینمایی که از روی پرده آن فیلم تصویربرداری شده است، شناسایی شده و مراحل قانونی آن طی می‌شود. از سوی دیگر با تلاش و همت دوستان، ما توانستیم در این مدت جلوی کپی گسترده فیلم را بگیریم و نسخه‌ای از سی‌دی قاچاق شده فیلم به صورت فراگیر در شهر وجود ندارد.