پایان هشتمین جشن تصویر سال در روزهای پایانی سال

با عکس یادگاری همیشگی در قاب دوربین ساسان توکلی، گزارش سیف‌الله صمدیان و معرفی برترین‌ها، هشتمین جشن تصویر سال در روزهای پایانی سال ۸۹ به پایان رسید. به گزارش ایسنا، سیف‌الله صمدیان برگزارکننده جشن تصویر سال ـ در ابتدای مراسم پایانی و معرفی برترین‌های جشن تصویر سال که شامگاه ۲۰ اسفند ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، با اشاره به حضور ۲۵۰۰ شرکت‌کننده ادامه داد: از اول قرار نبود این همه شرکت‌کننده داشته باشیم، از دور اول که ۱۲۰ هنرمند برگزیده را دور هم جمع کردیم می‌خواستیم همان راه را ادامه دهیم؛ اما حالا تعداد میهمان‌هایمان به بیش از ۲۵۰۰ نفر رسیده است! سیف‌الله صمدیان تاکید کرد: ما مسوولیم به همه عواطف، خواسته‌ها و انتظاراتی که این قشر از جامعه هنری ایران دارند، جوابی حداقل انسانی بدهیم. اما به خاطر عدم امکانات مساوی برای همه به ویژه در ارائه آثار هنری و نیز به‌خاطر عدم دلسوزی بعضی از مسوولان فرهنگی، کار به اینجا رسیده است که جشن تصویر سال تا این حد پرحجم شده است و بیش از ظرفیت اخلاقی برای جوابگویی این همه جوان مشتاق و مستعد.

او با اشاره به حضور هنرمندانی که در خارج از تالار بتهوون در دیگر فضاهای نمایشگاهی و راه‌پله‌ها مراسم را پیگیری می‌کردند، افزود: واقعا خجالت آور است که ما در خانه هنرمندان، در جشنی با ۲۵۰۰ شرکت‌کننده، عده زیادی را بیرون نگه داریم و تنها ۱۵۰ نفر را در سالن موجود راه بدهیم. مساله‌ای که به‌خاطر آن، در روز اول از خیر مراسم افتتاحیه گذشتم؛ چون امکان پذیرایی انسانی را با این امکانات نداشتیم. دبیر هشتمین جشن تصویر سال گفت:‌ البته، از مجموع ۲۵۰۰ نفر، آثار بیش از ۱۷۰۰ نفر حذف شد و این درحالی بود که می‌دانستیم ارائه تنها یک اثر از بسیاری از هنرمندان به‌ویژه جوان‌ترها می‌تواند باعث ایجاد انرژی یک‌ساله برای ادامه کارهای هنری باشد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: امسال خیلی کارها می‌خواستیم انجام دهیم. مهم‌ترین‌ آن، نمایشگاه هنر تبلیغات بود. جایی که تصویر، حضوری ایده‌آل جهانی ندارد. اکثر آگهی‌های تبلیغاتی به‌ویژه تیزرهای تلویزیونی و سینمایی در ایران در شان پشتوانه فرهنگی و هنری ایران نیست. از آنجا که امکان اجرای تکنیکی کار در سه هفته آخر سال ۸۹ مهیا نشد، بنابراین تصمیم گرفتیم نمایشگاه هنر تبلیغات را در سال آینده به شکلی مطلوب که تمام جزئیات آن نیز پیش‌بینی شده است، اجرا کنیم. زمان و امکانات محدود این دوره امکان برگزاری کارگاه های آموزشی نظیر آنچه که می‌خواستیم به کمک علی‌اکبر شیرژیان و دوستانش درباره فتوژورنالیزم انجام دهیم، میسر نشد. علاوه بر اینها به‌خاطر محدودیت مکان نمایش فیلم، از خیر نمایش بسیاری از فیلم‌ها به ویژه بخش مرور بر آثار برگزیده دوره‌های قبل هم گذشتیم. صمدیان تاکید کرد: برای دلخوشی آنها که در نمایشگاه نیستند، نمی‌گویم، بلکه معتقدم زیباترین جایزه، جایزه‌ای است که هنرمند در هنگام خلق اثر خودش به خودش می‌دهد. یعنی لذتی استثنایی که فقط از برخورد صادقانه و توام با عشق درونی شده هنرمند به‌دست می‌آید. اگر حواسمان به پاکتی باشد که در مراسم اهدای جایزه چه اسمی از آن خارج می‌شود، حتی اگر جزو برندگان هم باشیم همیشه طلبکار باقی می‌مانیم و آن حس و شیرینی ماندگار را از خودمان دور کرده‌ایم.سیف‌الله صمدیان در ادامه از زنده‌یاد محمد رازدشت و حضور پررنگ و کمک‌رسانش در همه دوره‌های گذشته جشن تصویر سال که امسال نیست یاد کرد و از زنده‌یاد کوروش ابوطالب امام هم یادکرد که مراسم سالگرد او بر مزارش جمعه ۲۰ اسفند ماه برگزار شد. صمدیان به‌سنگ قبر ویژه کوروش امام اشاره کرد که تصویر دوربینی حک شده بر سنگ است که داخل لنز آن آیینه‌ای کار گذاشته شده است تا عکاسی که تا آخرین لحظات عمرش، حتی در بستر بیماری طولانی‌اش از عکاسی دست نمی‌کشید، به تنها آرزویش برسد. به برندگان دیپلم افتخار علاوه بر دیپلم افتخار و تندیسک تصویر سال، سکه بهار آزادی اهدا شد؛ اما برندگان تندیس جشن تصویر سال نیز علاوه بر اصل تندیس دوربین عکاسی Canon G۱۲ هدیه گرفتند.