مهران مدیری در «تهران۱۵۰۰» بهدنبال گواهی قبر در قطعه هنرمندان است!
در سومین نشست تخصصی جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران بهرام عظیمی از روند ساخت فیلم بلند پویانمایی «تهران ۱۵۰۰» سخن گفت. به گزارش ایسنا سومین نشست تخصصی هفتمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران عصر روز سهشنبه هفدهم اسفند با موضوع «راهکارهای مناسب برای تولید پویانمایی بلند در سینمای ایران» و سخنرانی «بهرام عظیمی» برگزار شد. عظیمی در این نشست با بیان تجربههای گروه فیلمسازی «تهران ۱۵۰۰»، درباره مراحل تولید و ساخت فیلم بلند پویانمایی در ایران، از ایده اولیه تا اکران نهایی سخن گفت. این کارگردان پویانمایی اظهار کرد: سیستم تولید پویانمایی در ایران با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. در ابتدا باید طرح تصویب شود و پس از برآورد بودجه و تایید نهایی آن، مکان تولید مشخص میشود و با تشکیل گروه، کار ادامه پیدا میکند. من قبل از «تهران ۱۵۰۰» هیچ تجربه مشابهی در این زمینه نداشتم. طولانیترین فیلم پویانمایی من کمتر از ۱۵ دقیقه بود و با اینکه بیشتر از هزار پویانمایی سه تا پنج دقیقهای ساخته بودم، اما تا وقتیکه پروژه «تهران ۱۵۰۰» را شروع نکرده بودم هیچ تصوری از تولید فیلم بلند پویانمایی نداشتم. عظیمی درباره چرایی انتخاب این نام نیز گفت: بهجای ۱۵۰۰ میتوانست هر عدد دیگری باشد. ما میخواستیم تهران را پس از یک قرن نشان بدهیم و فکر کردیم این عنوان مناسب است. ضمن اینکه سال ۱۵۰۰ شمسی همزمان است با سال ۲۱۲۱ میلادی. پس «تهران ۱۵۰۰» میتواند «تهران ۲۱۲۱» هم باشد. در بخش دیگری از این نشست، وی درباره فضای فیلم «تهران ۱۵۰۰» افزود: ایده من این بود که در تهران آینده، ما همین مردم امروز هستیم و هنوز به باورها و سنتهایمان وفادار ماندهایم.
عظیمی گفت: قصد من فیلمسازی برای مردم بود و نه، برای کسانی که در زمینه پویانمایی فعالیت میکنند. برای همین خوشایند مخاطب را درنظر داشتم. این کارگردان درباره داستان این فیلم گفت: «تهران ۱۵۰۰» درباره مردی است به نام اکبر (مهران مدیری) که ۱۶۰ سال سن دارد و در آستانه مرگ از نوهاش (هدیه تهرانی) ـ که در کره ماه درس میخواند ـ میخواهد به زمین برگردد و اول ازدواج کند و بعد، مدرکی را پیدا کند مبنی بر اینکه او در دهه ۶۰ در نمایشهای سیاهبازی حضور داشته است. اکبر این گواهی را میخواهد برای اینکه آرزویش این است که در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود. عظیمی گفت: با اینکه مبنای اصلی «تهران ۱۵۰۰» طنز است، اما تلاش ما در مدلسازی بر این بود که وابستگی به سنتهای ایرانی پررنگ باشد. برای همین بیشتر سنتهای ایرانی و اسلامی در این پروژه لحاظ شده است. برای طراحی ساختمانهای تهران آینده از معماران استفاده کردیم و تلاش ما بر این بود که تهران نمادی از همه شهرهای دیگر ایران باشد. وی ادامه داد: ساختمان مصلی در «تهران ۱۵۰۰» تکمیل شده است. این بنا بهعنوان مشخصه یک مملکت اسلامی با همراهی صدای اذان در پلانی از فیلم نمایش داده میشود. عظیمی درباره مدت زمان این فیلم نیز گفت: «تهران ۱۵۰۰» تا ششماه قبل نزدیک به ۱۵۰ دقیقه بود که در حال حاضر تصمیم گرفته شد به ۱۲۰ دقیقه برای نمایش خانگی و ۹۰ دقیقه برای اکران در سینما کاهش یابد.
ارسال نظر