معرفی برگزیده‌های جشنواره موسیقی فجر

بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف و ارائه حکم دبیری بیست و هفتمین دوره به حسن ریاحی به کار خود پایان داد. به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه یکشنبه ـ هشتم اسفندماه‌ـ در تالار وحدت برگزار شد حسن ریاحی دبیر این دوره، گزارش خود را ارائه کرد و گفت: هنر موسیقی ناب و حقیقی از آن جهت که تجریدی و فارغ از هر شائبه‌ای است، شوق روح آدمیت است و جایگاه آن در فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی معتبر می‌نماید و نشان از قدمت آن دارد. او خاطرنشان کرد: گستره‌ای که نماها و مقام‌های ملی درنوردیدند، حتی به دورترین نقاط جهان هستی رسیده و با پشتوانه هر ساله‌ای که در رویداد بین‌المللی فجر و برگزاری آن داریم موفق شدیم به دستاوردهای بسیار برسیم. در ادامه گروه ارکستر مجلسی نیاوران به سرپرستی میثم مروستی دو قطعه اجرا کرد و سپس متن حکم دبیری حسن ریاحی برای بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر توسط حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری به او تقدیم شد.

در ادامه این مراسم با حضور حسن ریاحی، حمید شاه‌آبادی و همچنین سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم بزرگداشت حسین دهلوی و حسن ناهید با اهدای تندیس و لوح افتخار به این دو نوازنده برجسته برگزار شد. سپس سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: چه رمزی در این موسیقی نهفته است که حتی سخن خداوند تبارک و تعالی را در آن قالب باید ریخت تا طالب بیشتر پیدا کند.

در ادامه این مراسم بعد از پخش نماهنگی از هنرمندان درگذشته موسیقی در سال ۸۹ و اجرای گروه موسیقی «دوچار» بیانیه هیات داوران قرائت شد. بعد از قرائت بیانیه هیات داوران ارکستر سازهای بادی تهران اجرا رفتند و در ادامه برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند. هیات داوران در بخش آهنگسازی رتبه دوم آزاد را به مرتضی قربانی‌شیرکوهی و رتبه یک آزاد را به عرفان وکیلی اهدا کرد. رتبه دو پایان‌نامه نیز به مهدی حاجی قاسمی و رتبه یک پایان‌نامه به امیرعلوی اهدا شد. همچنین اثر برگزیده این جشنواره به کیوان علایی رسید، اما در بخش رقابتی کلاسیک غیرایرانی گروه‌های آنسامبل جوان به سرپرستی میلاد عالمی از تهران و گروه کوارتت زهی «کادانس» به سرپرستی مهدی نوبری ازتبریز به طورمشترک جایزه سوم را دریافت کردند. هیات داوران جایزه دوم را به طور مشترک به گروه‌های «تریو نوماه» به سرپرستی نگار افاضل از تهران و گروه «زروان» به سرپرستی لاله فلاح‌پسند از تهران اهدا کرد و هیچ گروهی را شایسته رتبه اول ندانست.

همچنین در بخش رقابتی کلاسیک ایرانی گروه «دوسار» به سرپرستی علیرضا گلشن از شیراز، رتبه سوم را از آن خود کرد و گروه «پاسبان حرم دل» به سرپرستی سیاوش اسماعیلی از کرج رتبه دوم و ارکستر سنتی فرهنگسرای بهمن به سرپرستی حسین روزبهانی از تهران رتبه اول را از آن خود کردند. در شاخه آواز جمعی نیز هیات داوران به طور مشترک گروه‌های کر مهر وطن به رهبری مسعود نکویی از کرمان و گروه کر آوای باران به رهبری سارا جلایی از اصفهان را شایسته رتبه دوم دانست و گروه کر فرهنگسرای اندیشه به رهبری مهدی جاو‌ر از تهران را به عنوان رتبه دوم و گروه کر پاسارگاد به رهبری حامد فقیهی از شیراز را به عنوان گروه نخست معرفی کرد.