روز یازدهم: ما همه خوبیم!

علیرضا مجمع

کم‌کم می‌رسیم به روزهای آخر و احتمالا فردا آخرین یادداشت این ستون را می‌نویسم. یادداشت پنج شنبه‌ام را هم به سیاق سال گذشته اختصاص خواهم داد به برگزیده‌هایم از دوره ۲۹. هرچند این دوره را همچنان یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های جشنواره فجر هم به لحاظ اجرا و برنامه‌ریزی و هم کیفیت فیلم‌هایی که به نمایش در آمد، می‌دانم. دیروز برای دوستی مثالی زدم که اینجا به شما می‌گویم. گفتم مثل این است که به شما بگویند این کاخ نیاوران را می‌بینید چقدر زیباست و شما هم پیش از آنکه نزدیکش بشوید ناچارید از دور این حرف دوستتان را تایید کنید. اما وقتی نزدیک کاخ می‌شوید می‌بینید کاخ، از یونولیت یا پنبه ساخته شده است و فقط زیبایی ظاهری دارد. جشنواره ۲۹ هم چنین چیزی است.

اتفاق‌هایی که فقط در ایران می‌افتد

این حکایت اعتراض به داوری از آن اتفاق‌هایی است که فقط در ایران می‌افتد. چون فقط در ایران آدم‌ها همه چیز را جدی می‌گیرند. فیلمساز محترم ما، رضا میرکریمی حرفی زده در باره داوری این دوره و اینکه افتخاری برایش نیست که از دست این تیم داوری جایزه بگیرد. میرکریمی احتمالا جایزه برایش جدی است. بسیار خب. بعد از این حرف‌ها دبیر جشنواره و چند تا از داورها ریختند سر میرکریمی و دعوا را شروع کردند. این دوستان هم رای‌شان خیلی جدی است. داوری و جشنواره فجر و در کل همه چیز. دوستان، جشنواره‌ای که ۲۹ دوره از آن گذشته باشد و هنوز نداند که می‌خواهد باشد یا نباشد، چرا باید مهم باشد؟ ما هم که می‌آییم فیلم‌ها را می‌بینیم بیش از آن حدی که باید جدی‌اش گرفته‌ایم.

اگر بدتان آمده، خوب بیندازید!

سیستم نظرسنجی تماشاگران امسال تغییر کرده و به سیاق سال‌های قبل نیست. می‌پرسید یعنی دیگر صندوقی وجود ندارد که تماشاگران آرای‌شان را در آن بیندازند. خیر. صندوق هست، اما سیستم رای گیری تغییر کرده. دبیر محترم جشنواره فرموده‌اند برای احترام به تمام فیلمسازان به جای «ضعیف، خوب، عالی» امسال برگه‌های آرا «خوب، خیلی خوب، عالی» است. یعنی اگر از فیلمی خوشتان نیامد و آن را دوست نداشتید به ناچار برگه خوب را در صندوق رای بیاندازید. یعنی ما همه خوبیم، در بدترین حالتش. دور همیم دیگر. خوش باشید.

وقتی شنیده‌های تاسف‌آور می‌شنوی

اگر بشنوید بهروز افخمی برای تماشای فیلم جدایی نادر از سیمین به برج میلاد آمده، اما شاید چون کارت نداشته به داخل راهش نداده‌اند چه احساسی پیدا می‌کنید؟ من که این خبر را شنیدم تاسف خوردم برای این سینما. شما را نمی‌دانم.