سهم دفاع مقدس10فیلم در جشنواره فیلم فجر

۶ فیلم در بخش اصلی، سه فیلم در بخش فیلم‌های اول و یک فیلم در خارج از مسابقه، سهم سینمای دفاع مقدس از جشنواره‌ بیست‌ونهم فجر است. به گزارش ایسنا، در این دوره از جشنواره آثاری مربوط به سینمای دفاع مقدس به نمایش درمی‌آیند که مستقیم یا غیرمستقیم به هشت سال دفاع مقدس و تبعات آن می‌پردازند.

«اخراجی‌ها۳» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در ادامه دو اخراجی‌های قبلی زندگی آن آدم‌ها را در روزگار امروز روایت می‌کند،در دورانی که جنگ تحمیلی به پایان رسیده است. امین حیایی، اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، حسام نواب صفوی، سید جواد هاشمی و رضا رویگری بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«باد و مه» محمدعلی طالبی هم داستان کودکی را روایت می‌کند که در دوران جنگ تحمیلی بر اثر بمباران مادر خود را از دست داده و بر اثر این انفجار کر و لال شده است.

درپاریس تا پاریس تا آخرین ساخته محمدحسین لطیفی داستان اسماعیل حقیقت‌، جانباز شیمیایی دفاع مقدس روایت می‌شود که همراه دخترش برای مداوا به فرانسه می‌رود. حسین یاری، ژاک برونه، کاظم بلوچی و کاترین سلو بازیگران اصلی این فیلم هستند.

«خانه امن است» به کارگردانی ناصر رفاهی داستانش در اوج موشک‌باران شهرها روایت می‌شود و داستان تعدادی نوجوان بین ۱۴ تا ۱۸ سال است که در یک شبانه‌روزی زندگی می‌کنند.

«سیزده ۵۹» ساخته سامان سالور با بازی پرویز پرستویی، دریا آشوری، فرهاد اصلانی، علیرضا اسیوند و مهران احمدی درباره رزمنده‌ای است که پس از سال‌ها از کما خارج می‌شود.

«گلوگاه شیطان» دیگر فیلم دفاع مقدس بخش مسابقه جشنواره به کارگردانی حمید بهمنی با بازی امین زندگانی، پوریا پورسرخ، جمشید هاشم‌پور و جعفر دهقان درباره گروهی از غواصان است که برای شناسایی و آماده‌سازی عملیات والفجر ۸ دست به کار می‌شوند. از فیلم‌های دفاع مقدس بخش آثار اول هم می‌توان به «اینجا تاریک نیست» اشاره کرد.

اولین ساخته محمدرضا خاکی با بازی مصطفی زمانی، الناز شاکردوست، رضا یزدانی و پولاد کیمیایی درباره شخصیتی به نام عرفان است که با دوستانش تصمیم دارند روی سکوی نفتی که پدرش در آنجا شهید شده است، کنسرتی به یاد او در خلیج فارس اجرا کنند.

«سفر سرخ» حمید فرخ نژاد به روز سقوط خرمشهر مربوط می‌شود و داستان چند نفر از نیروهای مردمی است که به قصد خروج از شهر راهی سفری پرمخاطره می‌شوند. حبیب دهقان نسب، صادق صفایی، غزل صارمی و برزو ارجمند بازیگران این فیلم هستند.

«شرقی» ساخته عبدالرضا منجزی با بازی خسرو شکیبایی، فریبا کوثری و عمار تفتی درباره حامد شرقی است که در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد. مادر به او پیشنهاد می‌دهد تا خاطرات دوران مهاجرنشینان را در زمان جنگ مرور کند. در بخش خارج از مسابقه هم فیلم «توطئه» به کارگردانی حسن هدایت با موضوعی در حاشیه جنگ حضور دارد. این فیلم با بازی احمد نجفی، زیبا بروفه، بهرام ابراهیمی داستان یک مامور پلیس است که پس از شنیدن خبر پیدا شدن برادرش که در جنگ شهید شده بود پس از سال‌ها به شهر خود باز می‌گردد. در جشنواره فجر گذشته ۷ فیلم از سینمای دفاع مقدس حضور داشت.