نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس: مسوولان وزارت ارشاد به مجلس احضار می‌شوند

کارگردان آتشکار: شاید اتفاقاتی که در این چندسال برای این فیلم افتاده خودش یک فیلم دیگر باشد سرانجام «آتشکار» به تهیه‌کنندگی وکارگردانی محسن امیریوسفی پس از سه سال، همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر در گروه عصرجدید و ۱۳ سینمای دیگر تهران به اکران عمومی در آمد.

به گزارش ایسنا، ‌امیریوسفی گفت: نمی‌دانم چه حکایتی است که سه سال است اوج درگیری فیلم «آتشکار» با جشنواره فیلم فجر است! در فجر ۸۶ و ۸۷ فیلم را با هر شگردی به جشنواره راه ندادند و تنها سال قبل یک نمایش برای مطبوعات داشت که شاید خود اهالی مطبوعات ندانند که نقدها و حرف‌هایشان در مورد «آتشکار» چه تاثیر مثبتی در حل شدن مشکل اکران آن داشت و همین جا از همه آنها تشکر می‌کنم. وی یادآور شد: در جشنواره فجر امسال هم شب اکران یک سیمرغ آنونس به «آتشکار» دادند و صبح جشنواره هم بدون تبلیغات اکران شد!

امیر یوسفی با اشاره به حواشی که در سال‌های اخیر برای اکران «آتشکار» به‌وجود آمده است، ادامه داد: شاید اتفاقاتی که در این چندسال برای این فیلم افتاده خودش یک فیلم دیگر باشد، ناگفته‌هایی در مورد آن دارم که فکر می‌کنم روزی فیلمی در این زمینه بسازم یا جزوه‌ای بنویسم که اسمش را بگذارم: چگونه فیلم کمدی- مستقل خود را اکران کنیم؟! این کارگردان همچنین با بیان اینکه «آتشکار» فیلمی است که داستان تلخ تردید یک مرد (حمید فرخ‌نژاد) را با زبانی طنز بیان می‌کند، ادامه داد:«آتشکار» فضایی کمیک دارد و همیشه علاقه‌مند بودم که بتوانم موضوعات جدی را با لحنی طنز‌ بیان کنم. امیر یوسفی همچنین از محدودیت تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۶ سال و عدم اکران فعلی «آتشکار» در شهرستان‌ها خبر داد.

واکنش کمیسیون فرهنگی مجلس

درهمین حال نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از اکران فیلم «آتشکار» گفت که هفته آینده و در اولین فرصت مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این موضوع به کمیسیون فرا خوانده می‌شوند. به گزارش فارس، فاطمه رهبر نماینده تهران و نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اکران فیلم «آتشکار»، اظهار کرد: حدود سه هفته گذشته معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعضای کمیسیون فرهنگی درخواست کرد که در اکران خصوصی فیلم «آتشکار» حضور یابند و نظر خود را نسبت به آن اعلام کنند تا در صورت موافقت اعضای کمیسیون فرهنگی، این فیلم اکران شود.

وی افزود: فیلم «آتشکار» سه سال پیش تولید شد و به دلیل مسائل خاص موجود در آن و مسائل اخلاقی توقیف و به اکران درنیامده بود.

نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای این کمیسیون فیلم را مشاهده کردند و رییس کمیسیون باتوجه به عدم رعایت برخی شئون در این فیلم به صورت رسمی و کتبی مخالفت اعضای شرکت‌کننده در این اکران خصوصی را به معاونت سینمایی اعلام کرد.

رهبر ادامه داد:‌ البته حدود ۸ دقیقه از فیلمی که برای ما به نمایش درآمد، حذف شده بود، ولی متاسفانه شرایط در این فیلم به گونه‌ای بود که اعضای کمیسیون فرهنگی مخالفت خود را با آن اعلام کردند. این نماینده مجلس هشتم در عین حال گفت که طی چند روز اخیر در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از این فیلم تقدیر و تجلیل شده و این فیلم به اکران درآمده است.

عضو هیات‌رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس با طرح این سوال که دلایل اکران این فیلم چه می‌تواند باشد، گفت: در جلسه مشترک، مسوولان اعلام کردند که ۱۵۰ میلیون تومان برای این فیلم هزینه شده که می‌خواهند این پول برگردد.