صاحب‌نامان آمدند
بخش نوعی نگاه به مجموعه فیلم‌های ایرانی جشنواره فجر اضافه شد

سری اول فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر با اعلام نام ۱۱ فیلم جدید ایرانی مشخص شد.
روابط عمومی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام کرد: تعدادی از فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) جشنواره فیلم فجر پس از 4 هفته کار شبانه‌روزی هیات انتخاب این دوره جشنواره و بازبینی بیش از 90 فیلم رسیده متقاضی حضور در این بخش اعلام شد و اسامی فیلم‌های دیگر این بخش نیز متعاقبا، اعلام خواهد شد.
بر این اساس، ۱۱ فیلمی که تاکنون حضورشان در بخش مسابقه جشنواره بیست و نهم فیلم فجر قطعی شده است، عبارتند از:
1- آسمان محبوب (داریوش مهرجویی)/ 2- راه آبی ابریشم (محمد بزرگ‌نیا)/ 3- 33 روز (جمال شورجه)/ 4- جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)/ 5- گزارش یک جشن (ابراهیم حاتمی‌کیا)/ 6- عملیات سکوت (حمید بهمنی)/ 7- خاک و آتش (مهدی صباغ‌زاده)/ 8- آلزایمر (احمدرضا معتمدی)/ 9- آقایوسف (علی رفیعی)/ 10- ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان)/ 11- گلچهره (وحید موسائیان).
حضور مهرجویی، فرهادی و حاتمی‌کیا از شاخصه‌های اولین فهرست منتشره از سوی روابط عمومی جشنواره فجر است که البته کاملا قابل پیش‌بینی بود که فیلم‌های این فیلمسازان در مهم‌ترین بخش جشنواره فجر به نمایش در بیاید.
نوعی نگاه، بخش جدید جشنواره
در کنار معرفی تعدادی از فیلم‌های بخش مسابقه، بخش جدید نوعی نگاه به جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر اضافه شد.به گزارش روابط عمومی جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر، امسال در بخش جدید «نوعی نگاه» نیز تعدادی فیلم‌ ایرانی به‌نمایش درمی‌آیند که متعاقبا ویژگی‌های این بخش اعلام می‌شود. این درحالی است که تاکنون حضور فیلم‌های قصه پریا (فریدون جیرانی)، یکی از ما دو نفر (تهمینه میلانی)، مرهم (علیرضا داوودنژاد)، کوچه ملی (مهرشاد کارخانی)، پرتقال خونی (سیروس الوند) و اسب حیوان نجیبی است (عبدالرضا کاهانی) در این بخش قطعی شده و اسامی سایر فیلم‌های این بخش نیز متعاقبا از طریق روابط عمومی جشنواره اعلام خواهد شد. این فهرست را که دست کمی از بخش مسابقه سینمای ایران ندارد، می‌توان بخش مسابقه ثانویه سینمای ایران نامید. بدون شک این فیلم‌ها در جریان جشنواره فجر حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود خواهند آورد. «علیرضا سجادپور» مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم فیلم فجر، درباره دلایل اضافه شدن بخش «نوعی نگاه» به جشنواره فیلم فجر در جهت نمایش فیلم‌هایی که احتمالا برای اکران عمومی مناسب نیستند، به فارس گفت: این بخش هیچ ارتباطی به این جریان ندارد. عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر گفت: توضیحات بیشتر در این مورد را از دبیر محترم جشنواره جویا شوید. وی در پاسخ به این سوال که طراحی این بخش در راستای حرکت سال گذشته معاونت امور سینمایی و نمایش فیلم‌هایی که با مشکل اکران روبه‌رو هستند، در جشنواره فیلم فجر است، گفت: فکر نمی‌کنم چنین چیزی باشد و به آن بخش جشنواره فیلم فجر سال گذشته ارتباطی ندارد.
تاکید بر این نکته ضروری است که این فهرست قرار است تکمیل شود و فهرست نهایی به شمار نمی‌آید. بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از تاریخ 16 تا 26 بهمن‌ماه به دبیری «مهدی مسعودشاهی» در تهران برگزار می‌شود.