نمی‌توانیم نگرانی‌هایمان را نگوییم

امیرحسین علم‌الهدی*

ظاهرا قرار نیست تا اطلاع ثانوی از بسته‌های حمایتی دولت در حوزه سینما با توجه به هدفمندسازی یارانه‌ها رونمایی شود. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران محترم معاونت امور سینمایی نیز فرموده‌اند اگر مشکلی پیش بیایید ما طرح و برنامه داریم. بگذریم از این موضوع که اگر بخواهیم برنامه‌ریزی را درباره آینده شغلی‌مان معنا کنیم به حداقل اطلاعات از این بسته‌های حمایتی نیاز داریم تا براین اساس بدانیم چه می‌کنیم. اما به نظر می‌رسد طبق معمول باید صبر کنیم تا بحران تشدید شود، آن وقت مسکن‌هایی تجویز می‌کنیم. ما نیز اعتقاد داریم این طرح بزرگ اقتصادی باید اجرا شود و همه ما نیز باید به موفقیت این طرح کمک کنیم، اما نمی‌توانیم نگرانی‌های خود را نگوییم و سوالات پیش آمده را بر زبان نیاوریم!

این طرح عظیم اثرات نامحسوسی در کوتاه‌مدت بر سینمای ایران خواهد داشت و در دراز مدت نیز اثرات آن بیشتر هویدا می‌شود. فارغ از افزایش هزینه‌های تولید و... مهم‌ترین آسیبی که این طرح برای سینما دارد افزایش هزینه سینما رفتن مردم است. در وضعیت کنونی مردم ایران به دلیل بالا بودن هزینه‌های سینما رفتن هر پنج سال یک‌بار سینما می‌روند و با بالا رفتن این هزینه‌ها سیکل معکوس سینما رفتن باز هم تشدید می‌شود. چه راهکاری می‌توان پیدا کرد تا این هزینه‌ها کاهش یابد؟ پیش‌بینی اولیه ارائه بن سینما توسط دولت است که هم منجر به کاهش هزینه بلیت سینما شود و هم تولیدکننده و سینمادار بتوانند نسبت به بخشی از درآمد خود مطمئن شوند؛ اما آیا تنها دلیل سینما نرفتن مردم قیمت بلیت است؟ این تنها یکی از دلایل است.

دلیل دیگر قیمت پایین محصولات نمایش خانگی است که به نسبت هزینه سینما رفتن مبلغ ناچیزی است. دلیل دیگر وجود نداشتن سالن‌های نمایش مطلوب در فضاهای شهری است و این میزان سالن در کشور برای دسترسی مردم فاقد مطلوبیت است. دلیل دیگر نبود مجتمع‌های سینمایی در سطح کشور است که بتوانند سایر نیازهای مردم را همراه سینما رفتن مرتفع کند و در نهایت کاهش هزینه سینما رفتن را در پی دارد.وزیر محترم ارشاد در اظهار نظری فرموده‌اند که بخش خصوصی رغبتی به سالن‌سازی ندارد. خدمت این مقام محترم عرض می‌کنم در صورتی‌که شما می‌خواهید بخش خصوصی را وارد سرمایه‌گذاری کنید، دستگاه دیگری از زیر مجموعه جنابعالی در حال تدارک جدول‌بندی برای سینماها است!مطمئن باشید اگر بخش خصوصی حضور ‌یابد ،هم مردم به سینما می‌آیند و هم شاخص‌های توسعه اجتماعی در سینما ارتقا خواهد یافت و نیازی به کمک برای افزایش هزینه‌ها سینماها نیست.

*مدیر پردیس‌های سینمایی شهرداری تهران