فقط 26 نمایش برای هر فیلم!

فرهنگ و هنر- نشست خبری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر دیروز با حضور مهدی مسعود شاهی(دبیر)، هاشم میرزاخانی (قائم‌مقام موسسه امور جشنواره‌ها)، جعفر گودرزی (مدیر روابط عمومی) و رضا آژ (مسوول امور ویدئویی بنیاد سینمایی فارابی) برگزار شد. مسعود شاهی با اشاره به جشنواره بیست و نهم فیلم فجر گفت: جشنواره بیست و نهم با همکاری کامل هنرمندان و با حضور سه نسل از کارگردانان بعد از انقلاب برگزار می‌شود. این جشنواره در دو بخش سینمای ایران و سینمای بین‌الملل از شانزده بهمن آغاز می‌شود. امسال برج میلاد محل جشنواره است و خبرنگاران و هنرمندان فیلم‌ها را در این برج می‌بینند. همچنین بزرگداشت مهدی فقیه و بیژن محتشم نیز در جشنواره امسال برگزار می‌شود.

مسعود شاهی در پاسخ به سوالی درباره تعداد زیاد نمایش فیلم‌ها و اعتراض تهیه‌کنندگان به این بحث گفت: تهیه‌کنندگان خواستار کم شدن نمایش فیلم‌های خود هستند لذا سال گذشته توافق شد که تعداد نمایش یک فیلم در طول جشنواره ۲۵ یا ۲۶ بار باشد و اگر تعداد بیش از این شد براساس یک تفاهم‌نامه به صورت مالی هزینه نمایش فیلم پرداخت می‌شود. امسال هم قصد داریم که این برنامه را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: البته در مورد نمایش فیلم‌ها دو نوع دیدگاه وجود دارد. گروهی که طرفدار بیشتر شدن سالن‌ها هستند خواستار نمایش بیشتر هستند؛ اما از طرف دیگر تهیه‌کنندگان نیز می‌خواهند حقوق مادی آنها حفظ شود. وی درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها گفت: نمایش فیلم امسال در شهرستان‌ها به دلیل کمبود بودجه و اینکه بودجه سال آینده تامین نشد، برگزار نمی‌شود. مسعود شاهی درباره شرایط فیلم‌هایی که می‌توانند امسال در جشنواره حضور پیدا کنند، گفت: تمام فیلم‌هایی که پروانه ساخت داشته باشند می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند و اگر انتخاب شدند امکان نمایش هم دارند. ما برخلاف سال گذشته برنامه‌ای برای فیلم‌هایی که به نوعی انتخاب نشده‌اند و فقط برای رسانه‌ها به نمایش درآمده‌اند، نداریم. همچنین به دنبال آن هستیم که به فیلم‌هایی که در جشنواره موفقیت‌هایی کسب می‌کنند، امتیازاتی خاص بدهیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای برخی فیلمسازان شرط شده که باید فیلم‌هایشان ابتدا در جشنواره اکران شود و بعد به نمایش عمومی در بیاید، گفت: هیچ شرطی به جز داشتن پروانه ساخت برای حضور در جشنواره اعلام نشده است و اینکه فیلمسازان باید فیلم‌های خود را بعد از جشنواره اکران کنند، به هیچ عنوان صحت ندارد.