نبض فروش کتاب ضعیف می‌زند

صادق وفایی

فرهنگ و هنر- هفته سوم زمستان در حالی آغاز می‌شود که ضربان نبض فروش کتاب ضعیف می‌زند و هنوز به فراز یا فرود مشخصی نرسیده است. اکثر فروشندگان معتقدند فروش هفتگی کتاب تفاوت چندانی با هفته گذشته نداشته است. گروه دیگری از فروشندگان فروش این هفته را نسبت به هفته پیش بدتر توصیف می‌کنند؛ اما مسلم است که بازار کتاب هنوز از رخوت و سکون درنیامده است. این هفته فروشگاه‌های کتاب نسبتا خلوت و کم رفت و آمد بودند و فروش پایین‌تری در اکثر فروشگاه‌ها به‌ دست آمد که البته برای بعضی از فروشندگان این میزان افت فروش امری عادی است. در ادامه میزان و چگونگی فروش هفتگی کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب و خیابان کریم‌خان‌زند تهران می‌آید. وقتی وارد فروشگاه انتشارات ثالث شوید شلوغی و پرشوری همیشگی را در آن نمی‌بینید. مسوول فروشگاه هم به خلوتی آن اشاره می‌کند و می‌گوید: این تعداد مشتری کم بی‌سابقه است. در این موقع از روز همیشه فروشگاه پر جنب و جوش بود.

او برای معرفی کتاب‌های پرفروش هفته در میان قفسه‌های کتاب پیش می‌رود تا به بخش کتاب‌های شعر می‌رسد. کتاب‌های «تو و جاده هم دستید» سروده کیوان مهرگان، «کبریت خیس» سروده عباس صفاری و «من یک پسر بد بودم» رسول یونان را از قفسه بیرون می‌کشد و می‌گوید: شعرهای رسول یونان و عباس صفاری همیشه خوب می‌فروشند. «دو استکان عرق چهل گیاه» علیرضا راهب نیز این هفته خوب به فروش رفت.وی گفت: فروش کتاب‌های شعر در ۴ روز پایانی این هفته کمی رونق گرفت و نسبت به هفته قبل در جایگاه بهتری قرار گرفت. این هفته نیز مانند هفته گذشته فروش زیاد مناسب نبود و فروشگاه تعداد مشتریان زیادی را به خود ندید فقط در بعد از ظهرها حضور مخاطبان در فروشگاه پررنگ تر شد.مسوول فروش کتاب‌فروشی ثالث دیگر عنوان‌های پرفروش این هفته را چنین برشمرد: «ظرافت جوجه تیغی» نوشته موریل باربری با ترجمه مرتضی کلانتریان، «یادداشت‌های پنج‌ساله» نوشته گابریل گارسیا مارکز با ترجمه بهمن فرزانه، «از این لحاظ» نوشته نجف دریابندری، «ابر ابله» نوشته ارلند لو با ترجمه شقایق قندهاری، ‌«آلیس» نوشته یودیت هرمان با ترجمه محمود حسینی زاد و «پرسه زیر درختان تاغ» نوشته علی چنگیزی.وقتی وارد مغازه نشر آبی در خیابان کریم‌خان می‌شوم فروشنده را تنها پشت میزی می‌بینم که کتاب تاریخی و قطوری را با حوصله ورق می‌زند. او سهم کتاب‌های خاطرات و تاریخی را در این مغازه بیشتر از دیگر کتاب‌ها می‌داند. این فروشنده کتاب‌های «دفترچه خاطرات و فراموشی و مقالات دیگر» و «ظلم، جهل و برزخیان زمین» هر دو از محمد قائد، «تاریخ ایران مدرن» نوشته یرواند آبراهامیان با ترجمه محمدابراهیم فتاحی، «از نشانگان خودلذت ببرید» نوشته اسلاوی ژیژک با ترجمه فتاح محمدی را به عنوان پرفروش‌های این هفته فروشگاه نشر آبی معرفی کرد.

اما در فروشگاه انتشارات امیرکبیر در خیابان انقلاب بیشترین سهم فروش متعلق به کتب دانشگاهی و تست زنی است. مسوولان این فروشگاه دلیل این امر را نزدیک بودن ایام امتحانات دانشگاه‌ها عنوان کردند. فارغ از فروش کتب دانشگاهی بیشترین رتبه فروش در این فروشگاه به ترتیب متعلق به کتاب‌های تاریخی، رمان و شعر است و ژانر روانشناسی کمترین میزان فروش این هفته را در فروشگاه امیرکبیر به خود اختصاص داد. سه‌گانه اشعار فاضل نظری هم مانند هفته گذشته فروش خوبی در این فروشگاه داشت.رمان، فلسفه و شعر نیز بیشترین سهم فروش فروشگاه انتشارات مولی در این هفته را داشتند. «افکار هگل» نوشته کریم مجتهدی، «عبرتگاه تاریخ» نوشته اسماعیل آذر، «تفسیر سوره نور و واقعه» تالیف ملاصدرا، «فسلفه میان حال و آینده» نوشته محمد ضیمران و «ما نباید بمیریم» سروده سیدعلی صالحی از کتاب‌های شاخص پرفروش این کتابفروشی هستند. «خشونت» و «از نشانگان خود لذت ببرید» نوشته اسلاوی ژیژک، تالیفات محمد قائد و کتاب‌های غزالی نیز از کتاب‌های پرفروش این فروشگاه هستند. یکی از فروشندگان کتاب‌فروشی مولی میزان فروش را نسبت به هفته گذشته چندان متفاوت ندانست و گفت: تعداد مشتری‌ها کم شده است؛ اما میزان فروش نوسان چندانی نداشته است. در کتاب‌فروشی نشر چشمه نیز بیشترین سهم فروش متعلق به کتاب‌های داستان و رمان بود. از دوم تا نهم دی کتاب‌های «شب‌های روشن» نوشته فئودور داستایوفسکی با ترجمه سروش حبیبی با ۸۸ جلد، «نگران نباش» نوشته مهسا محب علی با ۷۹ جلد و «احتمالا گم شده‌ام» نوشته سارا سالار با ۴۲ جلد بیشترین میزان فروش را داشته‌اند.«یوسف آباد خیابان سی و سوم» نوشته سینا دادخواه، «برو ولگردی کن رفیق» نوشته مهدی ربی، «شیطان» نوشته لیو تالستوی با ترجمه سروش حبیبی، «چهل سالگی» نوشته ناهید طباطبایی، «سعادت زناشویی» و «مرگ ایوان ایلیچ» نوشته لیو تالستوی با ترجمه سروش حبیبی، «رام کننده» نوشته محمدرضا کاتب، «شبانه‌ها: پنج داستان موسیقی و شب» نوشته کازئو ایشی گورو با ترجمه علیرضا کیوانی نژاد و «ارباب و بنده» نوشته لیو تالستوی با ترجمه سروش حبیبی بیشترین فروش را در کتاب‌فروشی نشر چشمه داشته‌اند.