فرهنگ و هنر - سرانجام شورای‌عالی سینما با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به عنوان رییس شورا پنج‌شنبه گذشته تشکیل جلسه داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: «اولین جلسه شورای‌عالی سینما در حضور رییس‌جمهور و در راستای بررسی راهکارهای ارتقای سطح سینمای کشور برگزار شد.»
در این خبر نامی از هنرمندان حاضر در این جلسه نیامده است؛ اما طبق عکس‌های منتشر شده، احمد نجفی بازیگر، مسعود ده‌نمکی کارگردان فیلم‌های «اخراجی‌ها»، جمال شورجه کارگردان و تهیه‌کننده ، شهریار بحرانی کارگردان «ملک‌سلیمان»، محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده و داوود میرباقری کارگردان «مختارنامه» از هنرمندان حاضر در اولین جلسه شورای‌عالی سینما هستند.»
تیر ماه ۸۹ شورای‌عالی سینما قانونی شد
در آخرین روز تیر ماه 89 یعنی 5 ماه قبل؛ دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی جواد شمقدری معاون سینمایی خود از جلسه‌ دولت خارج شد و اظهار داشت که در جلسه‌ هیات دولت، شمقدری به ارائه گزارشی از وضعیت سینمای ایران به اعضای هیات دولت و رییس‌جمهور پرداخته است.
دکتر حسینی که آن روز در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرده بود، گفت: امروز آقای شمقدری گزارشی از وضعیت سینمای ایران و اقداماتی که در طول این ۹ ماهه اخیر انجام شده و سیاست‌گذاری‌هایی که صورت گرفته ارائه دادند و برنامه‌های آتی را توضیح دادند و مشکلات و مباحث را مطرح کردند.
وی ادامه داد: جلسه‌ خوبی بود، اعضای دولت نیز نظرات‌شان را مطرح کردند و رییس‌جمهور نیز از فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام شده، تقدیر کردند. وی گفت: تشکیل شورای‌عالی سینما که بحث آن مطرح شده بود مورد موافقت رییس‌جمهور قرار گرفت و این گام خوب و بی‌سابقه‌ای در مورد سینمای کشور است و این شورا به ریاست رییس‌جمهوری تشکیل خواهد شد و به زودی اعضای شورای‌عالی سینما مشخص خواهد شد.
در همان روز شمقدری در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: تشکیل شورای‌عالی سینما با مصوبه هیات دولت قانونی شد.
شمقدری توضیح داد: آقای احمدی‌نژاد موضوع تشکیل شورای‌عالی سینما را در جلسه‌ هیات دولت به بحث گذاشتند که در نهایت تشکیل آن تصویب شد و قرار شد بعد از نهایی شدن آیین‌نامه آن در کمیسیون فرهنگی دولت اجرایی شود.
معاون سینمایی درباره‌ اعضای این شورا گفت: آقای احمدی‌نژاد نظرشان این است که علاوه بر چند وزیر، چند فیلمساز مطرح و نمایندگان جاهایی مانند صدا و سیما، حوزه هنری، حوزه علمیه قم و مراکز مرتبط با سینما در این شورا حضور داشته باشند.
4 ماه پس از اعلام چیدمان اعضای شورای‌عالی سینما، در دی ماه خبر می‌رسد که شورای‌عالی سینما با ریاست محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور تشکیل جلسه داده است.
در اولین نشست شورای‌عالی سینما چه گذشت؟
در بخش‌هایی از خبر مخابره شده آمده است: «اولین جلسه شورای‌عالی سینما در حضور رییس جمهور و در راستای بررسی راهکارهای ارتقای سطح سینمای کشور برگزار شد.
در این نشست ضرورت تامین تجهیزات فنی سینما، احداث سالن‌های سینمایی، رفع مشکل بیمه، بازنشستگی و بیکاری هنرمندان و سینماگران و تشکیل سازمان مستقل سینمایی و احداث سالن‌های سینمایی مورد تاکید و موافقت قرار گرفت.
در این نشست مقرر شد مسائل مربوط به تشکیل سازمان مستقل سینمایی و بیمه هنرمندان و پیشکسوتان پس از بررسی‌های کارشناسی برای تصویب در جلسه بعدی شورای‌عالی سینما ارائه شود و دولت بر اختصاص اعتبار مستقلی برای رفع مشکلات و ارتقای سطح سینمای کشور تاکید کرد. تامین اعتبار لازم برای تاسیس شهرک‌های سینمایی،‌ حمایت از هنرمندان و فعالیت‌های سینمایی، معافیت سینماگران از پرداخت مالیات نیز از جمله مواردی بود که در جلسه شورای‌عالی سینما مورد تاکید قرار گرفت.
رییس جمهور در این نشست سینما را عرصه‌ای استراتژیک و مهم دانست و گفت: دولت آماده است پیشنهادها و راهکارهایی که شورای‌عالی سینما تهیه و نهایی می‌کند، مصوب کرده و آن را ابلاغ کند و مصوبات این شورا در حکم مصوبات هیات وزیران بوده و بلافاصله پس از تصویب قابلیت اجرایی دارد.
رییس جمهور با تاکید بر مستقل بودن حوزه سینمای کشور، پیشنهاد تشکیل سازمان سینمایی را ارائه کرد و از اعضای شورا خواست برنامه و طرح جامعی برای این سازمان تدوین کنند تا در جلسه بعدی شورا به تصویب نهایی برسد.
دکتر احمدی نژاد همچنین با تاکید بر اینکه سینماگران کشورمان باید افق نگاه خود را جهانی کنند بر ضرورت تولید سالانه حداقل ده فیلم فاخر با رویکرد مخاطب جهانی تاکید کرد.
احمدی نژاد افزود: در عرصه فرهنگ و سینما هم باید نخبگان را مورد حمایت قرار داده و موانع را برطرف کرد و هم حرکت رو به جلو داشت که همه این موارد با انتخاب رویکرد درست قابلیت پیگیری و به نتیجه رسیدن دارد. وی رفع مشکلات بیمه بیکاری و بازنشستگی هنرمندان و سینماگران را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت برای سال آینده بودجه متمرکز و مناسبی را برای این موضوع اختصاص خواهد داد.
احمدی‌نژاد در ادامه نگاه و توجه عمومی به همه سینماگران را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید برنامه‌ای تهیه شود که در آن همه هنرمندان و سینماگران تحت حمایت قرار بگیرند. این گزارش بدون نام بردن از هنرمندان حاضر آورده است:«اعضای شورای‌عالی سینما نیز در این نشست در سخنانی با اظهار خرسندی از تشکیل چنین جلسه‌ای پس از گذشت ۳۱ سال از انقلاب اسلامی و بررسی موضوعات سینمای کشور در سطح کلان و در حضور بالاترین مقام اجرایی، پیشنهادها و دغدغه‌های خود را در راستای توسعه سینمای کشور با رییس جمهور در میان گذاشتند.
اعضای شورا با تاکید بر اینکه در سینمای کشور شرایطی حاکم است که نیاز به گام‌های بلند و شجاعانه برای ارتقای آن وجود دارد، تاکید کردند که این دولت می‌تواند موانع موجود در مسیر سینمای کشور را برطرف کند از این رو باید سینماگران کشور قدر این فرصت را بدانند.»
خانه سینما غایب اصلی شورای‌عالی سینما
این جلسه در حالی برگزار شد که هیچ نماینده‌ای از هیات مدیره خانه سینما که نمایندگی 29 صنف را برعهده دارد، در این جلسه حاضر نبود.
فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما با تاکید بر این مطلب افزود: نه تنها از هیات مدیره خانه سینما برای شرکت در این جلسه دعوت نشده بود، بلکه خود من و اعضای هیات مدیره نیز در جریان برگزاری این جلسه قرار نگرفته بودند.