دیوید فینچر وارد می شود!

فرهنگ و هنر - حلقه منتقدان فیلم نیویورک، حلقه منتقدان فیلم سان فرانسیسکو و انجمن منتقدان فیلم تورنتو به فهرست دوستان تازه‌ترین ساخته دیوید فینچر اضافه شدند. «شبکه اجتماعی» که از آن به عنوان یکی از بخت‌های جوایز اسکار ۸۳ یاد می‌شود در ادامه موفقیت‌های خود جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردان (دیوید فینچر) را از حلقه منتقدان فیلم نیویورک دریافت کرد. این فیلم که درباره موسسان وب‌سایت اجتماعی فیس‌بوک است، اخیرا برنده جایزه اصلی هیات ملی نقد شد و در چند روز گذشته نیز از سوی بسیاری از گروه‌های منتقدان سینما شامل انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس، جامعه منتقدان فیلم بوستون، منتقدان فیلم نیویورک آنلاین، حلقه منتقدان فیلم سان فرانسیسکو و انجمن منتقدان فیلم تورنتو به عنوان فیلم برتر سال ۲۰۱۰ انتخاب شده است.

رقابت نزدیک «شبکه اجتماعی» و «قوی سیاه»

از سوی دیگر حلقه منتقدان فیلم سان فرانسیسکو جدا از اعطای جایزه بهترین فیلم به «شبکه اجتماعی»، فینچر را هم به اتفاق دارن آرونوفسکی برای «قوی سیاه»‌ به عنوان بهترین کارگردان سال انتخاب کرد. «شبکه اجتماعی» در عین حال در بخش‌ بهترین فیلمنامه اقتباسی (آرون سورکین) برنده جایزه این گروه شد و «قوی سیاه» هم در بخش فیلمبرداری یک جایزه دیگر برای لیباتیک به همراه داشت.

فینچر شانه به شانه با تام هوپر در گلدن گلاب

درام بریتانیایی «گفتار پادشاه» به کارگردانی تام هوپر در صدر فهرست نامزدهای شصت و هشتمین دوره جوایز گلدن گلاب قرار گرفت که از مهم‌ترین جوایز سینمایی آمریکا است.

جاش دومل، کتی هلمز و بلر آندروود بازیگران به همراه فیلیپ برک رییس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود که برگزارکننده جوایز گلدن گلاب است، پنج صبح روز سه‌شنبه (عصر سه‌شنبه به وقت ایران) اسامی نامزدهای این دوره جوایز گلدن گلاب را در هتل بورلی هیلتون اعلام کردند. «گفتار پادشاه» با نامزدی در هفت رشته از جمله بهترین فیلم درام و سه نامزدی در بخش بازیگری برای کالین فیرث، هلنا بونهم کارتر و جفری راش بیشترین تعداد نامزدی را دارد. این فیلم درباره تلاش‌های یک گفتار‌درمانگر (راش) است که در سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم به جرج ششم پادشاه انگلستان (فیرث) کمک کرد بر لکنت زبان غلبه کند. دیگر نامزدهای گلدن گلاب بهترین فیلم درام عبارتند از: تریلر روانشناختی «قوی سیاه» که داستان آن در دنیای باله روی می‌دهد، فیلم با موضوع بوکس «مشت‌زن»، بلاک‌باستر علمی تخیلی «آغاز» و «شبکه اجتماعی» درباره موسسان فیس‌بوک.

در بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی نیز «آلیس در سرزمین عجایب» که بر اساس فانتزی لوییس کارول ساخته شده، فیلم پر از رقص و آواز «واریته»، درام خانوادگی «حال بچه‌ها خوب است»، فیلم اکشن «سرخ» و تریلر رومانتیک «گردشگر» نامزد شده‌اند. «شبکه اجتماعی» و «مشت‌زن» هر یک با شش مورد نامزدی پس از «گفتار پادشاه» بیشترین بخت را برای دریافت این دوره جوایز گلدن گلاب دارند. «مشت‌زن» در چهار بخش بازیگری نامزد دریافت جایزه است (بهترین بازیگر مرد برای مارک والبرگ و سه جایزه بهترین نقش مکمل برای کریستین بیل، ایمی آدامز و ملیسا لئو). جانی دپ در بخش بهترین بازیگر مرد موزیکال یا کمدی برای دو فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» و «گردشگر» بخت دریافت جایزه را دارد.

فیلم موفق «آغاز» در بخش‌های بهترین فیلمنامه و موسیقی هم نامزد شده؛ اما بازیگران فیلم از جمله لئوناردو دی‌کاپریو از قلم افتاده‌اند.

وسترن «شهامت» به کارگردانی جوئل و ایتن کوئن با بازی جف بریجز و مت دیمن هم کاملا از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود نادیده گرفته شد.

گلدن گلاب همسو با اسکار، تنها در بازیگری

جوایز گلدن گلاب پس از اسکار مهم‌ترین جوایز سینمایی سالانه در آمریکا است. در سال‌های گذشته جوایز گلدن گلاب شاخصی بسیار خوب برای برندگان جوایز اسکار بود، اما در سال‌های اخیر راه این دو رویداد سینمایی تقریبا از هم جدا شده است. گلدن گلاب و اسکار در بخش بازیگری بیشتر به هم نزدیک هستند. پارسال «آواتار» برنده گلدن گلاب بهترین فیلم درام شد و «قفسه درد» جایزه اسکار بهترین فیلم را گرفت؛ اما هر چهار برنده اسکار در بخش بازیگری - ساندرا بولاک برای «نقطه کور»، «جف بریجز» برای «قلب دیوانه»، مونیک برای «پرشس» و کریستوفر والتس برای «لعنتی‌های بی‌آبرو» - قبل از آن جایزه گلدن گلاب را گرفته بودند.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را ۸۵ منتقد و گزارشگر تشکیل می‌دهند. رابرت دنیرو که هشت بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلاب شده و برای «گاو خشمگین» این جایزه را دریافت کرده، جایزه سسیل بی. دمیل یک عمر دستاورد را دریافت خواهد کرد. مراسم شصت و هشتمین دوره جوایز گلدن گلاب ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱ (۲۶دی‌ماه) در هتل بورلی هیلز برگزار می‌شود. ریکی جرویز بازیگر، نویسنده و کارگردان برای دومین سال مجری این مراسم است که از شبکه ان‌بی‌سی روی آنتن می‌رود.