دولت باید تولید آثار سطحی را متوقف کند

جمال شورجه

راه برقراری ارتباط مخاطب با سینما ساخته شدن فیلم‌هایی است که از سوژه و ساختار خوبی بهره گرفته باشد و در سالن‌های خوب نیز به نمایش درآید. باید هر دو مقوله سخت افزار و نرم افزار سینما در کنار هم قرار بگیرند، یکی بدون دیگری نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت. سینمای ایران باید از این وضعیت ساده‌انگار و بیان سوژه‌های سطحی خارج شود و با ارائه آثار جهان شمول مخاطب فرا ملی را نیز جذب کند، جذب مخاطب خارجی بازگشت سرمایه و ایجاد شرایط مناسب برای تولید آثار بعدی را فراهم می‌کند.

در همه جای دنیا دولت به لحاظ مالی از سینما حمایت می‌کند به ویژه از فیلم‌های فرهنگی این حمایت دو چندان است، ما وقتی سینما را با نام نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌کنیم دولت می‌بایست برای ترویج فرهنگ خدامحوری، عدالت محوری و فرهنگ نظام جمهوری اسلامی در نشر و توزیع این سبک فیلم‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

صنوف نیز باید اعضای خودشان را آموزش دهند تا اثر خلق شده اثری قابل تامل و در شان جامعه باشد، دولت باید شرایطی را فراهم کند که تولید فیلم‌های سبک و سطحی متوقف شود، به طوری که سینمای ساده انگارانه و سطحی از سینمای ایران رخت بربندد.

اگر پروانه ساخت یک فیلم سطحی به هر نحوی صادر شد، دولت باید این فیلم‌ها را از تهیه‌کننده بخرد و هرگز آنها را اکران نکند تا دیگر سینماگران راغب به ساخت این نوع فیلم نشوند.

سینماگران، معلمان جامعه هستند و این قشر هستند که بایدها و نبایدهای جامعه را تعیین می‌کنند، زمانی که سینماگر نتواند درجه علمی خودش را افزایش دهد سینما به همین وضع کنونی دچار می‌شود.