بغض مترجم ترکید

فرهنگ و هنر- نجف دریابندری برای جماعت علاقه‌مند کتاب نام مهمی به حساب می‌آید. نامی که یک تنه توانست ایرانی‌ها را با ادبیات جهان آشنا کند. به قول سروش صحت، دریابندری یک برند است و وقتی اسمش پای کتابی نوشته شود بی‌هیچ دغدغه‌ای می‌توان کتاب را خرید و خواند. مراسم بزرگداشت «نجف دریابندری» مترجم و نویسنده پیشکسوت و فرزند کاپیتان خلف دریابندری یکشنبه شب به مناسبت «روز خانواده دریانورد» به همت انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران و با همکاری ماهنامه سینما تئاتر و انجمن مستندسازان سینمای ایران با حضور جمع زیادی از هنرمندان عرصه سینما، تئاتر و دوبله و نویسندگان و مترجمان در محل تالار همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. مجری این مراسم کامران ملکی، عضو هیات مدیره خانه سینما بود که برنامه را با خوشامدگویی به اهالی دو صنف هنر و دریانوردی و تبریک نام‌گذاری سال ۲۰۱۰ به عنوان «سال جهانی دریانورد» آغاز کرد. سپس محمد وافری مدیرعامل انجمن صنفی کارگری دریانوردی تجاری ایران در سخنانی حضور نجف دریابندری را در جمع اهالی صنعت دریانوردی یک افتخار دانست و او را که فرزند یکی از نخستین ناخدایان کشتی‌های راهنمای ایران (پایلوت) است «گوهر درخشان خانواده دریانوردی» دانست.

به گزارش مهر، در ادامه این مراسم بهزاد فراهانی بازیگر سینما و تلویزیون هم که برای ادای احترام به نجف دریابندری به روی سن رفته بود، در سخنانی درباره این مترجم پیشکسوت گفت: ما روستایی‌ها با ضرب‌المثل‌های خودمان عجینیم و هنوز عطر و بوی شهروندی خیلی خوب در دماغمان ننشسته است و من هم نمی‌توانم به خوبی درباره مردی که برای ادبیات ایران کار بزرگی انجام داده، سخن بگویم.وی افزود: در ادبیات ایران و بعد از مشروطه و تا آغاز دهه ۲۰ ما دلسپرده ادبیات قاجاری بودیم و نثر مسجع بر ادبیات مردم کوچه و بازار حاکم بود و البته می‌توان گفت مردم در ادبیات جایگاه واقعی خودشان را نداشتند. از دهه ۲۰ به این سو جنبش ترقی‌خواه ایران کوشید مردم را وارد ادبیات کند و کسانی مانند صادق هدایت، بزرگ علوی و صادق چوبک تلاش بسیاری در این راستا کردند. سروش صحت بازیگر سینما و تلویزیون نیز با اشاره به ویژگی‌های آثار ترجمه‌ای دریابندری گفت: نام او مانند یک برند عمل می‌کند که اگر پایین هر کتابی (به عنوان مترجم) بیاید، دیگر نیازی نیست که درباره نویسنده یا خود کتاب چیزی بدانید و می‌توانید با خیال راحت، کتاب را بخرید و از خواندنش لذت ببرید.فریبرز رییس دانا مدرس جامعه‌شناسی نیز در این مراسم گفت: من از دریابندری نوشتن سالم، پاکیزه و بی‌نقص و وسواس زیاد در انتقال ارزش‌های ادبی متن را آموخته‌ام و حسرت می‌خورم که چرا نمی‌توانم به این دقت در کاری متمرکز شوم.

بعد از این سخنان نجف دریابندری که در چهره او نشانه‌های عارضه مغزی ۶ماه پیش همچنان دیده می‌شد، با قدم‌هایی آهسته روی سن آمد و پس از ایستادن جلوی تریبون، دقایقی سکوت کرد و در پاسخ بهزاد فراهانی که گفت «اگر تا فردا هم سکوت کنید ما منتظر شنیدن صحبت‌هایتان می‌مانیم» تنها به گفتن این جمله ناتمام که با سرازیر شدن اشک‌های او همراه شد، اکتفا کرد که «من اصلا آمادگی این جور چیزها را ندارم، از پارسال که ناخوش شدم تا حالا....»بهزاد فراهانی؛ اما کوشید این سخن ناتمام را تمام کند و خطاب به حاضران در سالن گفت: شاید آقای دریابندری دوست نداشته باشد من این نکته را اعلام کنم، ولی نام این مرد (دریابندری) در دهه ۳۰ جزو محکومین به اعدام اعلام شد؛ اما با شکوه و اقتدار پایداری کرد و حتی در زندان شاگردان زیادی پرورش داد. پس سکوت او را بگذارید به حساب بزرگواری‌اش.