تئاتر خصوصی نه، «تئاتر دولتی گیشه»

فرهنگ و هنر - محمد یعقوبی که چندی پیش اجرای نمایش‌اش «نوشتن در تاریکی» به پایان رسید، گفت: هنوز هیچ قرار‌دادی برای اجرای این نمایش با ما بسته نشده است. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر به ایسنا گفت: پیش از آنکه اجرای نمایش آغاز شود، مدام به ما گفته می‌شد، اجرای نمایشتان را زودتر شروع کنید تا بتوانیم با شما قرار‌داد ببندیم و با همین وضعیت بود که ما برخی از تغییرات را پذیرفتیم و نمایش را به صحنه بردیم، اما در حال حاضر که دستیارم بارها برای بستن قرار‌داد مراجعه کرده مدام به او گفته می‌شود «شاید هفته‌ دیگر». یعقوبی همچنین درباره‌ نوع قرار‌داد این نمایش یاد‌آور شد: قرار شد بخشی از هزینه‌های نمایش از طریق فروش گیشه تامین شود و بقیه را مرکز هنرهای نمایشی تقبل کند. از آنجا که فروش نمایش ما خوب بود از این نظر دچار مشکل نشدیم، اما برای گروه‌هایی که فروش بالایی ندارند، این مساله مشکل‌آفرین است. به هرحال چند روز پیش درآمد گیشه را دریافت کردیم، اما در مورد آن بخش از هزینه‌ها که قرار است توسط مرکز هنرهای نمایشی تامین شود، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

نویسنده و کارگردان نمایش «یک دقیقه سکوت» با اشاره به پیگیری‌هایش برای مشخص‌شدن تکلیف قرارداد نمایش «نوشتن در تاریکی» یادآور شد: پیش از آنکه اجرای ما شروع شود، در نامه‌ای خطاب به مدیر مرکز هنرهای نمایشی درخواست کرده بودیم برای ساخت‌وساز دکورمان مبلغی به عنوان تنخواه به ما پرداخت شود و جالب اینجا است که چند روز پیش از سوی تئاترشهر با ما تماس گرفتند و گفتند آن مبلغ را بدهید چون تئاترشهر آن پول را به شما داده است! تا به حال نشده پول دکور را از گروه پس بگیرند، ضمن اینکه ۲۰ درصد فروش گیشه‌ ما مبلغی بالاتر از مبلغ تنخواهی بود که به ما پرداخت شد و می‌توانستند این مبلغ را از فروش گیشه بردارند.سرپرست گروه تئاتر «این روزها» ادامه داد: نه تنها با گروه‌ها قرار‌داد نمی‌بندند، بلکه چنین توقعاتی هم دارند که کمک‌ها و تنخواه‌ها را پس بدهند و این در تئاتر ما بی‌سابقه است!او که سال گذشته از وضعیت مبهم قرارداد دیگر نمایش‌اش «خشکسالی و دروغ» اظهار گله‌مندی کرده بود، خاطرنشان کرد: ناچارم دوباره همان جمله‌ تکراری سال گذشته را بگویم. آیا در مرکز هنرهای نمایشی کاغذ پیدا نمی‌شود تا با گروه‌ها قرار‌داد ببندند؟! چرا وقتی کاری شدنی است آن را انجام نمی‌دهند تا این‌گونه مورد انتقاد قرار نگیرند؟!

محمد یعقوبی درباره‌ کار بعدی‌اش در تئاتر توضیح داد: تا کی قرار است وقتی کارمان تمام شد دوباره پشت در مدیریت برویم و برای کار بعدی نوبت بگیریم. گاهی باید تهیه‌کننده و مدیر سراغ هنرمندان بیاید. مگر یکی از وظایف مدیر این نیست که به جذب تماشاگر فکر کند و وقتی کاری مورد استقبال قرار می‌گیرد، بار دیگر شرایط اجرا را برای آن گروه فراهم کند.

کارگردان نمایش‌هایی همچون «ماچیسمو» و «زمستان ۶۶» متذکر شد: یکی از کابوس‌های هر ساله‌ من ارائه نمایشنامه جدید است، چرا که این رابطه همیشه یک‌طرفه است. از سوی تهیه‌کننده و مدیران ما هیچ انگیزه و اشتیاقی وجود ندارد. همه‌ اینها تاسف‌انگیز است و به ساختار به شدت دولتی تئاتر ایران برمی‌گردد.او در پایان با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری تئاتر خصوصی گفت: وقتی تئاتر ما خصوصی می‌شود که مدیران دستمزدشان را از فروش گیشه‌ نمایش‌ها تامین کنند، در این شرایط است که مدیر تئاتر از نمایش‌های پرتماشاگر دفاع می‌کند. تئاتری خصوصی است که مدیرش بتواند تعیین‌کننده باشد، اما در حال حاضر در ایران تئاتر خصوصی نداریم و آنچه به عنوان تئاتر خصوصی در کشور ما وجود دارد، «تئاتر دولتی گیشه» است.