‌٢٠ تا ‌٣٠ درصد افزایش هزینه خواهیم داشت

علی معلم

هدفمندشدن یارانه‌ها در دو سطح بالا رفتن هزینه‌های تولید و هزینه‌ای که به مخاطبان تحمیل می‌شود روی سینما تاثیر خواهد داشت. با هدفمندشدن یارانه‌ها هزینه‌های تولید بالا خواهد رفت، اما هنوز اعلام نشده که وضعیت حمایت‌هایی مانند بنیاد فارابی به چه صورت خواهد شد، اما به طور طبیعی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش هزینه‌های تولید خواهیم داشت و فیلمی که با ۵۰۰ میلیون تومان تمام می‌شد، بعد از اجرای این طرح هزینه‌هایش به ۷۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

در اجرای این طرح فکری به حال بالا رفتن هزینه‌های اقلام فرهنگی نشده است. در نتیجه بالا رفتن قیمت‌ها قدرت خرید مردم ضعیف می‌شود. ضمن اینکه بخشی از خریداران کالاهای فرهنگی جوانان و خانواده‌های شهری هستند که آسیب بیشتری از جریان حذف سوبسید‌ها گریبان‌گیرشان می‌شود و نیازهای اصلی جای محصولات فرهنگی را خواهد گرفت. هنوز برنامه‌ای از بخش فرهنگ‌وهنر و وزارت ارشاد در خصوص مقابله با تاثیرات حذف یارانه‌ها در حوزه‌ فرهنگ ندیدیم و اینکه دولت در مقابل گران‌تر شدن هزینه‌ فیلم و کم شدن توان خرید فرهنگی چه‌ کار می‌خواهد بکند؟

برنامه‌هایی هم که اعلام شده بیشتر شامل حال نیازهای اصلی مانند سوخت و نان است و مبلغ در نظر گرفته شده صرف آنها می‌شود، اما باید به فکر حوزه فرهنگ هم بود.

بالا رفتن هزینه‌های آب، برق و گاز در سالن‌های سینما تاثیر خواهد گذاشت که این روند می‌تواند به گران‌تر شدن بلیت منجر شود که قیمت بلیت در حال حاضر هم گران است و منجر به عدم استقبال مردم از فیلم‌ها شده است.

دولت از درآمدی که در نتیجه اجرای این طرح به دست می‌آورد، باید جبران خسارت فرهنگی را بکند و با دادن سوبسید به تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌توان مانع سقوط فرهنگی شد و امیدوارم تا پایان سال فکری به حال این موضوع شود. در غیر این صورت تاثیر مخرب این ماجرا ممکن است همین وضعیت فعلی را هم دچار آسیب کند و عدم تحرکی در بخش فرهنگی به وجود آورد که این بیشتر جوانان را دچار آسیب خواهد کرد. حوزه فرهنگ با وجود اینکه با یارانه فعال است، ضررده است و در نتیجه با حذف یارانه‌ها زیان‌ده‌تر خواهد شد.