دولتى بى‌بضاعت ، خصوصى دست و پا شکسته

نشست مطبوعاتى نمایش قاتل بى‌رحم به کارگردانى مسعود رایگان عصر یکشنبه(۱۶ آبان) با حضور عوامل اجرایى این نمایش در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. مسعود رایگان در این نشست گفت: تئاتر خصوصى معنا ندارد. در هیچ جاى دنیا هم چیزى به اسم تئاتر خصوصى نداریم؛ زیرا در سراسر دنیا هزینه‌هاى تئاتر به عنوان خوراک روحى جامعه برعهده دولت و متولیان فرهنگى است که افراد جامعه را با مساله فرهنگ آشنا کنند. رایگان با تاکید بر اینکه الان وضع تئاتر بسیار بد است، گفت: در هیچ جاى دنیا چنین نیست که گروهى کارش را انجام بدهد و قرارداد نداشته باشد یا اینکه بسیارى از گروه‌ها هنوز بعد از گذشت یک سال یا بیشتر، پولشان را نگرفته باشند. وى گفت: ما کشور توسعه یافته‌اى هستیم، نه توسعه نیافته یا در حال توسعه، ما کشور فقیرى نیستیم؛ با این میزان از منابع و سرمایه باید تدبیرى اندیشیده شود تا تئاتر وارد زندگى مردم شود و باید براى آن هزینه کنند.

در ادامه رویا تیموریان بازیگر این نمایش هم درباره شرایط اقتصادى تئاتر گفت: در این سرزمین تئاتر دولتى بى‌بضاعت است و تئاتر خصوصى نیز دست و پا شکسته کار مى‌کند. تیموریان درباره‌ گروه بازیگرى این کار گفت: امین زندگانى پس از یک ماه و نیم تمرین با گروه، به ناگهان و بدون خبر قبلى از کار ما جدا شد و حتى جواب تماس‌هاى ما را هم نداد، درحالی‌که ما حتى در تراکت‌ها، بیلبوردها و پوسترهاى این نمایش از عکس و نام او استفاده کرده بودیم. وى از این اتفاق به‌عنوان یک تجربه تلخ در تئاتر نام برد و گفت: بازیگران مدام دم از امنیت شغلى مى‌زنند، اما این دسته از بازیگران امنیت ما را بیشتر به خطر مى‌اندازند. امنیت شغلى تنها به دست مدیران و مسوولان نیست. عرف و احترام به یکدیگر نیز بخشى از این امنیت شغلى است و امیدوارم که او دیگر با هیچ گروه تئاترى این کار را نکند. تیموریان شرایط روحى به‌وجود آمده براى تیم نمایش را پس از ترک امین زندگانى بسیار بد توصیف کرد و گفت: براى کار تئاترى؛ باید فرهنگ آن را داشته باشیم. امین زندگانى قطعا آموخته است که بازیگرى سخت است و براى او متاسفم که اتفاق خوبى را که با این نقش در کارنامه بازیگرى او مى‌توانست رخ دهد، از دست داد و براى او متاسفم که هنرمندانه و متمدنانه برخورد نکرد؛ زیرا حتى اگر قصد جدا شدن از این کار را داشت، باید آن را در گروه مطرح مى‌کرد و شرایط دیگر افراد گروه را نیز در نظر مى‌گرفت؛ زیرا تئاتر یک کار گروهى و تیمى است.

رایگان نیز در ادامه این بحث گفت: باید این‌گونه باشد که وقتى وارد تئاتر مى‌شویم، تمام قد در برابر آن بایستیم و کلاه از سر برداریم؛ زیرا تئاتر مادر هنرها است و دوستان جوان نیز باید این نکته را بدانند و به آن دقت کنند. وى با بیان اینکه تئاتر یک کار گروهى و دسته‌جمعى است، گفت: تئاتر حیاط بى‌در و پیکرى نیست که آدمى بخواهد پابرهنه به آن وارد شود؛ تمام بازیگران بزرگ دنیا از تئاتر به سینما و تلویزیون مى‌آیند، اگرچه که تکنیک‌هاى اینها کمى با هم تفاوت دارد. تیموریان در بخش دیگرى از صحبت‌هاى خود درباره فضاى فانتزى این نمایش گفت: این نمایش در دل خود خشونت و شقاوتى دارد، با این حال در شیوه اجرایى، نقش‌ها رئال نیستند و بعضا کاریکاتور یا تیپ یا شخصیت هستند.