نگاه دولت‌ها به بخش خصوصی مثبت نیست

فرهنگ و هنر- محمد سریر از آدم‌های استخوان خرد کرده موسیقی ایران است که به عنوان مدیر عامل خانه موسیقی با طیف‌های مختلف جامعه تعامل خوبی دارد. حضور جدی‌اش در کارهای اجرایی باعث شده تا مشکلات ریز و درشت موسیقی را لمس کند. او درباره نگاه دولت‌ها به فعالیت بخش خصوصی گفت: نگاه دولت‌ها به فعالیت بخش‌های خصوصی عموما نگاه گرم و مثبتی نبوده است؛ اما خانه موسیقی در سایه برگزاری انتخابات سالم و حضور افراد دلسوز توانسته تعامل نسبتا خوبی با نهادهای دولتی برقرار کند.

به گزارش مهر، محمد سریر ضمن بیان این مطلب در خصوص تاثیر انتخابات خانه موسیقی بر عملکرد این نهاد صنفی گفت: خانه موسیقی عمری نزدیک به یک دهه دارد و در این مدت ضمن تمرین برای حفظ روابط دموکراتیک، مجموعه فعالیت‌هایی را در حوزه موسیقی به شکل صنفی انجام داده است. وی افزود: هنر موسیقی در میان سایر هنرهای دیگر بسیار حساس‌تر است و نگاه‌های ریزبینانه روی این هنر بیش از پیش دیده می‌شود و درست به همین دلیل است که درایت و دقت نظر از سوی دست‌اندرکاران اجرایی این هنر بسیار بیشتر از سایر رشته‌های هنری لازم است و خوشبختانه کارنامه فعالیت خانه موسیقی در یک دهه گذشته این دقت نظر را به خوبی نشان داده است. دکتر سریر در ادامه گفت: به اعتقاد من فعالیت دموکراتیک این نهاد صنفی در یک دهه اخیر هم در حوزه برگزاری انتخابات خانه موسیقی و هم انجام برنامه‌های مختلف موسیقایی کم نظیر بوده است؛ به این معنا که انتخابات این نهاد صنفی از کانون‌های ۹ گانه خانه موسیقی آغاز می‌شود و هیات مدیره هریک از کانون‌ها و پس از آن هیات مدیره خانه موسیقی و دست آخر مدیرعامل انتخاب می‌شود؛ البته در این راه فراز و فرودهایی وجود دارد و در برخی موارد در دوره‌هایی موفق هم عمل نکرده است؛ اما در نهایت نگاه و قدم‌ها به سمت جلو بوده و جایگاه خانه موسیقی جایگاه شناخته شده ای به عنوان یک نهاد صنفی مستقل است.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه صحبت‌های خود به کم و کیف تعامل این نهاد صنفی با سایر نهادهای دولتی اشاره کرد و گفت: در یک نگاه کلی رویکرد نهادهای دولتی به بخش خصوصی نگاه خودی تلقی نمی‌شود؛ اما طبق ماده ۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین نهادهای صنفی داشته و عهده‌دار بسیاری از امور در رشته‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره باشد؛ در حقیقت انجام بخشی از امور تخصصی به خصوص در زمینه موسیقی از عهده بخش دولتی برنمی‌آید یا به عبارت بهتر شاید خیلی موفق نباشند؛ به همین دلیل بیشتر به عنوان پشتیبان در انجام امور صنفی فعالیت می‌کنند؛ از همین رو به اعتقاد من فعالیت خانه موسیقی از این جهت نمره خوبی درمیان سایر نهادهای صنفی دارد و درهمین راستا تعاملات خوب و متعالی برقرار شده است.

وی در ادامه افزود: تا جایی‌که حوزه دموکراتیک صنوف اجازه دهد در راستای اهداف خانه موسیقی قدم‌های شایسته‌ای برداشته شده و پیش می‌رود، از همین رو بخش‌های فرهنگی تعاملات خوبی با خانه موسیقی داشته‌اند؛ چراکه موسیقی هنری است که در دل هنرهای دیگر هم وجود دارد و علایقی را نیز به وجود می‌آورد و زمینه لازم برای همکاری در آینده را فراهم می‌کند و نکته جالب اینکه در بسیاری موارد هنر موسیقی این تعامل را برقرار می‌کند.