ترافیک پاییزی در تالارها

فرهنگ و هنر- موسیقی ایران روزهای داغی را در پاییز نسبتا سرد می‌گذراند. هر روز خبرهای تازه‌ای از برگزاری کنسرت‌های گروه‌های موسیقی منتشر می‌شود و در این میان علاقه‌مندان موسیقی پاپ و سنتی با خیالی آسوده می‌توانند حق انتخاب داشته باشند. برگزاری کنسرت‌های مختلف یعنی شروع روزهای خوب موسیقی. البته در این میان خبر مهم دیگری روز گذشته مبنی بر دستگیری تعدادی از گروه‌های موسیقی رپ از سوی سردار ساجدی نیا رییس پلیس تهران عنوان شد. در این گزارش ابتدا به برگزاری کنسرت‌ها می‌پردازیم.

پایتخت در هفته پیش‌ رو تا اواخر آبان ماه میزبان کنسرت‌ها و گروه‌های مختلف موسیقی است، از تمدید کنسرت گروه «همنوازان حصار» با خوانندگی همایون شجریان تا کنسرت سیمین غانم و گروه‌هایی چون علی لهراسبی، فرشید اعرابی، ژیوار، فاصله، محسن یگانه، بنیامین، فرزاد فرزین و محمدرضا گلزار. موسیقی «سیمین غانم» ویژه بانوان برای یک روز و در تاریخ ۱۷ آبان ماه تمدید شده است.

سیمین غانم خواننده قطعه «گل‌گلدون من» در روزهای ۵، ۶ و ۷ آبان در تالار وحدت برنامه اجرا کرده بود و مسوولان بنیاد خیریه «فیروزنیا» تصمیم گرفتند که با اخذ مجوز، یک روز دیگر این کنسرت را تمدید کنند. کنسرت روز ۱۷ آبان ماه جاری نیز مانند سه کنسرت گذشته‌ آبان ماه، در ساعت ۱۵ آغاز می‌شود و بهای بلیت آن ۱۵، ۲۰ و ۲۵ هزار تومان است.

و اما کنسرت همایون شجریان و گروه «همنوازان حصار» برای تاریخ‌های ۱۸ و ۱۹ آبان ماه تمدید شد. همایون در شب‌های ۱۲، ۱۳ و ۱۴ آبان هم در تالار وحدت روی صحنه رفته بود. در این کنسرت‌، علی قمصری ـ آهنگساز و سرپرست گروه، سهراب پورناظری با کمانچه و تنبور، علی اصغر عربشاهی با تار و سه‌تار، سامان صمیمی‌با کمانچه، نگارخارکن با کمانچه، مصباح قمصری با کمانچه باس و سازهای کوبه‌ای، نوشین پاسدار با عود، حسین رضایی‌نیا با دف و دایره، همایون نصیری با دمام و سازهای ضربی و آیین مشکاتیان با تمبک، همایون شجریان را همراهی می‌کنند.

کنسرت محمدرضا گلزار با گروه «ریزار» در مرکز همایش‌های برج میلاد در دو روز ۱۷ و ۱۸ آبان ماه برگزار خواهد شد. مازیار فلاحی و روزبه نعمت‌اللهی در این برنامه آواز می‌خوانند. بهای بلیت این کنسرت ۳۰، ۳۵، ۴۵، ۵۰و ۶۰ هزار تومان است. محمدرضا گلزار سرپرست گروه «ریزار» است و در آن نوازندگی هم می‌کند. فرشید اعرابی نیز در تالار اریکه ایرانیان در روز ۲۰ آبان در دو سانس کنسرت «راک» برپا می‌کند. او که در این کنسرت خواننده و نوازنده گیتار است، در ساعت‌های ۱۹ و ۲۱:۳۰ این کنسرت را اجرا می‌کند. بهای بلیت این کنسرت ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ هزار تومان است.

کنسرت سیروان خسروی نیز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، این کنسرت برای روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان ماه است و در دو سانس ۱۷:۳۰ و ۲۱:۳۰ اجرا می‌شود. بهای بلیت این کنسرت ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۴۰، ۴۵و ۵۰ هزار تومان اعلام شده است.

کنسرت گروه «ژیوار» (ویژه بانوان) در تالار وحدت طبق روال دیگر کنسرت‌های بانوان در ساعت ۱۵ روی صحنه می‌رود. گروه ژیوار یک گروه سنتی ایرانی و کردی است و در روز ۲۰ آبان ماه در تالار وحدت برنامه اجرا خواهند کرد. بهای بلیت این کنسرت ۱۰، ۱۲ و ۱۵ هزار تومان خواهد بود و در آن ژیوارشیخ‌الاسلامی ‌آواز می‌خواند.

کنسرت موسیقی دونوازی تار و دف نیز در تالار حرکت (ایوان شمس) در روزهای ۱۷ و ۱۸ آبان ماه برگزار خواهد شد. این کنسرت در ساعت ۲۰:۳۰ به سرپرستی کوهزاد رعنایی اجرا می‌شود و بهای بلیت آن ۱۵ و ۲۰ هزار تومان است.

خبــر ویــژه

دستگیری گروه‌های موسیقی زیرزمینی در تهران

رییس پلیس تهران بزرگ روز گذشته۱۶ آبان از دستگیری اعضای دو مرکز تهیه و توزیع موسیقی‌های زیرزمینی در تهران خبر داد. به گزارش ایلنا، رییس پلیس تهران بزرگ در تشریح این خبر گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی ماموران پلیس امنیت عمومی‌تهران بزرگ، چند نفر از اعضای گروه‌های موسیقی زیرزمینی که در زمینه انتشار و تکثیر موزیک‌های مبتذل فعالیت می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند. سردار حسین ساجدی‌نیا افزود: این گروه‌ها، موسیقی‌های نامتعارف خود را برای استفاده شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای معاند تولید کرده و برای پخش در اختیار آنها قرار می‌دادند. او در ادامه گفت: این افراد به منظور گمراه کردن ماموران پلیس، از محل‌های مخروبه و متروکه استفاده کرده و برای استتار محل‌ها، اقدام به شکستن شیشه پنجره‌ها و نصب پرده‌های کثیف و پاره روی آنها می‌کردند. این مقام انتظامی‌با اشاره به اینکه با انجام تحقیقات، مشخص شد که تعدادی دختر و پسر جوان با تیپ‌های نامتعارف، به همراه آلات و ادوات موسیقی غربی به صورت روزانه در این محل‌ها تردد دارند، اظهار داشت: پس از مشخص شدن موضوع، هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی و دادسرای ناحیه ۲۱ تهران انجام شده و ماموران با حکم ورود، محل مذکور را مورد بازرسی قرار داده و متهمان حاضر در محل را دستگیر کردند. فرمانده انتظامی‌تهران بزرگ با اشاره به این موضوع که طبق اظهار متهمان، گروه‌های مذکور با نام‌های مختلف فعالیت می‌کردند، گفت: این گروه‌ها به صورت زیرزمینی، اقدام به ضبط و اجرای کلیپ‌های صوتی و تصویری کرده و با تزئین و مهیا کردن نورپردازی، پس از انتقال به روی CD یا DVD اقدام به انتشار این آهنگ‌های غیرمجاز زیرزمینی از طریق ماهواره و شبکه‌های مجازی می‌کردند. ساجدی‌نیا با اعلام این مطلب که در حال حاضر تلاش و پیگیری برای دستگیری دیگر متهمان پرونده، خصوصا یک زن که رد پای وی در تولیداتشان نمایان است، گفت: دستور قضایی برای دستگیری تمامی‌متهمان پرونده صادر شده و پلیس تهران بزرگ تمام تلاش خود را برای دستگیری این افراد به کار می‌بندد. این درحالی است که گروه‌های مذکور به احتمال زیاد از گروه‌های RAP هستند که با آرم و علائم مختلف و منحرف فعالیت می‌کنند.