مجسمه طلایی به چه کسی می‌رسد؟

فرهنگ و هنر- هر سال همین موقع تب اسکار تمام دنیا را می‌گیرد و سینماگران بر جسته دنیا در شرایط رقابت قرار می‌گیرند. این رویداد سینمایی برای اهالی هنر هفتم اتفاق مهمی‌به شمار می‌آید. اتفاقی که می‌تواند شرایط زندگی حرفه‌ای یک سینماگر را به کلی عوض کند. موفقیت فیلم‌های مطرح‌ هالیوودی در جشنواره‌های سینمایی چون ونیز، تلورید و به ویژه فستیوال تورنتو ۲۰۱۰، تا حدودی راه را برای پیش‌بینی‌های اولیه کارشناسان سینمایی هموار می‌کند و امسال همچنین گمانه‌زنی‌هایی در این خصوص از مدتی قبل آغاز شده است. در جوایز اسکار ۲۰۱۱ نیز چون دوره‌های قبل، تعداد ۱۰ فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال اسکار خواهند بود. سایت سینمایی «ایندی وایر» تازه‌ترین پیش‌بینی‌های دست اندرکاران سینمایی را در خصوص نامزدها و برنده‌های احتمالی جوایز اسکار منتشر کرده است. این فهرست به ترتیب زیر است:

نشریه‌هالیوود ریپورترچندی پیش فیلم‌های معرفی‌شده از سوی کشور‌های آسیایی به بخش غیرانگلیسی هشتاد‌ و سومین دوره‌ جوایز اسکار را مورد بررسی قرار داد و این درحالی است که اشاره‌ای به فیلم «بدرود بغداد»، نماینده‌ سینمای ایران نشده است. در ابتدای این مطلب آمد: «با معرفی کامل نمایندگان آسیا به جوایز اسکار ۲۰۱۱، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ اینکه کدامیک از این فیلم‌ها به جمع نامزد‌های نهایی راه می‌یابد و حتی می‌تواند برنده‌ احتمالی اسکار سال آینده باشد، آغاز شده است.» هالیوود ریپورتر در گزارش خود بیشترین توجه را به فیلم «پس لرزه» از چین ساخته‌ «فنگ ژیائوگانگ» داشته که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین شده است. فیلم «اعترافات» از ژاپن ساخته‌ تستویو ناکاشیما و «مونگا» از تایوان با فروش داخلی دو میلیون دلار از فیلم‌های مورد اشاره این نشریه‌آمریکایی هستند.

فیلم «عمو بونمی‌که می‌تونه زندگی گذشته‌اش را به‌یاد بیاره» از تایلند، ساخته «آپیچاتپونگ ویراستاکول» باوجود اینکه برنده‌ نخل طلای کن ۲۰۱۰ است، اما با استقبال چندان قابل‌توجهی در داخل کشور همراه نشده است؛ هرچند در فستیوال‌های بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفته است. «پیپلی زنده» از هند، «رویای پابرهنه» از کره‌جنوبی و «پژواک‌های رنگین‌کمان» از هنگ‌کنگ دیگر فیلم‌های معرفی شده از آسیا به آکادمی‌اسکار هستند که‌هالیوود ریپورتر در گزارش خود به آنها پرداخته و حتی از حضور نیافتن ویتنام در جوایز اسکار ۲۰۱۱ نیز خبر داده؛ اما هیچ اشاره‌ای به «بدرود بغداد» از ایران نشده است. هشتادوسومین مراسم اعطای جوایز اسکار درحالی روز ۲۷ فوریه ۲۰۱۱ (هشتم اسفند) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد که نامزدهای نهایی بهترین فیلم غیرانگلیسی به‌همراه کاندیداهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار روز ۲۵ ژانویه معرفی خواهند شد.