ناکامی هنرمندان ایرانی در حراج کریستی
فرهنگ و هنر - سرمایهداران عرب که حتی زحمت آمدن به برجهای دوقلوی امارات را هم به خود نداده بودند، حمایت قاطع خود را از راه دور و از طریق تلفن در قبال هنر عرب به عمل آوردند تا اینبار در حراج ۲۶ اکتبر(چهارم آبان ماه) کریستی، محمود سعید مصری، ۵/۲ میلیون دلاری شود. آخرین ساعتهای آخرین روزهای اکتبر میتوانست زمان خوبی باشد برای اینکه یکبار دیگر خبر خوشی راجع به ایران منتشر شود. هوای دم کرده و شرجی دبی در اکتبر، چندان قابل تحمل نیست، حتی اگر آدم سوار بر اتومبیلهای گرانقیمت کولردار، گشتی در شهر بزند و به بازدید از اماکن دیدنی این شهر مشهور خاورمیانه بپردازد. با این حال اگر هوا دم کرده و شرجی هم نباشد، دوستدار هنر ایران راضی نمیشود قدم بر سالن وسیع برجهای دوقلوی جمیرا نگذارد و اتفاقهای آنجا را نظاره نکند. در گوشهای از سالن اصلی این برج دوقلو، تابلوی غول پیکری از محمد احصایی در ابعاد بیش از ۵ متر قرار داشت که در بدو امر نگاه هر بینندهای را به خود جلب میکرد. نام این اثر «میهمانی» بود؛ اثری که میتوانست رکورد میلیونی را نصیب ایرانیها کند، اما این آرزو برای هنر ایران محقق نشد. ساعت به ۳۰/۱۸ رسیده بود که همهمه و اشتیاق حاضران سالن حراج به اوج خود رسید؛ چراکه قرار بود تا دقایقی دیگر بر آثار ایرانیها و عربها چکش حراج بخورد. اهمیت این حراج در آن بود که احتمال میرفت آثار ایرانی به رکورد خوبی دست یابد، ولی این احتمال به حقیقت مبدل نشد. نهمین حراج بینالمللی هنر مدرن و معاصر کریستی، درحالی ساعت ۳۰/۱۸ سه شنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۱۰ در برجهای دوقلوی امارات برپا شد، که هنر ایران باز بدون حمایت سرمایهداران کلان و تنها به اتکای تعداد قلیلی از هنردوستان، توانست به زحمت به مرز فروش ۶۶۲ هزار دلار برسد. در این حراج، نقاشی کالیگرافیک سیدمحمد احصایی مربوط به سال ۲۰۰۹ با تکنیک رنگ روغن روی بوم و در ابعاد ۲۶۰ در ۵۶۴ سانتیمتر که برآورد۳۵۰ تا۵۰۰ هزار دلار برای آن در نظر گرفته شده بود،۶۶۰ هزار دلار فروش رفت تا به حاضران ایرانی سالن حراج ثابت کند هنر بدون حامی، به جایی نخواهد رسید. برخلاف حراج قبلی که حضور بانکداران و سرمایهداران عرب و خصوصا مصری محسوس بود، در این دوره تعداد کمی از آنها حضور داشتند. آنها در عوض یا نمایندگان خود را به سالن گودفین امارات تاورز فرستاده بودند یا تلفنی بر حراج اثر میگذاشتند. عربها اینبار با مجموعهای پر و پیمان از دکتر محمد سعیدفارسی(شهردار جده در دهه۷۰ و ۸۰) در این حراج حاضر شده بودند. آنها با تمرکز روی اثری از محمود سعید؛ هنرمندی که ۴۵ سال پیش درگذشته است؛ توانستند این تابلو را به رکورد ۵/۲ میلیون دلاری برسانند. رکوردی که البته هنوز۳۰۰ هزار دلار با رکورد ۸/۲ میلیون دلاری پرویز تناولی در آوریل ۲۰۰۸ فاصله دارد. این اثر که «سماع درویشان» نام دارد مربوط به سال ۱۹۲۹است و یک تابلوی رنگ روغن در ابعاد کوچک است. در این حراج، تابلوی بزرگ افشین پیرهاشمی ۵۱۰ هزار دلار فروش رفت، اما اثر دیگر این هنرمند متعلق به مجموعهداری ایتالیایی به زحمت به کففروش(۴۰ هزار دلار) رسید.
ارسال نظر