سفر به‌خیر دلقک محبوب چارلی چاپلین

فرهنگ و هنر- بعضی آدم‌ها برای همیشه جاودانه‌اند. مرگ گاهی نمی‌تواند رویاهای آدمی‌ را به پایان برساند. حالا تردیدی وجود ندارد که بیشتر مردم دنیا با شنیدن خبر مرگ یکی از محبوب‌ترین کمدین‌های جهان، غمگین می‌شوند و خاطره کسی را به یاد می‌آورند که رویاهایش تمام نشدنی است. «نورمن ویزدم»، کمدین سرشناس سینما و تلویزیون انگلیس در سن ۹۵ سالگی درگذشت. «سر نورمن ویزدم» پس از تحمل چندین سکته مغزی در ماه‌های گذشته، روز دوشنبه در آسایشگاهی در لندن دار فانی را وداع گفت. نورمن ویزدم از محبوب‌ترین کمدین‌های سینما پس از جنگ جهانی دوم بود که چارلی چاپلین، کمدین افسانه‌ای سینمای جهان، زمانی او را «دلقک محبوب» خود نامیده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویزدم در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ با بازی در چند اثر تلویزیونی از جمله «جنجال در فروشگاه» به شهرت رسید. در ۱۳ سالگی‌ مدرسه‌ را ترک‌ کرد و در یک‌ معدن‌زغال‌ سنگ‌ کار پیدا کرد. سپس‌ به‌ عنوان‌ یک نظامی‌در ارتش‌ انگلیس‌ استخدام‌ شد و به‌ هند رفت‌. در هند بود که‌ فهمید روحیه‌اش‌ با محیط خشک‌ ارتش‌ مغایرت‌ دارد. در همانجا متوجه‌ شد که‌ می‌تواند با حرکات‌ و رفتار هنرمندانه‌اش‌ مردم‌ را بخنداند. سپس‌ ارتش‌ را ترک‌ کرد و در تئاتر مشغول‌ به‌ کار شد. در سال‌۱۹۴۸ به‌ تلویزیون‌ انگلیس‌ راه‌ یافت‌. اولین‌ کار کمدی‌ او «قرار ملاقات‌ یک‌ آدم‌ رویایی‌» بود. در سال‌ ۱۹۵۳ با بازی‌ در فیلم‌ «دردسر در فروشگاه‌» به‌ شهرت‌ جهانی‌ رسید. او چشمانی‌ آبی‌ و نافذ داشت و نه‌ تنها در انگلیس‌ به‌ اجرای‌نمایش‌های‌ کمدی‌ پرداخته،‌ بلکه‌ به‌ روسیه‌، ایران‌ (۱۹۷۱)،اروپا‌، چین‌ و آمریکا هم سفر کرد. او در ۱۹ فیلم سینمایی و سریال‌های کمدی تلویزیونی ایفای نقش کرد و در سال‌ ۱۹۷۸ جایزه‌ «بفتا» را به دست آورد. موفقیت وی تا آنجا ادامه یافت که در سال ۱۹۹۹ از سوی ملکه الیزابت دوم به مقام «سر» رسید. او در بیشتر فیلم‌هایش‌، نام‌ اصلی‌ خود را به‌ عنوان شخصیت‌ فیلمی‌خود انتخاب‌ می‌کرد و با کلاه پارچه‌ای و کت و شلوار گشاد و حرکات منحصر به فرد خود در فیلم‌های کمدی به یکی از هنرپیشه‌های محبوب سینما روهای چند دهه گذشته تبدیل شد. از معروف‌ترین فیلم‌های ویزدم می‌توان به «مرد روز»، «شیشه پاک‌کن»، «آدم ناجور»، «به‌دنبال یک ستاره»، «آدم نادرستی بود»، «سر بزنگاه» و «سحرخیز»، «نورمن در فضا»، «له له بچه‌ها»، «قصاب باشی»، «جاده صاف کن» و «شیرفروش» اشاره کرد.او همچنین‌ به‌ خوانندگی‌ رو آورد و در سال ‌۱۹۷۶ در برنامه‌ای‌ از بی‌.بی‌.سی‌. ترانه‌ معروف‌ «به‌خاطر این‌ که‌ احمقم‌، به‌ من‌ نخند» را اجرا کرد.

نورمن در سال ۱۹۴۷ با فردا سیمپسون ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند پسر بود، با این حال زندگی مشترک آنها در سال ۱۹۶۸ با طلاق پایان یافت. او در نودمین‌ سالروز تولدش‌، از فعالیت‌ در زمینه سینما و تلویزیون‌ کناره‌ گرفت؛‌ اما در سال ۲۰۰۷ در یک فیلم کوتاه به نام اسپرسو در نقش یک کشیش بازی کرد که سود حاصل از فروش دی‌وی‌وی این فیلم به یک موسسه حمایت از بیماران سرطانی تعلق گرفت. به گفته خانواده وی، در سال‌های گذشته با وجود بیماری و ناراحتی‌هایی که کهولت سن به «نورمن» تحمیل کرده بود، او همواره تلاش می‌کرد تا با صبوری روحیه خود را نزد خانواده حفظ کند.