افزایش شش درصدی تماشاگران در شمال آمریکا

«اره‌برقی تگزاس» به صدرنشینی «هابیت» پایان داد فیلم ترسناک «اره‌برقی تگزاس سه‌بعدی» در هفته اول اکران در آمریکای شمالی فراتر از انتظار ظاهر شد. به گزارش خبرآنلاین، این فیلم از جمعه تا یکشنبه در ایالات متحده و کانادا ۲۳ میلیون دلار فروخت و به سه هفته صدرنشینی «هابیت: یک سفر غیرمنتظره» پایان داد. «اره‌برقی تگزاس سه‌بعدی» که شرکت میلنیم فیلمز آن را تهیه کرده، هفتمین قسمت مجموعه سینمایی اسلشر «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» است. فیلم جدید را جان لوسنهوپ کارگردانی کرده و الکساندرا داداریو، تانیا ریموند، تری سانگز، دان یاگر و اسکات ایستوود در آن بازی می‌کنند. داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که کلاسیک «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» (۱۹۷۴) به کارگردانی توبی هوپر به پایان رسید. زنی جوان به تگزاس سفر می‌کند تا ارث خود را دریافت کند، اما نمی‌داند برخورد با یک قاتل زنجیره‌ای بخشی از پاداش اوست، قاتلی که سلاح مورد علاقه‌اش اره‌برقی است و نقابی از پوست انسان به چهره دارد. «اره‌برقی تگزاس سه‌بعدی» در وبسایت سینمااسکور درجه C+ دریافت کرده که طبعا درجه کمی است، اما فیلم‌های ترسناک عموما درجه C می‌گیرند. ۶۳ درصد تماشاگران این فیلم زیر ۲۵ سال داشتند. «هابیت: یک سفر غیرمنتظره» ساخته پیتر جکسون در چهارمین هفته نمایش ۵/۱۷ میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش خود را در ایالات متحده و کانادا به ۸/۲۶۳ میلیون دلار رساند. فروش جهانی این فیلم به ۸۲۰ میلیون دلار رسیده است.

با وجود کاهش فروش بلیت فیلم‌های سه‌بعدی در آمریکای شمالی مجموع فروش در سال ۲۰۱۲ به ۸/۱۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرآنلاین، سال ۲۰۱۲ در هالیوود به عنوان سالی در خاطر خواهد ماند که وضعیت صنعت فیلمسازی بهبود پیدا کرد.

در سال گذشته میلادی مجموع فروش فیلم‌ها در ایالات متحده و کانادا با شش درصد افزایش به ۸/۱۰ میلیارد دلار رسید که یک رکورد است. فروش بلیت‌های سینما نیز با شش درصد افزایش (که بیشترین افزایش در یک دهه اخیر است) به ۳۶/۱ میلیارد رسید.

استودیوهای هالیوود در بازار بین‌المللی نیز سالی خوب را پشت سر گذاشتند، به طوری که بخش زیادی از فروش کلی فیلم‌های رکوردشکن سال در بازار خارج از آمریکای شمالی رقم خورد.

همچنین فیلم‌هایی که تماشاگران مسن‌تر را نشانه گرفته بودند، در بازار موفق عمل کردند. نمونه آن فیلم «The Best Exotic Marigold Hotel» استودیو فاکس سرچ‌لایت که ۴۶ میلیون دلار فروخت.

از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۲ بذر موفقیت چند مجموعه سینمایی‌ در سال‌های آینده کاشته شد. از جمله فیلم بسیار موفق «بازی‌های گرسنگی» با بازی جنیفر لارنس که در نیمه اول سال اکران شد. با موفقیت این فیلم ساخت دنباله‌های آن در دستور کار استودیو لاینزگیت فیلمز قرار گرفت.

هالیوود وقت را تلف نکرد و از همان ابتدای سال ۲۰۱۲ به دنبال رکوردشکنی بود. در هفته اول ژانویه فیلم بسیار کم‌هزینه «شیطان درون» با حدود ۳۴ میلیون دلار رکورد بیشترین فروش یک فیلم اکران‌شده در چنین هفته‌ای را جابه‌جا کرد.

رکوردشکنی‌ها ادامه پیدا کرد. «بازی‌های گرسنگی» ۲۳ مارس روی پرده سینماها رفت و با ۱۵۲ میلیون دلار، در فهرست بهترین فروش افتتاحیه فیلم‌ها در بازار آمریکای شمالی در رده سوم قرار گرفت. این فیلم علمی تخیلی در نهایت فروش جهانی خود را به بیش از ۶۸۶ میلیون دلار رساند.

در ماه آوریل، «انتقامجویان» دیزنی و مارول با ۲۰۰ میلیون دلار فروش در هفته اول یک رکورد جدید خلق کرد و در نهایت با بیش از ۵/۱ میلیارد دلار پس از «آواتار» و «تایتانیک» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد.

«شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» برادران وارنر تابستان اکران شد و در نهایت بیش از یک میلیارد دلار در دنیا به دست آورد. «اسکای‌فال» هم در فصل تعطیلات روی پرده رفت و تا اینجای کار بیش از یک میلیارد دلار در دنیا فروخته است.

تعداد فیلم‌هایی که در سال ۲۰۱۲ در آمریکای شمالی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروختند در مقایسه با ۲۶ فیلم سال ۲۰۱۱ چهار فیلم کمتر بود.

با این حال تعدادی از فیلم‌های غیراستودیویی فروش بسیار خوب داشتند، از جمله فیلم اکشن «قانون شجاعت» که در آمریکای شمالی ۷۰ میلیون دلار فروخت و «زن سیاهپوش» که ۵۴ میلیون دلار به دست آورد.

یکی از نکات در خور توجه در مورد سال ۲۰۱۲ کاهش موفقیت فیلم‌های سه‌بعدی بود. در میان پنج فیلم پرفروش ایالات متحده در سال گذشته میلادی تنها فیلمی بود که در قالب سه‌بعدی روی پرده رفت. هرچند هر پنج فیلم در داخل و خارج در قالب آیمکس هم نمایش داده شدند.

کاهش فروش بلیت‌های سه‌بعدی - که قیمت بیشتری دارند‌- در سال ۲۰۱۲ به معنای افزایش فروش بلیت‌های عادی در مقایسه با سال ۲۰۱۱ است. در آن سال ۱۸ درصد از ۲/۱۰ میلیارد دلار فروش فیلم‌ها از فیلم‌های سه‌بعدی حاصل شد.

کاهش فروش بلیت‌های سه‌بعدی به‌خصوص در مورد فیلم‌های خانوادگی مصداق پیدا کرد. به عنوان مثال «شجاع» تولید دیزنی در هفته اول اکران کمترین درصد فروش سه‌بعدی

(۳۴ درصد) را برای یک فیلم انیمیشن سه‌بعدی داشت. کارتون‌های بعدی مانند «هتل ترانسیلوانیا» و «رِک-ایت رالف» هم چنین وضعیتی داشتند.

در این بین، «زندگی پی» به کارگردانی آنگ لی یک استثنا بود و حدود ۷۰ درصد از ۸۷ میلیون دلار فروش آن در ایالات متحده از فروش بلیت‌های سه‌بعدی حاصل شد.

هر چند فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۲ به بالاترین فروش خود رسید، اما بار دیگر اهمیت بازار بین‌المللی در فروش کلی فیلم‌ها ثابت شد. نمونه آشکار در این زمینه انیمیشن «عصر یخ: رانش قاره‌ای» استودیو فاکس است.

چهارمین فیلم مجموعه موفق «عصر یخ» در مجموع در دنیا حدود ۸۷۵ میلیون دلار فروخت که بیش از ۸۰ درصد آن (۷۱۴ میلیون دلار) در بازار خارج از آمریکای شمالی حاصل شد.

«عصر یخ: رانش قاره‌ای» تنها فیلم سال ۲۰۱۲ نبود که بیش از ۷۰ درصد فروش کلی خود را در بازار بین‌المللی به دست آورد. ۱۸ فیلم دیگر از جمله «تجدید دیدار آمریکایی» (۷۶ درصد) و «مردان سیاهپوش ۳» (۷۱ درصد) هم چنین وضعیتی دارند.