با اعلام اسامی فیلم‌های دو بخش رقابتی جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر، نام‌های حذف‌شده یا جامانده و کنار رفته مختلفی به ذهن می‌آید و شنیده می‌شود. این ده فیلم مهم و مطرحی است که رسانه‌ها پیش از انتشار فهرست نهایی، درباره‌شان حرف می‌زدند و نقل محافل سینمایی شده بودند. سایت «سینمای ما» با دلایل و گمانه‌زنی‌های فشرده و کوتاه، چرایی و علت اصلی حذف یا غیبت این ده فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال را منتشر کرد.

«چ» ‌(‌‌ ابراهیم حاتمی‌کیا):
کامل‌نشدن مراحل فنی به‌خاطرحجم زیاد و اساسی جلوه‌های ویژه تصویری و صداگذاری فیلم و تمایل کارگردان و گروه تولید برای کنترل کیفیت فیلم در فضایی آرام و بی‌تنش/ غیبت فیلم در جشنواره امسال قطعی است.
«رستاخیز» (احمدرضا درویش):
شنیده‌ها حاکی است امکان آماده‌کردن فیلم برای نمایش در فجر بود؛ اما کارگردان و گروه تهیه و تولید علاقه‌ای به حضور و رقابت در این جشنواره را نداشتند/ غیبت فیلم در جشنواره امسال قطعی است.
«آینه شمعدون» ( بهرام بهرامیان):
به دلیل توقف فیلمبرداری به قصد اعمال اصلاحات اساسی روی فیلمنامه، هنوز راش‌های لازم برای تدوین فیلم گرفته نشده است / غیبت فیلم در جشنواره امسال قطعی است.
«آشغال‌های دوست‌داشتنی»
(محسن امیریوسفی):
طولانی‌شدن مراحل فنی به دلیل حجم زیاد تروکاژ و جلوه‌های بصری که نقش اساسی در فرم و روایت فیلم دارد/ غیبت فیلم در جشنواره امسال قطعی است.
«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»
(روح‌الله حجازی):
فیلم آماده نمایش شد؛ ولی مشکلات ممیزی جدی و اساسی و مخالفت بعضی از اعضای نظارتی هیات انتخاب با مضمون و داستان فیلم باعث شد از فهرست نهایی کنار برود / احتمال پذیرش فیلم در روزهای آینده وجود دارد.


«پرویز» ( مجید برزگر):
فیلم مدتی قبل آماده بود؛ اما به‌رغم داشتن پروانه ساخت و نمایش در جشنواره‌های جهانی از دایره انتخاب‌ها کنار رفت / احتمال پذیرش فیلم در روزهای آینده وجود دارد.
«لرزاننده چربی» ( محمد شیروانی):
فیلم مدتی قبل آماده بود؛ اما با وجود داشتن پروانه ویدئویی به‌خاطر مشکلات جدی ممیزی از دایره انتخاب‌ها کنار رفت / غیبت فیلم در جشنواره امسال قطعی است.
«گس» ( کیارش اسدی‌زاده):
فیلم مدتی قبل آماده بود؛ اما به دلیل نداشتن پروانه ساخت و مجوز ویدئویی حتی به‌رغم انجام ممیزی‌های جدی برای تعدیل مشکلات ممیزی، باز هم به فهرست نهایی راه پیدا نکرد / احتمال پذیرش فیلم در روزهای آینده وجود دارد.
«مهمونی کامی» ( علی احمدزاده):
فیلم برای نمایش آماده شد؛ ولی با وجود پروانه ساخت ویدئویی هم به دلیل اصلاحیه‌های فراوان و مشکل جدی پوشش و مناسبات شخصیت‌ها، پیش از بقیه فیلم‌اولی‌ها کنار گذاشته شد / غیبت فیلم در جشنواره امسال قطعی است.
«این یک رویاست» ( محمود غفاری):
فیلم از مدتی قبل آماده نمایش بود؛ اما با وجود پروانه تولید ویدئویی و به‌رغم انجام اصلاحاتی برای رفع یک مشکل محتوایی، باز هم به فهرست نهایی راه پیدا نکرد / احتمال پذیرش فیلم در روزهای آینده وجود دارد.
علاوه بر این ده عنوان پر حرف و حدیث این روزها، چند فیلم بی‌سروصدای دیگر هم نامشان در فهرست‌ نهایی نیست که هنوز دلایل و گمانه‌زنی‌هایش بیرون نیامده است. «عقاب صحرا» (مهرداد خوشبخت (مربوط به وقایع تاریخ اسلام) و «فرزند چهارم» (وحید موسائیان (پروژه برون‌مرزی در آفریقا) دو فیلم فاخر و پرهزینه امسال فارابی در کنار دو فیلم «آسمان زرد کم عمق» (بهرام توکلی و «همه چیز برای فروش» به کارگردانی امیرحسین ثقفی با توجه به فیلم‌های قبلی سازندگانشان از حذف‌های تعجب‌برانگیز امسال است.
دبیر کوتاه نمی‌آید!
یکی از مهم‌ترین فیلم‌های غایب در فهرست فیلم‌های بخش اصلی جشنواره، ابراهیم حاتمی‌کیاست؛ حالا سوال اینجاست که «آیا دبیر جشنواره در این زمینه کوتاه خواهد آمد؟»
شاید به همین دلیل روزگذشته و ساعتی قبل از اعلام فهرست نهایی هیات انتخاب دبیر جشنواره ترجیح داد در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره بر این نکته تاکید کند: «جشنواره معطل هیچ فیلمی نمی‌ماند؛ حتی چمران!»
و بر همین اساس متعهد شد: «اگر نسخه اصلی فیلمی تا پایان مهلت زمان‌بندی شده به جشنواره نرسد، جشنواره معطل هیچ فیلمی نمی‌ماند حتی اگر فیلم چمران آقای حاتمی‌کیا باشد.» بدون هیچ قضاوتی، خبرهای جشنواره در روزهای آینده را رصد می‌کنیم.
فیلم اولی‌های چند فیلمه!
هیات انتخاب جشنواره امسال فیلم‌هایی را در بخش «نگاه نو» اعلام کرده‌است که کارگردانانشان پیش از این نیز تجربه کارگردانی فیلم سینمایی داشته‌اند و به‌تعبیر روشن‌تر اساسا فیلم‌اولی محسوب نمی‌شوند! این نکته البته نه از سوی خود این فیلمسازان تاکنون با واکنش جدی مواجه شده است نه مسوولان جشنواره توضیحی پیرامون آن ارائه کرده‌اند. سایت سینمای ما در این زمینه با نام بردن از فیلم‌های قبلی 5 فیلمساز حاضر در بخش «نگاه نو» جشنواره امسال بر این نکته تاکید کرده است که «به نظر می‌رسد تنها ملاک و معیار برای تعریف و دسته‌بندی «فیلم‌اول» و کارگردان «فیلم‌اولی» در جشنواره امسال، دریافت مجوزهای لازم از سازمان سینمایی و نهادهای دولتی ذی‌ربط باشد و نه هیچ چیز دیگر. براساس این گزارش پوریا آذربایجانی سال 1385 فیلم بلند «روایت‌های نا‌تمام» را ساخت و در جشنواره فیلم فجر شرکت داشت و مورد توجه قرار گرفت. رامتین لبافی‌پور هم که امسال فیلم «برلین-7» را در بخش نگاهی نو دارد پیش از این فیلم «آرام باش و تا هفت بشمار» را در سال 1387 کارگردانی کرده بود. روح‌الله سهرابی هم با فیلم بلند اول خود با نام «محدوده ابری» به برخی از جشنواره‌های معتبر خارجی راه یافت و حتی در بازار فیلم فستیوال کن هم به نمایندگی از ایران حضور داشت. علی کریم هم در حالی با فیلم «من از سپیده صبح بیزارم» در بخش «نگاه نو» جشنواره امسال حضور دارد که اولین فیلم بلند خود را با نام «چاله» در سال 1388 کارگردانی کرده بود.