جای خالی اصغر فرهادی

اسامی نامزدهای جایزه گلدن گلاب امسال در حالی اعلام شد که سینمای ایران بر خلاف سال گذشته که با دست پر و جایزه بهترین فیلم خارجی زبان این مراسم را ترک کرد، هیچ نماینده‌ای در این مراسم ندارد. مراسمی که پس از اسکار، مهم‌ترین فصل جوایز به شمار می‌آید و سورپرایز امسالش، توجه فراوان به جانگو‌ی رها از بند، فیلم تازه‌ کوئنتین تارانتینو است. فیلمی که پیش از این در دیگر انتخاب‌های فصل جوایز توجه چندانی به آن نشده بود. لینکلن اسپیلبرگ اما از فیلم کاترین بیگلو درباره‌ ترور بن لادن جلو زد و پیشتاز نامزدها شد. بهترین مجموعه‌های تلویزیونی هم که حکایت خودشان را دارند.

به گزارش کافه سینما به نقل از IMDB، فیلم‌های لینکلن، جانگوی آزاد شده، زندگی پی، آرگو و سی دقیقه نیمه شب نامزدهای جایزه بهترین فیلم درام و فیلم‌های بهترین هتل خارق‌العاده مریگولد، بینوایان، قلمروی طلوع ماه، Salmon Fishing in the Yemen و SILVER LININGS PLAYBOOK نامزدهای بهترین فیلم کمدی - موزیکال را تشکیل می‌دهند. بن افلک، کاترین بیگلو، آنگ لی، استیون اسپیلبرگ و کوئنتین تارانتینو در رشته بهترین کارگردانی نامزد جایزه شده‌اند و جایزه بهترین فیلمنامه هم به یکی از فیلم‌های زیر خواهد رسید: آرگو، جانگوی آزاد شده، لینکلن، SILVER LININGS PLAYBOOK و سی دقیقه نیمه شب. کم توجهی به فیلم مرشد (پل توماس اندرسن)، عدم نامزدی کایرا نایتلی (آنا کارنینا) و متیو مک کوناهی (مایک جادویی) در رشته‌های بازیگری، نادیده گرفته شدن فیلم مستقل و تحسین شده هیولاهای جنوب وحشی و حضور قدرتمندانه دو فیلم لینکلن و جانگوی آزاد شده از جمله نکات قابل توجه این فهرست هستند. فیلم تازه استیون اسپیلبرگ با نامزدی در هفت رشته پیشتاز رقابت‌های امسال است و دو فیلم جانگوی آزاد شده و آرگو با پنج نامزدی در رده بعدی قرار دارند. فیلم‌های سی دقیقه نیمه شب، Silver Linings Playbook و بینوایان هر کدام نامزد چهار جایزه گلدن گلوب شده‌اند. در بخش تلویزیون هم سریال‌های امپراتوری پیاده رو، افسار گسیختگی، میهن، داون تان ابی و اتاق خبر در رشته بهترین سریال درام و مجموعه‌های تئوری بیگ بنگ، اپیزودها، دختران، خانواده مدرن و SMASH در رشته بهترین سریال کمدی - موزیکال نامزد جایزه گلدن گلاب شده‌اند. فهرست نامزدهای اصلی گلدن گلاب امسال به شرح زیر است:

بهترین فیلم درام: آرگو/جانگوی آزاد شده/زندگی پی/لینکلن/سی دقیقه نیمه شب

بهترین فیلم کمدی - موزیکال: بهترین هتل خارق العاده مریگولد/بینوایان/قلمروی طلوع ماه/Salmon Fishing in the Yemen/Silver Linings Playbook

بهترین بازیگر مرد درام:دانیل دی لوئیس (لینکلن)/ریچارد گر (Arbitrage)/جان هاوکز (The Sessions)/خواکین فنیکس (مرشد)/دنزل واشنگتن (پرواز)

بهترین بازیگر زن درام: جسیکا چستین (سی دقیقه نیمه شب)/ماریون کوتیار (زنگار و استخوان)/هلن میرن (هیچکاک)/نائومی واتس (غیر ممکن)/ریچل وایز (دریای عمیق آبی)

بهترین بازیگر مرد کمدی - موزیکال: جک بلک (برنی)/برادلی کوپر (Silver Linings Playbook)/هیو جکمن (بینوایان)/اوان مک گرگور ( Salmon Fishing in the Yemen )/بیل موری (Hyde Park on Hudson)

بهترین بازیگر زن کمدی - موزیکال:/امیلی بلانت ( Salmon Fishing in the Yemen)/جودی دنچ (بهترین هتل خارق العاده مریگولد)/جنیفر لاورنس (Silver Linings Playbook)/مگی اسمیت (کوارتت)/مریل استریپ (هوپ اسپرینگز)

بهترین کارگردان:بن افلک (آرگو)/کاترین بیگلو (سی دقیقه نیمه شب)/آنگ لی (زندگی پی)/استیون اسپیلبرگ (لینکلن)/کوئنتین تارانتینو (جانگوی آزاد شده)

عکس‌العمل نامزدهای گلدن گلاب: تیم برتون، تارانتینو، دی‌کاپریو و نیکول کیدمن

انگ‌لی:از اینکه درباره ایمان صحبت می‌کنیم، خوشحالیم

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) دیروز نامزدهای بهترین‌های سینما و تلویزیون برای جایزه گلدن گلاب امسال را اعلام کرد در بخش فیلم‌های سینمایی، لینکلن و در بخش سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی تغییر بازی پیشتاز هستند. به سنت هر ساله سایت‌های سینمایی عکس العمل منتخبان را منعکس می‌کنند. صحبت‌های تارانتینو، بیگلو، دی‌کاپریو، کیدمن، انگ لی و برخی دیگر از نامزدها را به نقل از هالیوود ریپورتر بخوانید:

کوئینتین تارانتینو (نامزد بهترین فیلمنامه، کارگردانی و فیلم برای جانگوی رها از بند): «به خاطر این تعداد زیاد نامزدی توسط HFPA برای فیلمی که مجدانه بر روی آن کار کردم بسیار قدردان و خوشحال هستم. منتظرم تا در مراسم گلدن گلاب همراه با گروه فیلمم و دوستان همکارم لحظات خوشی را بگذرانیم.»

لئوناردو دی کاپریو (نامزد بهترین بازیگر مکمل برای جانگوی رها از بند): «حقیقتا به نامزدی توسط انجمن مطبوعات خارجی هالیوود افتخار می‌کنم. جانگوی رها از بند تجربه‌ای قابل توجه بود و من خوش شانس بودم که با کوئنتین و همه گروه این فیلم کار کردم. من به خصوص احساس غرور می‌‌کنم که در کنار همکارم در فیلم جانگو نامزد گلدن گلاب شده‌ام.»

نیکول کیدمن (نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل برای فیلم The Paperboy/ نامزد بهترین بازیگر مجموعه‌های کوتاه یا فیلم‌های تلویزیونی برای فیلم همینگوی و گلهورن ): «به عنوان بازیگر همواره به دنبال نقش‌هایی هستی که غنی و پیچیده باشند و تو را رشد دهند و امسال دو تا از این نقش‌ها نصیبم شد. شانس بازی کردن این نقش‌ها خودش یک هدیه بود و اینکه این‌گونه مورد توجه قرار بگیری این هدیه را تکمیل می‌کند. ممنون از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود.»

انگ لی (نامزد بهترین فیلم درام برای زندگی پای): «دو روز پیش می دانستم که اعلام نامزدهای گلدن گلاب در راه است و تلاش کردم که به آن فکر نکنم که موفق بودم! من برای همه کمک‌ها و حمایت‌هایی که از این فیلم شد تشکر می‌کنم. به نظرم زیبایی این فیلم این است که ما درباره ایمان صحبت می‌کنیم. و وقتی که تریلر فیلمی را می‌بینی که در آن فقط یک پسر، ببر و اقیانوس دارد بسیار جالب است! من امروز یک روز کامل مصاحبه در مکزیکو سیتی را در پیش رو دارم، در نتیجه این برنامه من برای جشن گرفتن است!»

تیم برتون (نامزد بهترین انیمیشن برای فرانکن وینی): «از اینکه فیلمم توسط HFPA مورد توجه قرار گرفته خوشحالم. فرانکن وینی فیلمی بسیار شخصی برای من است و این نامزدی بیشتر برای انیماتورهایی است که فریم به فریم این فیلم را زندگی بخشیدند.»

آن هاتاوی(نامزد بهترین بازیگر مکمل برای فیلم بینوایان): «چه روش خوبی برای از خواب بیدار شدن! من نمی‌توانم خوشحال‌تر و قدردان‌تر از این باشم. تبریک به هیو و همه همکارانم در فیلم بینوایان.»