انتشار ادامه‌ «شعر زمان ما»به قلم فیض شریفی

فیض شریفی از انتشار ادامه‌ مجموعه «شعر زمان ما» به قلم خودش خبر داد. به گزارش ایسنا، این شاعر و پژوهشگر درباره مجموعه «شعر زمان ما» گفت: «شعر زمان ما» اثری است که آقای محمد حقوقی، از منتقدان برجسته معاصر، آن را شروع کردند و کتاب‌هایی را از این مجموعه برای نیما یوشیج، احمد شاملو، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد منتشر کردند. من هم در ادامه این مجموعه کتاب‌هایی را درباره سیمین بهبهانی، منوچهر آتشی، نادر نادرپور، سیاوش کسرایی و سیدعلی صالحی نوشته‌ام که از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است. او افزود: همچنین در ادامه این مجموعه آثاری درباره فریدون مشیری، محمدرضا شفیعی کدکنی، شمس لنگرودی، حسین منزوی، حمید مصدق و یدالله رویایی را به انجام رسانده‌ام که فکر می‌کنم تا قبل از عید منتشر شوند و البته کتابی را درباره نصرت رحمانی آماده کرده‌ام که هنوز مجوز انتشار نگرفته است.

شریفی درباره ویژگی‌ها و بخش‌های مختلف این مجموعه اظهار کرد: نگاه من در این اثر بر اساس ساختار شعری بوده است و تحلیل خطی - زمانی را در آن نشان داده‌ام. همچنین به زبان شعری، درون‌مایه، تأثیرپذیری از دیگر شاعران و تاثیرگذاری بر دیگر شاعران، جهان‌بینی و فضای ویژه شعری و زمینه‌های سیاسی - اجتماعی شعرهای شاعران توجه کرده‌ام.

شریفی همچنین درباره تفاوت کار خودش در این مجموعه با کار محمد حقوقی تصریح کرد: آقای حقوقی یکی از منتقدان و شاعران معاصر ایران است. ایشان از منتقدان ساختارگرا بودند که در کارهای‌شان بیشتر به سراغ ترکیب و کلام می‌رفتند و البته کار من در این مجموعه با کار آقای حقوقی تفاوت‌هایی دارد، مثلا حقوقی به زندگی‌نامه شاعران نپرداخته، همچنین زمینه‌های سیاسی - اجتماعی شعرها را بررسی نکرده، به وزن‌های عروضی توجه نشان نداده و به آرایه‌های ادبی شاعران هم خیلی نپرداخته است، اما من این کارها را در کتاب‌های خودم در این مجموعه انجام

داده‌ام.

فیض شریفی متولد سال ۱۳۳۴ است. زیباترین زمین است (شعر و نقد)، ترانه‌های پرتشویش (شعر و نقد) و عشق بر آستانه (چند و چونی با نصرت رحمانی) برخی از آثار او است. همچنین مجموعه شعر «برای نشستن کنار تو» آخرین اثری است که از این شاعر در سال ۹۰ توسط نشر نگاه چاپ شده است.