فیلم‌های مشکل‌دار اجازه حضور در جشنواره را ندارند

مهدی عظیمی میرآبادی، سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی آثار سینمایی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص نحوه صدور پروانه نمایش امسال فیلم‌های جشنواره فجر گفت: امسال نحوه صدور پروانه نمایش جشنواره فیلم فجر به گونه‌ای است که فیلم‌های بدون مشکل محتوایی و آماده شده برای اکران در جشنواره پروانه نمایش می‌گیرند. وی ادامه داد: فقط فیلم‌های مناسب از نظر محتوا امسال پروانه نمایش موقت می‌گیرند؛ اما هنوز فیلمی برای حضور در جشنواره آماده نشده است. عظیمی میر آبادی اظهار کرد: همه فیلم‌ها برای حضور در جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرند و فیلم‌هایی که هنوز در تولید آماده نیستند، نسخه اولیه آنها برای ارائه دریافت پروانه نمایش موقت بررسی می‌شود. وی در خصوص پروانه نمایش فیلم‌ها، عنوان کرد: سال گذشته برای فیلم‌های مشکل دار و بی‌محتوا پروانه نمایش موقت صادر می‌کردند؛ اما امسال برای فیلم‌های مشکل دار، پروانه نمایش صادر نمی‌شود و در جشنواره فیلم فجر حضور نخواهند داشت. عظیمی میرآبادی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: در جشنواره فیلم فجر پروسه نظارت بر روی فیلم‌ها با دقت بیشتری صورت خواهد گرفت و فیلم در صورتی که به غیر از مشکل فنی و تدوین، مشکل محتوایی فیلم‌نامه نداشته باشد، توانایی اعلام آمادگی برای حضور در جشنواره را دارد.



26 فیلم سینمایی این روزها مراحل فنی را می‌گذرانند و این در حالی است که سال گذشته همین موقع 37 فیلم برای حضور در جشنواره فجر آماده می‌شدند.
علاوه بر ۲۱ فیلمی که تمام مراحل فنی را پشت سر گذاشته‌ و برای حضور در جشنواره سی‌و یکم فیلم فجر آمادگی کامل دارند، ۲۶ فیلم دیگر هنوز در سه مرحله تدوین، صداگذاری و فیلمبرداری قرار گرفته‌اند.
آبان‌ماه سال 90 حدود 26 فیلم آماده نمایش و 37 فیلم نیز مراحل تدوین، صداگذاری و فیلمبرداری را پشت سر می‌گذاشتند. مقایسه تولیدات سینمایی سال 90 با سال 91 نشان می‌دهد، تولید در سینمای ایران نسبت به سال گذشته کاهش یافته و طبیعتا هیات انتخاب فیلم‌های کمتری را گزینش می‌کند.
جدول زیر فیلم‌های تولید شده در سال ۹۰ و ۹۱ را نشان می‌دهد که مراحل فنی را می‌گذرانند. در این بین تنها فیلم «محمد (ص)» مجید مجیدی سال ۸۸ کلید خورده است. باید دید کدام یک از این فیلم‌ها به جشنواره سی و یکم می‌رسند؟