تا ساعاتی دیگر هشتادوپنجمین مراسم اسکار برگزار می‌شود و همه ما عاشق نکات حاشیه‌ای و به ظاهر بی‌اهمیت هستیم و وقتی صحبت از جوایز اسکار می‌شود، شاید این نکات جذابیت بیشتری داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، هشتاد و پنجمین دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ۲۴ فوریه (دوشنبه هفتم اسفند به وقت ایران) در هالیوود اند هایلند سنتر در لس آنجلس برگزار می‌شود.
در فاصله چند ساعت به برگزاری جوایز اسکار ذکر 10 نکته جالب درمورد پرزرق و برق‌ترین جوایز سینمایی دنیا بی‌مناسبت نیست.
در میان ۹ نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم، «لینکلن» ساخته استیون اسپیلبرگ با ۱۸۰ میلیون دلار بیشترین فروش را در آمریکای شمالی داشته، اما در سطح جهانی (فروش بازار آمریکای شمالی به اضافه فروش بازار بین‌المللی) فیلم «زندگی پی» به کارگردانی آنگ‌لی با ۵۷۶ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم است.
9 فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم درمجموع 918 میلیون دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط 102 میلیون دلار) و 2.035 میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط 226 میلیون دلار) فروخته‌اند. چه کسی می‌گوید با کار باکیفیت نمی‌توان پول درآورد؟
مجموع فروش فیلم‌هایی که امسال نامزد اسکار بهترین فیلم هستند، در مقایسه با پارسال که ۹ فیلم نامزد این جایزه درمجموع ۶۲۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط ۶۹ میلیون دلار) و ۱.۲۴۵ میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط ۱۳۹ میلیون دلار) فروختند، بیشتر است.


اگر جورج کلونی به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان «آرگو» جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کند، دومین نفری است که هم برای بازیگری و هم برای تهیه‌کنندگی اسکار گرفته است. مایکل داگلاس اولین نفر بود که به این موفقیت دست پیدا کرد. او در ۱۹۸۸ برای «وال‌استریت» اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت و در ۱۹۷۶ برای «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» برنده اسکار بهترین فیلم شد.
نامزدی کلونی برای «آرگو» یک رکورد هم برای او به همراه داشت. او تنها فردی است که در بیشتر بخش‌های فردی جوایز اسکار نامزد شده است: بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مرد مکمل، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و در این دوره بهترین فیلم. وارن بیتی، جان هیوستن و کنت برانا همگی در پنج بخش نامزد اسکار شده بودند، هرچند برانا هیچ‌وقت برنده اسکار نشد.
تنها فیلمی که امسال بخت دریافت «پنج بزرگ» (فیلم، کارگردان، بازیگر مرد، بازیگر زن و فیلمنامه) را دارد، «کتاب بارقه امید» به کارگردانی دیوید ا. راسل است. پیش از این تنها سه فیلم به این موفقیت دست پیدا کردند: «یک شب اتفاق افتاد»، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «سکوت بره‌ها».
«آرگو» در میان نامزدهای اسکار بهترین فیلم بیشترین بخت را برای دریافت جایزه این بخش دارد و اگر این اتفاق بیفتد، پس از «رانندگی برای خانم دیزی» در 1990 اولین فیلمی است که بدون نامزد شدن در بخش کارگردانی موفق به دریافت این جایزه شده است.
اگر میشائل هانکه برنده شود، دومین پیر‌ترین برنده بخش کارگردانی در تاریخ برگزاری جوایز اسکار می‌شود. تنها کلینت ایستوود که برای «عزیز میلیون دلاری» برنده جایزه این بخش شد، از او پیر‌تر است.
به گزارش لس آنجلس تایمز، استودیوهای برادران وارنر و دیزنی در کمپین اسکار هر یک حداقل 10 میلیون دلار به ترتیب برای فیلم‌های «آرگو» و «لینکلن» خرج کرده‌اند، اما در شرایطی که فقط هزینه تبلیغ در صفحه اول نشریه ورایتی رقمی درحدود 80 هزار دلار است، این رقم خیلی غافلگیرکننده نیست. در همین حال، استودیو یونیورسال برای تبلیغ «بینوایان» برای هر یک از رای‌دهندگان جوایز انتخاب منتقدان یک آی‌پاد با ساندترک این فیلم فرستاد.
اگر کوونژانی والیس برای «جانوران محیط وحش جنوب» برنده اسکار بهترین بازیگر زن شود، ششمین نفری می‌شود که برای اولین نقش‌آفرینی خود این جایزه را می‌گیرد. او در عین حال با نه سال سن جوان‌ترین بازیگری است که تاکنون نامزد بخش بهترین بازیگر زن شده است.امائول ریوا («عشق») با ۸۵ سال سن پیرترین بازیگری است که تاکنون نامزد بخش بهترین بازیگر زن شده است. ریوا دقیقا یک سال از جوایز اسکار بزرگ‌تر است.