اعتراض رقبای «حوض نقاشی» به نحوه شمارش آرای مردمی جشنواره:
تردید فیلمسازان در نتیجه آرا
اتفاقی که با اعتراض کارگردانان دو فیلم رقیب در جدول شمارش آرا روبهرو شده. به گزارش کافه سینما پوران درخشنده در نشست خبری فیلم «هیس دخترها فریاد نمیزنند» در این مورد گفت: نمیخواهم کسی را متهم کنم یا بگویم دستکاری شده، اما احساس خوبی نسبت به این نتایج ندارم. روزهای نخست ما در رتبه نخست بودیم و چند روز آرا اعلام نشد. در حالی که بعد از این ۶ روز سالنهای ما پرتر شد و سینماها سانسهای فوقالعاده زیادی برای فیلم ما گذاشتند. تماشاگرانی بودند که از صبح برای تماشای فیلم ما در صف میایستادند. آیا این مخاطبان میشود به یکباره به فیلم رای منفی بدهند؟
مسعود دهنمکی کارگردان فیلم «رسوایی» هم در گفتوگو با خبرگزاری فارس به فرآیند شمارش آرای مردمی جشنواره سیویکم اینطور اعتراض کرد: در خصوص اعلام نتایج آرای مردمی باید بگویم که گرچه کسی که فیلمی را به جشنواره میدهد باید به قواعد آن تن بدهد و فارغ از نتیجه که هر تیمی برنده مردمی بشود پیشاپیش باید به آن تبریک گفت اما واقعیت امر این است که به نظر میرسد مکانیسم شمارش آرای مردمی برآیند همه مخاطبان جشنواره نیست.
وی ادامه داد: الگوی شمارش آرای مردمی به صورت سینما محور است و به تعبیری مثل انتخابات آمریکا آرای الکترال محسوب میشود و میتوان گفت غیر دموکراتیک است، چرا که باید مجموع مخاطبان یک فیلم در سینما در کل جشنواره و نسبت آرایی که میدهند مورد شمارش قرار گیرد.
دهنمکی تصریح کرد: فیلمهای پر مخاطب جشنواره با این مکانیسم شمارش آرا در حقشان اجحاف میشود. اگر قرار باشد نسبت آرا در یک سینمایی که 200 صندلی و مخاطب دارد با سینمایی که هزار صندلی دارد، یکسان سنجیده شود غیرعلمی است و برآیندی از آرای انبوه مخاطبان محسوب نمیشود، گرچه این شیوه سنت بوده و تا به حال به چنین روشی عمل شده است.
وی افزود: یعنی اگر فیلمی در 8 روز جشنواره اکران نشود و در روز آخر جشنواره در یک سینمای 200 نفره اکران شود و آرای آن جشنواره بالا باشد آن وقت یک اکران برابر با ده روز نمایش این فیلمها در طول جشنواره است حتی سانسهای فوقالعاده.
کارگردان اخراجیها، در ادامه گفت: اگر فیلمی دارای این قدر متقاضی در طول جشنواره است، حتی باید آرای سانسهای فوقالعاده را هم از آن خود کند. حتما در این روش است که رای واقعی مردم مشخص خواهد شد.
از سوی دیگر وقتی سالنهای سینما متعلق به برخی از صاحبان فیلمهای جشنواره باشد شائبه مهندسی آرا در این سالنها ایجاد میشود.
وی عنوان کرد: به نظرم مهمترین مشکل، شمارش الکترالی آرا است و اگر نتیجه آرای مخاطبان جشنوارهها در انتخابات مردمی نتیجه آرای واقعی باشد حتما در اکران هم فیلمها باید مورد استقبال شدید مردم واقع شوند و اگر تا به حال این طور نبوده و در اکران مردمی این طور نبوده و در آینده نیز اینطور نباشد نشان از همین غلط بودن مکانیسم شمارش آرا دارد.
وی توضیح داد: البته این به معنی زیرسوال بردن زحمات برگزارکنندگان جشنواره نیست، هرچند در سالهای گذشته آرا از سوی برخی تهیهکنندگان مهندسی شد اما به نظر من نقد کارشناسانه مکانیسم شمارش آرا میتواند به نزدیک شدن به نظر واقعی مردم کمک کند.
وی در پایان گفت: من پیشاپیش هر نتیجهای را دبیرخانه اعلام کند میپذیرم و احترام میگذارم ولی به مکانیسم شمارش نقد دارم و فکر میکنم سازمان سینمایی و دبیرخانه باید آن را با نظر سینماگران اصلاح کند.
ارسال نظر