کلنگ‌زنی نمایشگاه کتاب تهران تا اول خرداد

مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر دیروز شنبه ۲۳ اردیبهشت با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ رییس نمایشگاه کتاب تهران و جمعی از اهالی نشر و قلم در طبقه دوم شبستان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد. سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه بالاخص ناشران و غرفه داران این رویداد بزرگ را رویدادی فرهنگی‌، اقتصادی‌، اجتماعی و بین‌المللی دانست.

به گزارش ایلنا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بسیاری از رسانه‌های مختلف خارجی همچون نشریه گاردین اعتراض کردند وقتی ۷۷ کشور در نمایشگاه تهران شرکت دارند این به آن معنا است که تحریم‌ها فایده‌ای نداشته است در این عین حال ما خطوط قرمز خود را داریم و از ورود افراط‌گران در حوزه‌های اسلامی که مبدا انحراف و تفرقه هستند اجازه حضور به این مرکز علمی و فرهنگی را نداده‌ایم.

وی ادامه داد: مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا و آلودگی‌های صوتی مورد نظر بازیدکنندگان بود، اما ۷۰ درصد از آن‌ها از نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار رضایت کردند. تنها ۳۵ درصد از بازیدکنندگان گفته‌اند که مبلغی را برای خریداری کتاب کنار گذاشته بودند که این مساله باید مورد توجه قرار گرفته و جهت ارتقای فرهنگ سازی و سرانه مطالعه در کشور به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: میانگین مبلغ خرید برای هر بازدیدکننده (که میزان آنها به ۸ میلیون بازدیدکننده رسیده است) ۲۵ هزار تومان بوده و اکثر بازدیدکنندگان از بن کتاب استفاده کردند همچنین ۳۷ درصد از کتاب‌های ترجمه‌ای خریداری شده و ۶۳ درصد از کتاب‌های خریداری شده به آثار تحلیفی اختصاص داشته است.

حسینی ادامه داد: ۷۰ درصد از بازدیدکنندگان شرایط نشر را مساعد عنوان کردند و ۶۳ درصد از بازدید کنندگان پیش از ورود به نمایشگاه کتاب ‌می‌دانستند به دنبال چه کتابی هستند.

همچنین معاون اول رییس‌جمهور در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران از وزیر ارشاد خواست حداکثر تا اول خرداد امسال مقدمات کلنگ‌زنی محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فراهم کند.معاون اول رییس‌جمهور در ادامه از فراهم شدن امکانات لازم برای کلنگ‌زنی محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: یکی از کارهای اساسی که تا پیش از پایان دولت فعلی باید انجام شود ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب است. رحیمی یادآور شد: همان‌طور که در این دولت ۳۳۰ هزار عنوان کتاب جدید منتشر شده که قابل مقایسه با تمام دوره‌های قبل هم نیست، نباید چنین نمایشگاهی که در فضایی که مطلوب آن نیست برگزار شود.

وی افزود: تازه اگر مصلی هم نبود ما نمی‌دانستیم این عظمت را کجا به نمایش بگذاریم. لذا من از وزیر ارشاد می‌خواهم حداکثر تا پایان این ماه و در صورت عدم امکان در اول خرداد مقدمات کلنگ‌زنی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فراهم کند تا بتوانیم این نمایشگاه را در سال‌های آینده در فضایی که تمامی امور مربوط به یک نمایشگاه استاندارد در آن رعایت شده باشد برگزار کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با مقایسه وضعیت فرهنگی در ایران با کشورهای دیگر افزود: اگر در بعضی از کشورها با استفاده از گروهی مطرب و مجالس موسیقی انبوهی از مردم را دور خود جمع می‌کنند اما در ۱۰ روز گذشته نمایشگاه کتاب تهران به طور میانگین ۵۰۰ هزار نفر از این رویداد فرهنگی بازدید کرده‌اند و حتی در یک روز آن بیش از ۱۲ میلیارد تومان کتاب فروخته شده است.

رحیمی افزود: من همه استانداران کشور را برای همکاری با شما (وزیر ارشاد) مکلف می‌کنم.

وی در پایان سخنانش به وزیر ارشاد وعده حمایت‌های کامل را داد و گفت: باید بازدیدکنندگان نمایشگاه سال آینده به جای ۵/۵ میلیون نفر به مرز ۸ و ۹ میلیون نفر و تعداد کشورهای شرکت‌کننده هم به جای ۷۷ کشور به ۱۷۷ کشور برسد.