پردیس زندگی به فکر تعدیل نیروهایش است

«وضعیت فروش گیشه سینماها خوب است؟»، شاید بهترین افراد برای پاسخ به این پرسش، سینماداران باشند، سینمادارانی که این روز‌ها به شدت از وضعیت فروش و استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی گلایه دارند. خبرنگار ایسنا در گفت‌وگوهایی با تعدادی از سینماداران، وضعیت تعدادی از بهترین سینماهای تهران را که فروش آنها معمولا خوب بوده است، بررسی کرده است.

اریکه ایرانیان: فروش ما دهشتناک است نه وحشتناک!

حسین اسلامی ـ مدیر پردیس سینمایی «اریکه ایرانیان» با بیان اینکه وضعیت فروش این سینما در طی هفته‌های گذشته بسیار بد بوده است، گفت: فروش ما در دو سه هفته گذشته، دهشتناک بوده است؛ به این معنی که ما حتی نمی‌توانیم فروش‌مان در این مدت را وحشتناک توصیف کنیم!

وی ادامه داد: فروش ما با فروش ایام عید همین امسال بسیار متفاوت است و حتی در حال حاضر با این استقبال مخاطبان و فروش فیلم‌ها، در وضعیت رکود بهمن و اسفندماه هستیم.

مدیر اریکه ایرانیان خاطرنشان کرد: در طول چند هفته گذشته، فروش چهار سالن ما روی هم یک تا یک و نیم میلیون تومان برای هر روز شده است و پنچ‌شنبه‌ها و جمعه‌ها هم به زور به فروش پنج، شش میلیون تومانی می‌رسیم.

اسلامی با بیان اینکه وضعیت فروش فعلی برای سینماها مشکلات جدی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: اکنون یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما هزینه‌های‌مان است و حتی کارمان به جایی رسیده که به فکر تعدیل نیرو افتاده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع اریکه ایرانیان حدودا هر ماه ۸۰ میلیون تومان هزینه آب، برق، گاز و غیره را دارد. اگر استهلاک دستگاه‌ها و هزینه‌های دیگر را هم به این هزینه‌ها اضافه کنید، می‌بینید که با فروش فعلی تنها درصدی از این هزینه‌ها تامین می‌شود.

مدیر پردیس اریکه ایرانیان در ادامه سخنانش درباره اینکه چه چیزی باعث به وجود آمدن وضعیت فعلی شده است، گفت: سینماها در تعطیلات عید امسال، پس از مدت‌ها فروش خوبی داشتند اما با برخوردی که با دو فیلم نوروزی شد، مردم به نوعی از آمدن به سینما دلزده شدند و فیلم‌های خوبی هم پس از آن دیگر اکران نشدند.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: اکنون سه فیلم «روزهای زندگی»، «چک» و «آخرین سرقت» در سینماها اکران شده است. بسیار امیدوار هستیم که «چک» بتواند مخاطبان را به سینما جذب کند. همچنین «روزهای زندگی» هم فیلم بسیار خوبی است؛ اما برای دیده شدنش باید تبلیغات بیشتری داشته باشد، چرا که فیلمی است که اگر کسی ببیند، متضرر نخواهد شد.

شکوفه: افت مخاطب ۲۰ هزار نفری در فروردین ماه!

مسعود میررحیمی، مدیر پردیس سینمایی «شکوفه» هم در گفت‌و‌گو با ایسنا وضعیت فعلی را بسیار بد توصیف کرد و گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم سینما «شکوفه» در فروردین‌ماه امسال نسبت به زمان مشابه در سال قبل، ۲۰ هزار نفر ریزش مخاطب داشت، در اردیبهشت‌ماه هم ریزش مخاطبان‌مان ۱۵ هزار نفر بوده است. البته این رقم با توجه به افزایش قیمت بلیت از سه به چهار هزار تومان است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فیلم «چک» در کنار دو فیلم «نارنجی‌پوش» و «قلاده‌های طلا» قرار گرفته است و امیدواریم که این فیلم بتواند کمی از مشکلات‌مان را کاهش دهد.

پردیس زندگی: به فکر تعدیل نیرو هستیم!

احمدی، مدیر پردیس سینمایی «زندگی» هم با بیان اینکه در دو سه هفته گذشته این سینمای چند سالنه تقریبا نیمه تعطیل بوده است، گفت: پس از گذشت مدتی از تعطیلات عید نوروز، ما سانس‌های‌مان را با چهار پنج نفر آغاز می‌کردیم و تقریبا می‌توان گفت سینما نیمه‌تعطیل بود. حتی می‌توانیم بگوییم فروش‌مان در دو هفته گذشته به کمتر از یک میلیون تومان در روز رسیده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فیلم‌های جدید اکران بتواند وضعیت فعلی را سامان بخشند، بیان کرد: در حال حاضر فیلم‌های «چک»، «روزهای زندگی» و «آخرین سرقت» اکران شده‌اند. امیدواریم سینما با این فیلم‌ها جان بگیرد. البته تجربه نشان داده وقتی مردم مدتی به سینما نمی‌روند، سخت است که دوباره بخواهیم آنها را به سینما بیاوریم. به همین دلیل فکر می‌کنم هفته اول اکران فیلم‌های جدید، باز هم با مشکل کم بودن فروش مواجه باشیم؛ اما امیدواریم در هفته‌های آینده وضعیت فعلی بهتر شود.

عصر جدید: امیدمان به «چک» است

در همین زمینه پارسی‌نژاد، مدیر سینما «عصر جدید»، هم با تاکید بر وضعیت بسیار نابسامان فروش سینماها بیان کرد: فروش فیلم‌ها در چند روز گذشته بسیار بد بوده است. ما در سینما عصر جدید که سه سالن دارد هم با افت بسیار شدید مخاطب و فروش مواجه بوده‌ایم.

مدیر سینما «عصر جدید» با بیان اینکه امیدوار است «چک» بتواند کمی مشکلات سینماها را حل کند، عنوان کرد: اکنون امیدمان در اکران جدید به فیلم سینمایی «چک» است و امیدواریم که این فیلم با فروش مناسب از مشکلاتمان بکاهد.

پاسبانیان، مدیر سینما «استقلال» که تا دیروز سرگروهی «قلاده‌های طلا» را بر عهده داشت هم گفت: ما تاکنون با مشکل فروش مواجه نبودیم، چون «قلاده‌های طلا» فروش بسیار خوبی داشت و می‌توانم بگویم که در مدت اکران این فیلم در سینما استقلال، حدود ۱۲۰ میلیون تومان فروش داشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد که «روزهای زندگی» که اکنون جایگزین «قلاده‌های طلا» در این سرگروه شده است نیز بتواند فروش خوبی داشته باشد.

سینماهای تهران در پنج بهار چقدر فروختند؟

بلیت گران‌تر شد، تماشاگر کمتر

مقایسه فروش فیلم‌های اکران بهار در پنج سال اخیر نشان می‌دهد که تعداد تماشاگران سینما با بالا رفتن قیمت بلیت کم شده است.

بهار مناسب‌ترین فصل اکران فیلم‌ها است. به خصوص در چند سال اخیر که تمایل مخاطب برای رفتن به سینما در این فصل و روزهای تعطیل بیشتر شده است. در این روزها، شورای صنفی نمایش با صلاحدید خود دست‌چینی از تولیدات سال قبل که در جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمده‌اند، انتخاب می‌کند تا چرخ‎های سینما در همان آغاز سال جدید برای اهالی هنر خوب بچرخد.

نکته قابل توجه در این چینش‌ها توجه به موضوع فیلم و مناسب بودن آن برای نمایش در نوروز و احتمال پر فروش شدن آن است. اتفاقی که در سال‌های ۸۷، ۸۸، ۸۹ و ۹۰ افتاد. البته توقع اینکه همه فیلم‌های روی پرده نوروز یک مضمون را در بربگیرد یا اینکه همه این فیلم‌ها مختص کارگردانان اسم و رسم‌دار باشد، دور از ذهن است؛ چرا که سینمای ایران باید قابلیت فروش در طول یک سال را داشته باشد.

مقایسه فروش فیلم‌های پنج سال سینمای ایران در نوروز، نشان‌دهنده موفقیت سینمای ایران و انتخاب هوشمندانه فیلم‌ها در بعضی از سال‌ها و موفق نبودن انتخاب فیلم‌ها در سال‌‌های دیگر است. آمار و ارقام ارائه شده در تصویر زیر مربوط به سایت فارابی و فروش فیلم‌ها در تهران است؛ چرا که آمار رسمی از فروش فیلم‌های سینمایی در کل کشور وجود ندارد. همچنین آمار فروش سال ۸۷ نیز که در سایت فارابی اعلام نشده، بر اساس آمار و ارقام خبرگزاری‌های معتبر، درج شده است.