هفت تعطیل شد!

اخبار و حواشی چند هفته اخیر بالاخره کار خودش را کرد و یک فرصت استثنایی برای حرکت به سمت گفت‌وگو و نقد در سینما و تلویزیون و جامعه ایران از دست رفت. برنامه زنده سینمایی «هفت» یک ماه تعطیل می‌شود و فریدون جیرانی هفته آینده خداحافظی خواهد کرد. «هفت» در آغاز سال سوم حضورش در شبکه سه سیما تحت تاثیر فشارهای گوناگون و اعلام صریح و شفاف‌تر مواضع فریدون جیرانی تعطیل شد. مدیر گروه اجتماعی شبکه۳ گفت: همزمان با پخش جام ملت‌های اروپا برنامه «هفت» یک ماه تعطیل می شود و احتمالا با فریدون جیرانی خداحافظی می‌کند. به گزارش سینماپرس، در ادامه جریانات و حواشی حول برنامه «هفت» مدیر گروه اجتماعی شبکه سه درباره صحت و سقم شایعات رسیده توضیح داد.

نبود برنامه سینمایی، «هفت» را ماندگار کرد

فضل‌اله شریعت پناهی با اشاره به دلیل تداوم برنامه «هفت» در طول دو سال گفت: این برنامه با وجود نقاط قوت و ضعفی که دارد به دلیل نبود یک برنامه ثابت سینمایی همچنان حفظ شده است. وی ادامه داد: «هفت» پس از این دو سال به یک برنامه ثابت و پایدار در زمینه سینما تبدیل شده و توانسته مخاطبان عام و خاص خود را پیدا کند.

نامه به ضرغامی باعث واکنش وی شد

وی با اشاره به نامه سرگشاده ۲۱ رسانه جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: در این بیانیه برخی از افراد دلسوز نظام، نظراتی را مطرح کردند که طی آن عزت‌اله ضرغامی نیز تذکراتی به برنامه دادند.

شریعت‌پناهی ادامه داد: جیرانی نیز نظراتی را در زمینه این بیانیه عنوان کرد، که این نظرات کاملا شخصی بوده و بدون اطلاع ما اقدام به این کار کردند. وی با اشاره به اظهارات جیرانی پیرامون بحث دولتی‌شدن سینما و اعلام جهت‌گیری برنامه «هفت» مقابل این جریان و حمایت از واگذاری سینما به صنوف واقعی گفت: «هفت» منتسب به جریان و گروه خاصی نیست و اعلام مجری برنامه در زمینه حمایت از این جریان اشتباه بوده است.

هراسی از گفت‌وگوهای سازنده برای سینما نداریم

وی گفت: من با این گفته جیرانی که عرصه فرهنگ عرصه گفت‌وگو است کاملا موافق هستم؛ زیرا با این روند بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و در این راستا نباید هراس داشته باشیم که عده‌ای موضوعاتی را مطرح کنند که مشکل‌ساز شود.

«هفت» آستانه نقدپذیری را افزایش داد

وی با اشاره به پایین بودن آستانه نقد مسوولان و سینماگران در ایران اظهار کرد: «هفت» سعی داشته تا در طول این مدت آستانه تحمل مسوولان و سینماگران را در زمینه نقد بالا ببرد و همچنین با باز کردن فضای نقد اجازه بیان نظرات مختلف را به افراد بدهد.

مدیر گروه اجتماعی شبکه ۳ گفت: یکی از نقاط قوت جیرانی این است که هر زمان که در برنامه اشتباه کرده بود، به اشتباهات خود اعتراف کرد. وی ادامه داد: همواره به جیرانی گفته‌ام که باید این موضوع را از خودمان شروع کنیم و نقد را قبول کنیم.

خداحافظی جیرانی با «هفت»

شریعت‌پناهی با اشاره به تغییرات احتمالی در برنامه «هفت» اظهار کرد: قرار است تغییر و تحولاتی در برنامه «هفت» رخ دهد که این امر نیازمند یک استراحت یک‌ماهه گروه است. برهمین اساس همزمان با شروع پخش جام ملت‌های اروپا برنامه یک ماه تعطیل می‌شود.

وی ادامه داد: به احتمال قوی با درگیر شدن جیرانی در خصوص ساخت سریالی برای شبکه یک، وی از برنامه «هفت» خداحافظی ‌کند. برهمین اساس ما در حال مذاکره برای یافتن یک مجری دیگر هستیم.

جیرانی: رفتن من ربطی به هیچ نامه‌ای ندارد

جیرانی در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری فارس با تایید خبر رفتنش از برنامه تلویزیونی «هفت» گفت: من یک سریال دارم (فصل بی‌پروایی)که مجبور هستم آن را بسازم و طبیعتا از یک زمانی نمی‌توانم که به برنامه هفت بیایم اما برنامه هفت قرار نیست تعطیل شود. این احتمال وجود دارد که از برنامه «هفت» بروم یا نروم، اما فعلا صحبت‌ها درباره تعطیلی سه هفته‌ای برنامه است و سایر تصمیم‌ها بعدا گرفته خواهد شد.

با اینکه مجری برنامه هفت تصریح کرد: «رفتن من از برنامه هفت هیچ ربطی به هیچ نامه و مورد خاص دیگری ندارد. اصلا مورد حاشیه‌ای دیگری وجود ندارد و من قبلا هم سر موضوع سریال با دوستان صحبت کرده بودم.» با این‌حال به نظر می‌رسد که این موضع‌گیری چندان با واقعیت همراه نیست و دلیل اصلی تعطیلی برنامه و رفتن جیرانی همان مواضع و همان فشارهایی است که اخیرا بیشتر و بیشتر شد و با شیطنت و جوسازی و تایید و تحلیل‌های جهت‌دار برخی رسانه‌های دیگر کار را به حذف مجموعه مدیریت و تولید برنامه «هفت» رساند. وی افزود: نه اینکه دلم بخواهد ولی مجبورم که دیگر در برنامه هفت نباشم چون سریال فصل بی‌پروایی الف ویژه است و بخش‌هایی از آن در خارج از کشور تصویربرداری می‌شود.جیرانی در توضیح تعطیلی یک ماهه برنامه گفت: هفت فعلا سه هفته برای پخش مسابقات جام ملت‌های اروپا تعطیل می‌شود، هنوز هم رفتن من به این میزان به قطعیت نرسیده و تا همین اندازه صحبت شده است و اینکه چه اتفاقی بعدا می‌افتد، یا چه کسی اجرای برنامه را بر عهده خواهد داشت، فعلا درباره‌اش صحبت نشده است.تشکل‌های دانشجویی دقایقی پس از انتشار خبر تعطیلی برنامه هفت، اعلام کردند که قصدشان ایجاد فرصتی برای حرف زدن و گفت‌وگوی همه گروه‌ها بوده و نه تعطیل کردنش، این یک فرار به جلو و گریز از مناظره است آقای ضرغامی.