...بی‌خداحافظی رفت!
من باختم و تمام زندگی‌ام سیاه شد، اما ممنون هستم که به من مجوز کار دادند!
ایرج قادری، کارگردان سینمای ایران که بعداز ماه‌ها مبارزه با بیماری سرطان ساعت ۴ صبح دیروز (۱۷ اردیبهشت) درگذشت، صبح دیروز بدون هیچ برنامه خاصی در بهشت بی‌بی سکینه واقع در گوهردشت کرج به خاک سپرده شد.

فرج حیدری در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام این مطلب افزود: به درخواست خانواده ایرج قادری و همسر وی صبح امروز در کرج غسل داده شد و در بهشت بی‌بی سکینه کمال شهر کرج قطعه 12 فقط با حضور ۱۲ نفر به خاک سپرده شد.
وی ادامه داد: اینگونه تدفین و تشییع در حق هنرمندی همچون ایرج قادری نبود و ایرج قادری با آن پشتوانه هنری و مردمی که به وی علاقه داشت، باید در یک مراسم گسترده و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شد.
ایرج قادری فروردین‌ماه سال 83 در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا تاریخ دوران بازیگری و فیلم سازی‌اش را مرور کرد.
قادری به ایسنا گفته بود: «من زیاد علاقه‌مند به بازیگری نبودم در یک شرایط روحی بدی قرار گرفتم؛ به‌طوری‌که از دانشگاه و تحصیل بریده و می‌خواستم یک جوری خودم را راضی کنم تا اینکه از سوی سیامک یاسمی پیشنهاد بازی در فیلم «چشمه آب حیات» شد و به خاطر اینکه از تهران دور شوم بازی این فیلم را قبول کردم و به اطراف شیراز رفتم. بعد از این فیلم به سینما علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم به درستی به سمتش بروم.»
ایرج قادری گفته بود: «تا سال 61 و فیلم «برزخی‌ها» و «دادا»، به‌طور مداوم مشغول کارگردانی و بازیگری بودم که به یکباره بیکار شدم و نفهمیدم چرا نگذاشتند من کار و بازی کنم! بعد از فیلم «تاراج» هم مرتب این طرف و آن طرف با مقامات صحبت می‌کردم و می‌پرسیدم مشکل من چیست؟ تا اینکه توسط لاریجانی وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، کار کردن من بلامانع اعلام شد و با فیلم «می‌خواهم زنده بمانم» دوباره شروع کردم.»
قادری، در معرفی بهترین‌ فیلم‌هایش می‌گفت: «من از کارهایم کامل راضی نبودم؛ چون همیشه یک جای کار ایراد داشته و آدم هم تحت‌الشعاع آن اشکالات مجبور بوده تن دهد. در کل کارهایی که به عنوان بازیگر حضور داشتم از صحنه‌هایی از فیلم‌های «کوچه مردها» و «پشت و خنجر» که خیلی مورد محبت مردم قرار گرفته است خوشم می‌آید ولی به هر حال من فیلم مورد نظرم را هنوز نساختم و بازی نکرده‌ام.»
قادری با ابراز علاقه به شروع فعالیت بازیگری در سینما به ایسنا یادآور شده بود: «چون در فیلم «می‌خواهم زنده بمانم» به خودم رل ندادم اینجوری به نظر آمد که اجازه بازیگری ندارم. بعد از آن هم گفتند بازی نکنم. قاعدتا من که در این مملکت هستم و دارم زندگی می‌کنم حق ممنوع‌الکار شدن ندارم. اگر گناه و خلافی هم دارم باید جایی به آن رسیدگی کنند. فعلا باید به همین که اجازه کارگردانی دارم قانع باشم. البته الان نور یک پروژکتور دارد از دور تلألو می‌کند و ممکن است کارم درست شود.
اگر قرار باشد بازی کنم نمی‌آیم رل پسر ۳۵ تا ۴۰ ساله را بازی کنم. مثل تمام هنرپیشه‌های دنیا رل خودم را بازی می‌کنم. مثل آنتونی کویین که نقش خودش را بازی می‌کرد. به خودم تلفن می‌کنم و می‌گویم این رل به تو می‌خورد یا نه من در کارم خیلی وحشتناک دقت دارم که اشتباهات اینجوری نداشته باشد.» قادری از شب اکران «آکواریوم» و اینکه پس از سال‌ها خود را روی پرده سینما در کنار مردم دیده است یاد کرد و گفت بود: «آن شب بغض داشتم اما از خوشحالی نبود بلکه از دربه‌دری و بدبختی‌هایی که داشتم و سال‌های زیادی که از بین رفت. من باختم و تمام زندگیم سیاه شد گاهی کاری هم کردم و ممنون هستم که به من مجوز دادند، اما معتقدم دیر شده است.»



واکنش فاطمه گودرزی به نحوه خاکسپاری ایرج قادری
واقعا متاسفم

فاطمه گودرزی معتقد است مرحوم ایرج قادری شایستگی داشت در یک مراسم ویژه‌ به خاک سپرده شود.
به گزارش خبرآنلاین، این بازیگر سینما و تلویزیون که در فیلم «می‌خواهم زنده بمانم» با ایرج قادری همکاری داشت با اشاره به دفن قادری در سکوت خبری و بدون برگزاری مراسمی ویژه، گفت: «بعید می‌دانم این خواست آقای قادری باشد. بالاخره هر هنرمندی که مردم به او علاقه‌ دارند، دوست دارد همان مردم در خاکسپاری‌اش حضور داشته باشند. من واقعا از دفن آقای قادری به این صورت متاسف و متعجب هستم. فکر می‌کنم حتما باید مراسمی در شأن ایشان برگزار می‌شد.»