تهیه‌کننده فیلم سینمایی گیرنده گفت: سینماداران درباره اکران فیلم‌ها تصمیم می‌گیرند و شورای صنفی نمایش فیلم و تهیه‌کنندگان در این عرصه اختیاری ندارند. «محمد قهرمانی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: حوزه هنری به هر حال مالک تعدادی سینماست و بر اساس قانون این سینمادار است که درباره اکران یک اثر سینمایی تصمیم‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: تهیه‌کنندگان در اکران آثار سینمایی تصمیم‌گیرنده نیستند و این سینمادار است که نقش اصلی را ایفا می‌کند.

مدیرعامل موسسه شهید آوینی تاکید کرد: ۱۵ اثری که حوزه هنری تصمیم به عدم اکران آنها دارد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت و نمایش دارند، اما در نهایت سینمادار به دلیل عدم فروش یا هر مساله دیگری اکران آن اثر را نمی‌پذیرد و در چنین شرایطی کاری از تهیه‌کننده ساخته نیست.

قهرمانی توضیح داد: هر سینماداری در اکران آثار منافع مالی و البته معنوی خاص خود را در نظر می‌گیرد.وی ادامه داد: حوزه هنری احساس دارد برخی فیلم‌های جشنواره سلامت اجتماع را بر هم می‌زند و ضرورتی برای نمایش این فیلم‌ها نیست. به هر حال در سینمای ایران تعداد آثاری که به اکران عمومی نرسیده‌اند کم نیست و این ۱۵ اثر سینمایی نیز می‌توانند جزئی از این آثار باشند.

قهرمانی گفت: حوزه هنری در سال‌های بسیار دور هم حتی برخی آثار خود را به دلیل منافع معنوی اکران نکرد که یکی از این نمونه‌ها فیلم زادبوم است.

وی یادآور شد: باید به مالک سینماها این حق را بدهیم که درباره سرمایه خودشان تصمیم بگیرند.

تهیه‌کننده فیلم گیرنده تاکید کرد: شورای صنفی نمایش فیلم همواره تابع نظر سینمادار بوده است و عدم نمایش آثار سینمایی جزئی از حقوق حوزه هنری است.