بهار کتاب 25 ساله شد

افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور رییس‌جمهور در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. به گزارش مهر، این مراسم ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر سه‌شنبه در نیم طبقه دوم شبستان مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آغاز شد.

در این مراسم محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور در سخنانی کتاب را ظرف بیان و ثبت و انتقال علم، عشق و عدالت میان انسان‌ها توصیف کرد. رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد نمایشگاه کتاب به یک جشنواره فرهنگی بین‌المللی تبدیل شود.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی از دستور اخیر رییس‌جمهور برای معافیت مالیاتی کتابفروشان قدردانی کرد.

وی همچنین از نهایی شدن گزینه ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران در مجتمع بین‌المللی امام خمینی(ره) خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی مراسم کلنگ‌زنی این پروژه با حضور رییس‌جمهور برگزار شود.

همچنین در این مراسم بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از حضور ۴ هزار ناشر داخلی و خارجی در این نمایشگاه خبر داد.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون بسیاری از غرفه‌های بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده بازدید علاقه‌مندان به کتاب است، هر چندعملیات آماده‌سازی غرفه‌ها در بعضی از سالن‌ها از جمله بخش بین‌الملل همچنان ادامه دارد.

استقبال خوب از نخستین روز نمایشگاه

در حالی که بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از ساعت ۱۰ صبح دیروز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) گشایش یافته است، استقبال از این برنامه فرهنگی، خوب و چشمگیر ارزیابی می‌شود.

با توجه به در پیش بودن روزهای تعطیل و نیمه تعطیل در آخر هفته جاری، دوستداران کتاب از ساعات اولیه دیروز با حضور در مصلای امام خمینی (ره) دست به ارزیابی نمایشگاه ‌زدند و هنوز شور و شوق فراوانی برای خرید کتاب نزد علاقه‌مندان دیده نمی شود. با این وصف به نظر می‌رسد که نمایشگاه در طول دوره فعالیت ۱۱ روزه خود از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه بیش از یک بار میزبان هریک از خریداران و دوستداران کتاب باشد.

دستگاه‌های کارتخوان در حال توزیعنمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح دیروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در حالی رسما گشایش یافت که بعضی از غرفه‌ها هنوز به دستگاه‌های کارتخوان مجهز نشده است.

درهای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) محل برپایی بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز به روی علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی گشوده شد.

دیروز حدود ۱۰ دستگاه خودروی ون کار جابه‌جایی رایگان بازدیدکنندگان را به جلوی شبستان انجام می‌دادند. این در حالی است که سال گذشته تعداد خودروهای ون فعال در نمایشگاه ۳۰ دستگاه بود. پیش‌بینی می‌شود با افزایش جمعیت بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران تعداد دستگاه‌های ون افزایش یابد.

همچنین در ورودی‌های مصلی چندین دستگاه خودروی گشت ارشاد برای نظارت بر وضعیت پوشش بازدیدکنندگان مستقر است. مشاهدات مهر حاکی از این است که برخی از غرفه‌های مستقر در شبستان هنوز به دستگاه‌های کارتخوان مجهز نشده است. این در حالی است که چند روز پیش از آغاز نمایشگاه مبلغ ۲۵ هزار تومان از مسوول هر غرفه اخذ شده است. البته غرفه‌داران فاقد دستگاه‌های کارتخوان به خبرنگار مهر گفتند که این دستگاه در حال توزیع در شبستان است و پیش‌بینی می‌شود امروز تمامی غرفه‌ها به دستگاه‌های کارتخوان مجهز شوند.

براساس این گزارش، سالن کارنامه نشر هنوز به روی بازدیدکنندگان از نمایشگاه باز نشده است. خبرنگار مهر این مساله را از نگهبان‌های دو سالن یاد شده جویا شد که آنها گفتند هنوز زمانی را برای افتتاح رسمی این سالن‌ و باز شدن آن به روی همه بازدیدکنندگان به ما اعلام نکرده‌اند.

از سوی دیگر، نیم طبقه دوم شبستان محل استقرار غرفه‌های مربوط به کشورهای خارجی در حال آماده شدن برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان هستند.

روشنایی بخشی از نیم طبقه دوم شبستان کافی نیست و بازدیدکنندگان از غرفه‌های شرکت خدمات کتاب، انتشارات کمبریج و انتشارات اسپرینگر به سختی و زیر نور کم کتاب‌های مورد نیاز خود را جست‌وجو و تهیه می‌کنند.