کتاب ترانه علیدوستی چقدر فروخت؟

ترجمه ترانه علیدوستی از مجموعه داستان آلیس مونرو که در روزهای پایانی سال ۹۰ برگزیده کتاب فصل هم شد، با استقبال مردم مواجه شده است. به گزارش خبرآنلاین، مجموعه داستان «رویای مادرم» نوشته آلیس مونرو اولین ترجمه منتشر شده از ترانه علیدوستی، بازیگر خوب سینمای ایران است که در کمتر از دوماه پس از انتشار به چاپ دوم رسید و حالا چاپ سوم آن در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

این مجموعه داستان چهارمین اثر مستقل مونرو است که در ایران منتشر می‌شود و مشتمل بر پنج داستان کوتاه با عناوین «رویای مادرم، صورت، کوئینی، تیر و ستون و نفرت، دوستی، خواستگاری، عشق و ازدواج» است که به همراه مقدمه‌ای درباره نویسنده به نقل از روزنامه گاردین منتشر شده است.

علیدوستی ترجمه این کتاب را پس از حضور در فیلم سینمایی کنعان در سال ۱۳۸۶ آغاز کرده و داستان این فیلم نیز اقتباسی از قصه تیر و ستون از این مجموعه به شمار می‌رود. آلیس مونرو نویسنده‌ ۷۷ ساله کانادایی داستان‌های کوتاه و مشهور به ملکه داستان کوتاه در جهان، متولد سال ۱۹۳۱ میلادی در کانادا است. داستان‌های این نویسنده، اغلب حول محور شرایط و روابط انسانی و در میان زندگی روزمره افراد روایت می‌شود و پیچیدگی‌های شخصیت‌های انسانی را نشان می‌دهد.

مونرو در سال ۲۰۰۹ توانست عنوان برگزیده جایزه ادبی بوکر را برای خود به ثبت برساند.از این نویسنده صاحب‌نام کانادایی تاکنون آثاری با عنوان فرار، پاییز داغ و گریزپا به فارسی ترجمه شده است. آلیس مونرو بارها به عنوان بهترین نویسنده داستان کوتاه در زبان انگلیسی شناخته شده است؛ بسیاری او را مدت‌ها با چخوف مقایسه می‌کردند، جان آپدایک تولستوی را هم اضافه می‌کند، و ای. اس. بایات از گی دو موپاسان و فلوبر در کنار نام او، یاد می‌کند. چاپ جدید کتاب رویای مادرم با قیمت ۶۵۰۰ تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.