توقف اکران فیلم «خصوصی»

سجادپور: سینماهای متخلف در اکران «گشت ارشاد» و «خصوصی» تنبیه می‌شوند برخی نمایندگان در اعتراض به «گشت ارشاد» سالن نمایش را ترک کردند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تداوم اکران دوفیلم گشت ارشاد و خصوصی با وجود انتقادات مطرح شده، این روند را مقابله با آرای علما براساس رای شخصی و بدعتی خطرناک خواند و خبر داد که جمعی از نمایندگان مجلس به هنگام اکران ویژه فیلم گشت ارشاد سالن را به نشانه اعتراض ترک کرده اند.حجت‌الاسلام سیدجلال‌الدین یحیی‌زاده در گفت‌وگو با مهر گفت: کمیسیون فرهنگی با توجه به تعطیلی نوروز و پراکندگی نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی در سطح کشور از زمانی که متوجه حساسیت اقشار متدین، خانواده شهدا و ائمه جمعه کشور در قبال دو فیلم گشت ارشاد و زندگی خصوصی شد به صورت نسبی اقدام به اتخاذ موضع علیه اکران این دو فیلم یاد شده کرد.وی تاکید کرد: فیلم گشت ارشاد در حالی در برهه خاص زمانی کنونی به تمسخر امر به معروف و نهی از منکر پرداخت که طی چند ماهه گذشته شاهد تعرض بی‌سابقه اوباش به آمرین به معروف و ناهیان از منکر بوده‌ایم.یحیی‌زاده گفت: استنباط بنده از مشاهده عکس‌العمل اعضای کمیسیون فرهنگی که حتی به ترک اعتراض آمیز سالن نمایش وزارت ارشاد در همان دقایق ابتدایی نمایش فیلم انجام شد، این است که نظر همه اعضا نسبت به این فیلم منفی باشد، اما موضع رسمی کمیسیون فرهنگی درباره این دو فیلم روز یکشنبه هفته آینده اعلام خواهد شد.

یک مقام مسوول در وزارت ارشاد در تماس با خبرگزاری مهر از توقف اکران فیلم زندگی خصوصی خبر داد.یک مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تماس با مهر، با اعلام خبر توقف اکران فیلم زندگی خصوصی گفت: فیلم نارنجی پوش به‌عنوان جایگزین این فیلم در سینماهای کشور تعیین شده است. وی یاد آور شد: در این هفته نیز ادامه اکران فیلم گشت ارشاد متوقف و فیلم دیگری جایگزین آن خواهد شد.این مقام مسوول درباره واکنش‌های صورت گرفته به فیلم‌های گشت ارشاد و زندگی خصوصی در هفته‌های اخیر گفت: وزیر ارشاد هیچ مطلبی مبنی بر اعتراض یا انتقاد به اظهارات امام جمعه تهران مطرح نکرده‌ است و مطالب منتشر شده به نقل از وی در برخی رسانه‌ها صحت ندارد.پس از اکران عمومی دو فیلم زندگی خصوصی و گشت ارشاد و بالاگرفتن اعتراضات عمومی نسبت به ساخت و نمایش چنین فیلم هایی تعداد زیادی از صاحب نظران و نمایندگان مجلس نیز به تقبیح این دو فیلم پرداختند. همچنین دو عضو مجلس خبرگان رهبری همچون آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد و آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه تهران نیز در خطبه‌های نماز جمعه خود به این موضوع اشاره کردند و تولید و پخش چنین فیلم‌هایی در معاونت سینمایی وزارت ارشاد را لکه ننگ و باعث شرمساری دانسته و خواستار توقف اکران آن شدند.با وجود بالا گرفتن این اعتراضات در تعطیلات نوروز، معاونت سینمایی با اشاره به تعطیلی لابراتوارهای خود توقف اکران این دو فیلم در سراسر کشور را با کندی به پیش برد و در ضمن با صدور اطلاعیه‌ای سینماهای زیر مجموعه خود را نیز از هرگونه توقف اکران خارج از برنامه اعلام شده از سوی این معاونت منع کرد.

سجادپور: سینماهای متخلف در اکران «گشت ارشاد» و «خصوصی» تنبیه می‌شوند

مدیرکل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه‌ای، از تنبیه سینماهای متخلف در توقف اکران فیلم‌های سینمایی «گشت ارشاد» و «خصوصی» خبر داد.وی یادآور شد: کاری که حوزه هنری و شهرداری تهران در قبال توقف اکران فیلم‌های «خصوصی» و «گشت ارشاد» انجام دادند، موج سواری بود که با بخش‌های متخلف، به‌طور حتم برخورد می‌شود.

فراستی: برای حوزه و شهرداری متاسفم/کوشکی: از حوزه و شهرداری تشکر می‌کنم!

برنامه‌ «هفت» در اولین برنامه‌اش در سال ۹۱ بخش اصلی‌اش را به حاشیه‌های به وجود آمده برای دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» اختصاص داد.به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به اقدام حوزه هنری و شهرداری تهران مبنی بر عدم نمایش دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» گفت: کار انجام شده بسیار غیرمعمول بود و اینها سوار بر موج شدند و فیلم‌ها را برداشتند که گفتند جریمه می‌دهیم و این رقم کارشناسی خواهد شد.در ادامه، دکتر کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران که به عنوان نماینده مجله «یالثارات» معرفی شد به روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: از دوم خرداد سال ۸۴ سینما به سمت جاذبه‌های دیگری رفت و تصور می‌شد در دولت نهم و دهم با توجه به شعارهای داده شده سینما به آرمان‌هایش برگردد، اما بدتر شد و می‌بینیم فیلم‌هایی مانند «خصوصی» و «گشت ارشاد» اکران می‌شود و در حالی که از سوی وزیر ارشاد گفته می‌شود معترضان این فیلم‌ها را ندیده‌اند، من فکر می‌کنم ایشان این فیلم‌ها را ندیده‌اند.وی افزود: موج جدی مخالفت مردمی و ائمه جمعه راه افتاد و اعلام شد که محصول سینما نباید این باشد که خانواده‌ها جرات نداشته باشند بچه‌هایشان را به سینما ببرند و در واقع مخالفت‌ها با موج فساد اخلاقی در این فیلم‌ها است.مسعود فراستی نیز به صورت تلفنی وارد این بحث شد و اظهار کرد: به شدت برای کار حوزه هنری و شهرداری متاسفم و دوستانی هم که خود را جای قانون می‌گذارند به شدت اشتباه می‌کنند و احتمالا فیلم را ندیده‌اند.وی افزود: فیلم سعید سهیلی کمدی بسیار خوب و شریفی است، اما فیلم «خصوصی» فرح‌بخش بسیار بد است اما من خودم را جای قانون نمی‌گذارم. متاسفانه دوستان بحث فرهنگی را با سیاسی‌کاری قاطی کرده‌اند.کوشکی نیز با تشکر از شهرداری و حوزه هنری خاطرنشان کرد: معترضان همه از وزارت ارشاد خواسته‌اند چنین فیلم‌هایی پروانه نمایش دریافت نکنند.

فرح بخش: «هفت» برنامه

مبتذلی است

در حالی که ساعاتی پیش خبری با این مضمون که سینماهای نمایش دهنده «خصوصی» این فیلم را از برنامه نمایش خود خارج کرده اند در یکی دو رسانه نقل شده بود حسین فرحبخش کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با شبکه ایران با بیان اینکه از این موضوع بی اطلاع است اعلام کرد، اگر بنا بود فیلم پایین کشیده شود حتما به او خبر داده می‌شد.

آیا این خبر را شنیده اید که «خصوصی» از برنامه نمایش سینماهایی که آن را اکران می‌کرده‌اند خارج شده است؟

نه، من این خبر را نشنیده‌ام و تا این ثانیه هیچ ارگانی در این باره با من گفت‌وگو نکرده است.

چقدر احتمال می‌دهید این خبر درست باشد؟

احتمال درستی این قضیه پایین است؛ چراکه اگر فیلم پایین کشیده می‌شد حتما من به عنوان کارگردان و یکی از مالکان شرکت پویافیلم از این قضیه مطلع می‌شدم! فکر نکنم خبر توقف اکران «خصوصی» صحت داشته باشد!

اکران شهرستان‌هایتان که کلا متوقف شده؟

بله، همان هفته دوم نمایش بود که جلوی اکران شهرستان‌ها را گرفتند و اکنون هم فقط اکران تهران را داریم و آن هم با ده سینمایی که تنها دو تا سه تای آنها سالن اصلی خود را به ما اختصاص داده‌اند و بقیه سالن‌های متفرقه.

در برنامه شب گذشته «هفت» فریدون جیرانی در گفت‌وگو با حبیب کاووش و یکی دو میهمان تلفنی کوشید مروری داشته باشد بر مشکلات ایجاد شده در اکران نوروزی. آیا به عنوان یکی از کسانی که فیلمش در جریان اکران نوروزی مشکل پیدا کرد انتظار این را نداشتید که جیرانی از شما هم به عنوان میهمان در برنامه اش دعوت کند.

اصلا این موضوع برایم اهمیتی ندارد. چون به نظر من برنامه «هفت» به لحاظ ساختار برنامه مبتذلی است. حالا اینکه این برنامه به معضلات اکران نوروزی پرداخته یا نه اهمیتی برایم ندارد.

چرا فکر می‌کنید «هفت» مبتذل است؟

به یک دلیل مهم و آن هم اینکه «هفت» برنامه‌ای نیست که به کمک سینمای ایران آمده و بکوشد برای بخشی از معضلات آن راه حل ارائه دهد. این برنامه نمی تواند مفید فایده سینما باشد و به زودی هم تعطیل می‌شود!