فروش43 اثر ایرانی در دوازدهمین حراج کریستی

همزمان با روزهای پایانی فروردین‌ماه ۹۱ در یکی از مهم‌ترین رقابت‌های تجسمی در خاورمیانه، ۴۳ اثر ایرانی در معرض فروش گذاشته می‌شوند. در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ۹۱ (۱۷ و ۱۸ آپریل ۲۰۱۲ ) دوازدهمین دوره حراج کریستی هنر مدرن و معاصر عرب، ایران و ترکیه در هتل امارات تاورز دبی برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش، این حراج برای دومین دوره پیاپی در دو شب برگزار خواهد شد که در مجموع ۱۵۴ اثر هنری از ۱۳ کشور امارات، ایران، ترکیه، مصر، سوریه، عراق، لبنان، سودان، مراکش، فلسطین، عربستان، کویت و تونس روی میز حراج خواهد رفت و در این دوره نیز هنرمندان ایرانی با ارائه ۴۳ اثر از منظر آثار راه‌یافته به حراج، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده اند و این در حالی است که از هنرمندان ترکیه ۲۶ اثر، مصر ۱۹ اثر، لبنان ۱۷ اثر و سوریه با۱۱ اثر در این رویداد حضور دارند.

۲۹ فروردین در شب نخست دوازدهمین حراج کریستی که به آثار بالای ۵۰ هزار دلار اختصاص دارد ۴۱ اثر روی میز حراج می‌رود که ۱۰ اثر از ایران، ۹ اثر از ترکیه و ۲۲ اثر از هفت کشور عربی حضور دارند.

گران‌ترین اثر ایرانی متعلق به خط نقاشی «سیدمحمد احصایی» است که از سوی کارشناسان کریستی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. این اثر در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر دارای ترکیب بندی دایره و دارای طیف‌های مختلفی از رنگ قهوه‌ای است که یک مجموعه دار خصوصی اروپایی آن را در سال ۱۹۹۶ به طور مستقیم از احصایی خریداری کرده است.

علاوه بر این، ۳۰ فروردین‌ماه در شب دوم دوازدهمین دوره حراج کریستی ۱۱۳ اثر هنری به فروش گذاشته می‌شود که شامل ۳۳ اثر از هنرمندان ایرانی ۱۷ اثر از ترکیه و ۶۳ اثر از یازده کشور عربی است. دوازدهمین دوره حراج کریستی هنر مدرن و معاصر عرب، ایران و ترکیه ساعت دو بعد از ظهر ۲۷ فروردین با افتتاح بخش نمایشگاهی حراج آغاز به کار خواهد کرد و در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین با برپایی حراج پایان می‌یابد.