اسرائیل تهدیدی برای صلح جهانی است

گونتر گراس، نویسنده آلمانی برنده نوبل ادبیات با سرودن شعری اسرائیل را تهدیدی برای صلح جهانی توصیف کرد. به گزارش خبرآنلاین، گراس در شعر جدید خود که چهارشنبه منتشر شد، اسرائیل را «تهدیدی برای صلح شکننده فعلی جهان» خواند، این شعر اعتراض برخی از مردم آلمان و اسرائیل را به همراه داشت.

این شعر «آنچه باید گفته شود» نام دارد و در روزنامه آلمانی «Sueddeutsche Zeitung»، روزنامه ایتالیایی «لا ریپابلیکا»، «نیویورک تایمز» و چندین روزنامه دیگر در سراسر دنیا منتشر شده است. گراس در این شعر فعالیت‌های اسرائیل را نمونه ریاکاری غربی خوانده است و اشاره کرده کشوری که خودش فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک دارد، نباید کشورهای دیگر را متهم به فعالیت مشکوک هسته‌ای کند.

گراس دلیل سکوت چندین ساله خود در قبال اسرائیل را «جنایات بدون توجیه» کشور خود در گذشته خوانده و نوشته سکوت در این روزها مانند «دروغ جانکاه» شده است.

واکنش‌ها به شعر گراس از همان لحظه انتشار شروع شده است؛ سفارت اسرائیل در آلمان و برخی مسوولان انجمن‌ها و سازمان‌های یهودی در این کشور با ارسال بیانیه‌هایی گراس را سرزنش کرده‌اند. روپرشت پولنتز، رییس کمیته امور خارجی حزب دموکرات مسیحی آلمان گفت از این شعر گراس خوشش نیامده و افزود با اینکه گراس را نویسنده بزرگی می‌داند اما «هر زمان که او به اظهارنظر سیاسی می‌پردازد مشکلاتی برای خود ایجاد می‌کند.»