سیدضیاء هاشمی (رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران و رییس شورای صنفی نمایش) معتقد است هرچند بعضی دفاتر پخش از قدرت زیادی برخوردارند، اما هدف صنف باید اجرای عدالت باشد. سیدضیاء هاشمی در گفت وگو با ایلنا، با تشریح تغییرات آیین‌نامه شورای صنفی نمایش در سال ۹۱ گفت: ضعف‌های آیین‌نامه در سال ۸۹ و ۹۰ رفع شده است و بسیاری از مواردی که اجرایی نمی‌شد، در سال ۹۱ اجرا ‌می‌شود‌.

هاشمی با اشاره به اضافه شدن دو تبصره به آیین نامه سال ۹۱ افزود: در آیین‌نامه سال ۹۱ هر دفتر پخش و هر پخش کننده‌ای فقط در هر دوره اکران ‌می‌تواند یک فیلم پخش کند و اگر می‌خواهد در یک دوره دو فیلم اکران کند، باید سه فیلم از فیلم‌های خود را به پخش‌کننده دیگر بدهد.

هاشمی با اشاره به اینکه هر چند فعالیت بعضی دفاتر خوب است، افزود: باید از تمرکز قدرت در یک مکان و در دست یک عده جلوگیری کرد؛ به‌طور مثال امروز حوزه هنری ۹۰ سالن سینما دراختیار دارد و اگر قدرت را متمرکز کنیم تمام سینما را دربر‌می‌گیرد و این امر با عدالت اجتماعی تفاوت دارد.

وی ادامه داد: صنف باید به کارآفرینی و اجرای عدالت توجه کند و باید شرایط یکسان به وجود بیاید. امروز وضعیت دفاتر پخش خوب نیست و هر دفتر پخش باید برای نمایش یک فیلم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کند‌.

هاشمی درباره سایر جزئیات آیین‌نامه گفت: در آیین‌نامه جدید اکران فیلم در گروه سینمای آزاد فقط یک بار آن هم در ۶ ماه اول سال اجرا ‌می‌شود همچنین سالن‌های سینمایی در زمان اکران یک فیلم ‌می‌توانند در اکران فوق‌العاده از فیلم دیگر استفاده کنند. اکران آزاد نیز از اردیبهشت به بعد اجرا ‌می‌شود همچنین طرح اکران مخاطب خاص سال ۹۱ ادامه دارد و از اردیبهشت ماه به بعد اجرا ‌می‌شود.

هاشمی همچنین درباره میزان و زمان اکران فیلم گفت: زمان اکران فیلم ها در تابستان حداقل سه هفته و حداکثر ۷ هفته است و در سایر فصول حداقل چهار هفته و حداکثر ۱۰ هفته است؛ ضمن آنکه اکران عید نوروز نیز ۱۰ هفته است.

هاشمی افزود: برای ماه مبارک رمضان طرح‌های اکران خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

هاشمی درباره قیمت بلیت‌های سینما گفت: هرچند بلیت ۵ هزار تومان برای پردیس‌ها اعلام شده است اما من همچنان معتقدم که باید بلیت پردیس‌ها ۶ هزار تومان باشد؛ زیرا باید یک فاصله و تفاوت بین سینماهای مدرن و ممتاز و سایر سینماها باشد.

رییس شورای صنفی نمایش آخرین وضعیت اکران فیلم ها نوروزی گفت: فیلم گشت ارشاد به کارگردانی سعید سهیلی توسط فیلمبرداران قلاده‌های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی توسط حوزه هنری‌، خصوصی به کارگردانی محمدحسین فرحبخش توسط پویا فیلم‌، انتهای خیابان هشتم به کارگردانی علیرضا امینی توسط بشرا فیلم، فیتیله و ماه پیشونی توسط محسن مسافرین در نوروز ۹۱ اکران ‌می‌شود. ضمن آنکه وضعیت اکران دوم نوروزی بعد از تعطیلات عید نوروز مشخص ‌می‌شود.