اکران خانه پدری، در گرو حذف 3 دقیقه

خانه پدری یازدهمین فیلم بلند سینمایی کیانوش عیاری است و هرچند حدود دو سال از تولید این فیلم عیاری می‌گذرد، اما به دلیل مشکلات محتوایی، هنوز پروانه نمایش آن صادر نشده. در این میان تلاش کردیم با کیانوش عیاری صحبت کنیم و دلایل توقیف فیلمش را جویا شویم؛ اما عیاری که این روزها به واسطه نامعلوم بودن وضعیت این فیلم، به لحاظ روحی چنان که باید شاداب نیست، صحبت در این باره را به زمانی دیگر موکول کرد و از ما خواست اگر خواستار اطلاعاتی دقیق‌تر درباره «خانه پدری» هستیم، با مجری طرح این پروژه یعنی شاهرخ دستورتبار گفت‌وگو کنیم.

آنچه می‌خوانید بخشی از گفت‌وگوی قدس آنلاین با دستورتبار درباره «خانه پدری» است.

به نظر می‌رسد مشکلات موجود بر سر راه اکران «خانه پدری» همچنان ادامه داشته باشد. دلیل اصلی ایجاد این همه مشکل بر سر راه اکران این فیلم، چیست؟

من نمی‌توانم از شخص یا ارگانی خاص به عنوان مانع اکران این فیلم نام ببرم. هر سیستمی شرایط خاص خودش را دارد و سیستم نظارت و ارزشیابی ارشاد هم همین طور. من قبل از جشنواره با تعدادی از دوستان وزارت ارشاد جلسه داشتم و در این جلسه گفتند که با حذف بخشی از فیلم، می‌شود به آن پروانه نمایش داد، اما کیانوش عیاری با این حذفیات کنار نیامد و نتیجه این شد که هنوز فیلم بلاتکلیف است.

حذفیات پیشنهادی در چه حدی بوده که عیاری با انجام آنها موافقت نکرده؟

دوستان ارشاد پیشنهاد دادند که حدود سه دقیقه از فیلم حذف شود، ضمن اینکه پایان‌بندی فیلم هم تغییر کند، اما عیاری معتقد است حذف این بخش به لحاظ مفهومی به فیلم، ضربه وارد می‌کند. قصد داریم دوباره در این باره با دوستان تصمیم گیرنده جلسه بگذاریم تا ببینیم بالاخره می توانیم آنها را متقاعد کنیم تا فیلم بدون حذفیات به روی پرده برود یا نه.

درباره آن سه دقیقه‌ای که باید از فیلم حذف شود، بگویید...

این سه دقیقه مربوط به صحنه‌ای است که دختر داستان کشته می‌شود. به جز حذف این صحنه، پیشنهاد شده است که در سکانس فینال هم، بخش کلانتری و حضور ماموران انتظامی در صحنه را هم اضافه کنیم.

آیا از ابتدا، همین سه دقیقه مشکل فیلم بود یا با رایزنی توانستید درصد حذفیات را کم کنید؟

نه، در ابتدا حذفیات وارده به فیلم خیلی بیشتر از اینها بود، اما دوستان همراهی خوبی با ما داشتند تا اینکه در نهایت به حذف این سه دقیقه رسیدیم.

آیا این امکان وجود ندارد که این سه دقیقه حذف شده و به جایش نریشن یا چیزی شبیه به آن بگذارید؟

ما هیچ سوء نیتی نداریم و حتی خود آقای عیاری هم، بعد از اینکه این پیشنهاد به ایشان شد، فیلم را به همان صورتی که مدنظر دوستان ارشاد بود اصلاح کرد و چندین بار نسخه اصلاح شده را بازبینی کرد؛ اما در نهایت، نسخه تصحیح شده نه تنها راضی‌اش نکرد، بلکه او را به این نتیجه رساند که این حذف، باعث ایجاد نوعی پرش در روایت داستانی فیلم شده و به لحاظ مفهومی، فیلم را زیر سوال می‌برد.

با این همه سوء تفاهمی که در مورد این فیلم ایجاد شده، چرا برای رفع این فضای مسموم، نمایش خصوصی برای آن برگزار نمی‌کنید؟

متأسفانه اجازه اکران خصوصی هم نداریم. حتی «ناجی هنر» سال گذشته تصمیم داشت این فیلم را در «جشنواره فیلم پلیس» برای منتقدان به نمایش بگذارد شاید به این ترتیب، بخشی از این سوء تفاهمات از بین برود؛ اما حتی اجازه این کار هم به ما داده نشد.