فرهاد توحیدی درباره لغو جلسه مشترک هیات‌مدیره خانه سینما با رییس سازمان سینمایی گفت که لغو این جلسه از سوی اعضای هیات‌مدیره خانه سینما انجام نشده است. به گزارش ایسنا، توحیدی توضیح داد: چند روز قبل، آقای شمقدری هیات‌مدیره خانه سینما را به جلسه‌ای مشترک دعوت کردند که ما نیز برای حل مشکلات ایجادشده پذیرفتیم؛ اما پس از این دعوت، ایشان با یکی از خبرگزاری‌ها مصاحبه‌ای داشتند و ضمن قانونی دانستن انحلال خانه سینما، صحبت‌هایی را مطرح کردند. او بیان کرد: پس از این صحبت‌ها، هیات‌مدیره خانه سینما بر آن شد که در تصمیمش برای حضور همه اعضا در این جلسه مشترک تجدید نظر کند و فقط من و آقای امیر اثباتی در این جلسه حضور پیدا کنیم. توحیدی درباره سخنان جواد شمقدری در یک برنامه تلویزیونی مبنی بر اینکه جلسه از سوی هیات‌مدیره خانه سینما لغو شده است، گفت: پس از تصمیم جدید هیات‌‌مدیره، حضور من و آقای اثباتی به اطلاع آقای زمانی، رییس دفتر آقای شمقدری رسید؛ اما ایشان باز هم تماس گرفتند و گفتند که آقای شمقدری جلسه را به زمان دیگری موکول کرده است. بنابراین جلسه مشترک از سوی هیات‌مدیره خانه‌ سینما لغو نشده است.

رییس سازمان سینمایی کشور که ـ ۱۹ بهمن ـ در برنامه تلویزیونی «پارک ملت» با محمدرضا شهیدی‌فر گفت‌وگو می‌کرد، درباره ارتباط انحلال خانه سینما با تشکیل سازمان سینمایی اظهار کرد: ما اداره‌ای را تعریف کرده‌ایم که محل خدمات امور صنفی باشد. این دفتر خدمات صنفی مختلفی مانند مسائل معیشتی، حقوقی و مادی را به سینماگران ارائه می‌کند.

او با اشاره به اینکه سینماگران در گذشته در هر مورد اختلافی که پیش می‌آمد، در نهایت برای حل و فصل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می‌کردند، عنوان کرد: متاسفم از اینکه چنین جمله‌ای را باید بگویم؛ ولی اکنون هیچ کدام از صنوف سینمایی قانونی نیستند؛ زیرا فکر می‌کردیم فرآیندی که می‌رویم، درست است.

شمقدری تاکید کرد: قانونی شدن به این معنا نیست که این صنوف دولتی شوند. در واقع قانونی شدن صنوف مانند قانونی بودن احزاب سیاسی است که مجوز خود را دریافت می‌کنند؛ ولی دولتی نیستند.

رییس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: اکنون هیات ساماندهی صنوف به ریاست آقای حسین زندباف و با کمک برخی از افرادی که از اعضای خانه سینما بودند، تشکیل شده‌ است.

او در پاسخ به این سوال که «آیا خانه سینما برقرار خواهد بود یا خیر؟» تصریح کرد: اینکه تشکل نهایی چگونه باشد، بر عهده هیات ساماندهی خواهد بود. ممکن است خانه سینمایی جدیدی طراحی شود. البته ما در این‌باره نظراتی داریم؛ ولی در عین حال تصمیم‌گیری را بر عهده هیات ساماندهی گذاشته‌ایم.